09-10-2007
Haspengouw: Reacties na de wedstrijd - deel 3
Mario Vantieghem - Steven Beert / Porsche 911
Omdat we problemen hadden met de injectie bleef Heikki niet bij de pakken zitten en zocht naar de geschikte carburateurs die hij in zijn vrije tijd kwam monteren. Zo schreven we ons in om het criterium van de Haspengouw te kunnen rijden.
Wegens te druk in zijn tegelzaak, ging Heikki niet mee en nam onze mechanieker Steven Beert plaats in de zetel als co-piloot. De bedoeling was om de rally uit te rijden, de wagen te testen en verder het rijgedrag te ondervinden.
In de eerste boucle maakte ik enkele stuurfoutjes, maar zonder erg. Steven zat vlot in het ritme en de nota’s kwamen gepast. We hadden niet naar de tijden van de andere team’s gekeken en tot onze verbazing stonden we 7° algemeen vóór de service van de laatste lus.
Van testen van de auto was er al niet veel sprake meer en we hadden zin om nog eens goed te koersen. Het parcour lag de Porsche wel en de onverharde stukken vond ik fantastisch (een onverharde rally ga ik zeker nog eens rijden) daarom hanteerden we een meer propere stijl en lieten de pk’s vooral los in de rechte stukken waar we toch zo’n 220 km/uur haalden. Dit resulteerde zich in top 5-tijden en zo finishten we 5° algemeen op 1 seconde van Deveux met z’n EVO.
Wij zijn blij te kunnen melden dat de Porsche een rally kan uitrijden zonder enige technische problemen en werken nu verder om deze te evolueren (koeling op de boite en kort stuurhuis). Nog een dikke merci aan onze service-mannen Steven en Nico en natuurlijk ook aan Heikki om zijn wagen aan ons toe te vertrouwen zonder er zelf bij te kunnen zijn.
Ondertussen is ook alles geregeld om in de Condroz te starten. We vertrekken naar Hoei voor een lang weekend met zo’n 40-tal man. De ambiance is al verzekerd en de rest volgt hopelijk.
JET CAR TEAM
Kris Princen - Eddy Smeets / Mistubishi Lancer EVO 9
Erik Vleminckx - Johan Vandeweyers / Mitsubishi Lancer EVO 6
Kris Princen en Eddy Smeets hebben Jetcar bedankt voor het vertrouwen met een klinkende zege in groep N. Het gelegenheidsduo had het budget voor de Rally van Haspengouw niet volledig rond maar mocht toch inschrijven van patron Van Keer… Zonder tegenstand in de klasse reed het duo Princen-Smeets de Evo 9 naar de groep N-zege en een mooie zesde plaats algemeen. Twee plaatsen verder stond die andere rood-blauw geblokte Lancer 6,5 van Vleminckx-Vandeweyers te pronken op een mooie achtste plaats algemeen.
Piloot Kris Princen: "Alhoewel Haspengouw mijn thuiswedstrijd is, startte ik er niet zo vaak. Bovendien moet je een krachtige wagen hebben op dergelijk parcours. Het was dan ook een plezier om met de Jetcar-Evo 9 te rijden in Landen al kostte me het deze keer iets meer moeite om de automatismen van de Clio opzij te schuiven. Daardoor ging ik even rechtdoor en rond in de eerste ronde. Vanaf KP 5 had ik de Clio-geheugenkaart gewisseld voor die van de Lancer en verliep alles naar wens. De zesde plaats is een goed resultaat. Voor ons eindigen allemaal krachtigere wagens die op dit parcours normaliter sneller moèsten zijn."
Co-piloot Eddy Smeets: "Sommige toeschouwers zeiden alsof het leek dat we minder snel reden als in de Sezoensrally. Misschien vergeten ze daarbij dat we met onze groep N net startten achter een dikke groep A, een S2000, twee snelle GT’s en gevolgd werden door enkele WRC’s ! In slechte weersomstandigheden had er misschien een beter resultaat ingezeten maar nu kon dat gewoon niet op dit parcours. Bepaalde passages - zoals de laatste oversteek van de Hannuitsesteenweg op KP Landen en de onverhardpassages op KP Zepperen - zullen me nog een tijdje bijblijven. Kris was de eerste proeven niet tevreden over zichzelf als piloot maar zonder het tijdsverlies ten gevolge van die kleine aanpassingsproblemen waren we ook zesde geëindigd. Bovendien vind ik het een beetje logisch dat je aan een Evo 9 moet wennen… als je in een Clio het weekend voordien nog een driedaagse secondenstrijd tot een goed einde kon brengen !"
