23-09-2007
Reningelst: Paul Lietaer opnieuw de snelste !
De vierde Rallysprint van Reningelst werd net zoals de voor de derde opeenvolgende keer gewonnen door Paul Lietaer. Lietaer won eerder de wedstrijd reeds met de BMW M3 en de Ford Escort MKII, dit jaar gebruikte hij de Subaru Impreza groep A om naar de overwinning te grijpen.
Al in de eerste ronde zette Lietaer de beste, en een scherpe tijd op de tabellen. Dirk Vermeirsch ging met de ex-Schmelcher ook hyeel hard, maar kreeg het af en toe (zie foto) heel warm... Hij klokte de tweede tijd, maar zette in de volgende doortochten duidelijk de aanval in op Polle.
Vermeirsch kon in de tweede en derde rond nog steeds enkele seconden beter doen dan in zijn eerste doortocht, Lietaer voelde de aanvalslust van Vermeirsch en ging ook steeds harder. In de derde doortocht klokte Lietaer een tijd van 4.18, terwijl Vermeirsch in de derde (en zijn snelste ronde) met 4.23 tevreden moest zijn. Lietaer had uiteindelijk 15 seconden voor op de rode Escort van Dirk Vermeirsch.
Het asfalt op het parcours in Reningelst werd het afgelopen jaar op vele plaatsen vernieuwd, dit speelde zeker in het voordeel van de tweewiel aangedreven wagens. Al was het de Lancer van Thierry Dekoninck die in de eerste doortocht de derde tijd klokte met een kleine voorsprong op Stefaan Prinzie en Ronny Hosten.
Prinzie en vooral Hosten gingen stevig in de aanval. Voor de laatste ronde was het verschil tussen de Lancer van Deconinck (toen nog derde) en de BMW van Prinzie (5de) amper 2 seconden met daartussen nog de Corolla van Hosten. Hosten zette een kanontijd neer in de laatste doortocht en werd heel knap derde, Prinzie scoorde op regelmaat en pakte de vierde plaats, terwijl Dekoninck zijn tijden steeds zag verslechteren en tevreden moest zijn met de 5de plaats.
Stephen Vankemmel viel als eerste Historic rijder net buiten de top 5 en eindige als Historic winnaar zesde. Bart Maes ontdekte in Reningelst de VW Polo Super 1600 van Rene Georges Rallysport, hij kon snel wennen aan de wagen en kon de grijze VW op de 7de plaats parkeren. Thuisrijder Filip Pyck twijfelde lang om een BMA Impreza te huren voor deze wedstrijd, hij koos uiteindelijk toch voor zijn eigen Lancer. Na een mindere tijd in de eerste doortocht, moest hij met een achtste plaats tevreden zijn, al was hij wel de eerste in div 1-2-3. De top 10 werd afgerond door mannen die spektakel combineren met snelheid, Ceenaeme met de M3 was negende voor de Kadett van Cools.
In div 1-2-3 won dus Filip Pyck voor Willy Cools, het podium werd compleet gemaakt met de Lancer van Koen Beyne (11de algemeen).
Door het vernieuwde asfalt was het parcours een stuk sneller, en kregen verschillende piloten het even warm... Vooral de veraderlijke waaiers foto 1, foto 2) tussen de Poperingse hopperanken waren een valkuil.
Er werder relatief weinig opgaves genoteerd in deze wedstrijd, bij de 'groten' zagen we de BMW van Xavier Alliet aan de kant tijdens de derde rit. Na een wilde bocht (foto) brakl iets aan de aandrijving. Thuisrijder Piet Decerrq had ook het geluk niet aan zijn zijde... Piet verloor in de eerste doortocht ongveer 10 minuten, kon nog nipt in wedtsrijd blijven en eindigde als laatste...
Bekijk ook onze foto-reportage.
Reacties zijn welkom via rallylovers.be@pandora.be.