Twee plaatsen achter de Evo 9 eindigde één van de meest regelmatige teams uit het BK. Erik Vleminckx en Johan Vandeweyers stuurden de 2de Jetcar Lancer naar een mooie achtste plaats algemeen. Wie bepaalde tijden van dit duo grondig analyseert, kon wel eens verbaasd opkijken dat ze met de kleine 6,5 onderweg zijn. Insiders en kenners vragen zich dan soms ook af wat Vleminckx met een andere wagen nog meer zou kunnen…
Nikias Priem - Diederik Pattyn / Ford Fiesta Sporting
Nikias Priem en Diederik Pattyn hadden veel verwacht van deze zomer, maar het werd een miezerige zomer, ook op sportief vlak. Voor eigen publiek in Ieper werd het duo al vroeg uitgeteld door mechanische pech en twee maanden later ging het ook mis in de Omloop van Vlaanderen. Een kleine concentratiefout kostte twee plaatsen in de eindstand. Kortom, Nikias en Diederik stonden dit weekend supergemotiveerd aan de start om een einde te maken aan het dipje. Het resultaat mocht er zijn!
De Rally van Haspengouw was de eerste wedstrijd die Nikias al een keer eerder reed met de Fiesta ST. Precies twaalf maanden geleden debuteerde de jonge piloot uit Ieper in de Ford Fiesta Sporting Trophy. De opgedane ervaring zou hem echter niet kunnen helpen. "Vorig jaar werden we na drie proeven al uitgeschakeld door een gebroken ophanging," vertelde Nikias. "We hebben de proeven toen niet allemaal kunnen afwerken."
Nikias en Diederik, die zijn piloot scherp hield en in een hogere versnelling "duwde", zaten wel meteen in het goede ritme. Na 5 KP's reden ze in vierde stelling, voor Bert Coene. Door het uitvallen van Charles Antoine Hastir schoven ze een plaatsje op. Coene bleef aandringen, maar de kampioen van 2006 verslikte zich in zijn aanvalslust en zag de kloof oplopen tot 25" met nog drie proeven te gaan. De derde plaats was binnen voor Nikias en Diederik.
"Toch was het spannend tot de laatste proef, want een roulement in de versnellingsbak was kapot. De bak maakte een vreselijk geluid, maar op aanraden van Tim Van Parijs zijn we blijven aanvallen. Het was alles of niets. We mochten niet twijfelen, want Bert zat ons dicht op de hielen. Uiteindelijk werden we derde, onze eerste podiumplaats dit seizoen in de Ford Fiesta Sporting Trophy. Ik kan je verzekeren dat dit een flinke opsteker is na de pech in de voorbije wedstrijden. We rukken op naar de vijfde plaats in de tussenstand. Nu kunnen we met veel vertrouwen naar Hoei afreizen voor de grote finale van het seizoen!"
Paul Vanallemeersch – Pol Quatannens / Ford Escort MK I
De verre verplaatsing naar Landen was voor ons een geslaagde onderneming. Na 4 opgaves op een rij en een serieus gat in ons budget hadden we besloten om rustig te starten. Uitrijden zonder problemen was de doelstelling want het vertrouwen was ver te zoeken. De nieuwe motor van Hayworth draaide als een naaimachientje maar aangezien we ook de begrenzer verwijderd hadden was het een beetje opletten in de lange stukken "a fond" om niet over het maximum toerental te gaan.
Door de eerste ronde iets te veel show te verkopen draaiden wij matige tijden maar het vertrouwen was terug en we amuseerden ons kostelijk. Een prachtig parcours vol afwisseling zowel op de KP's als langs de verbinding Sint Truiden - Landen. De tweede ronde hebben we het tempo iets opgedreven maar op de soms verraderlijke wegen toch nog hier en daar een schoonheidsfoutje gemaakt. Het "knipwerk" in de verschillende situaties zoals onverhard, kasseien, haarspelden, enz. vergde heel wat concentratie. Wij eindigden net buiten de top 20 maar dat was bijkomstig. Geen problemen gehad, dat was het belangrijkste en lang geleden. Nog een dikke proficiat aan onze meegereisde vrienden Mario Vantieghem en Steven Beert die met hun Porsche een verdiende 5e plaats behaalden. Natuurlijk ook bedankt aan "Potterke", "Nico Pet" en Hayworth voor de geleverde service.
Bekijk ook onze foto-reportage.
Reacties zijn welkom via rallylovers.be@pandora.be.