× Nieuws Wedstrijdverslagen Kalender Foto Contact
☰ MENU
ALV saneren van tanks c est bene http://www.daviddesign.be zwembaden en wellness

11-04-2015

TAC Rally - Freddy Loix glijdt naar de overwinning

TAC Rally - Freddy Loix glijdt naar de overwinning

Deze morgen was er grote twijfel of het al dan niet ging regenen. Een goede banden keuze was heel moeilijk, veel piloten dachten echter dat de regen ging overwaaien... Ze gingen van start op banden voor droog weer. Een misrekening... De eerste twee proeven werden verreden op natte wegen, waardoor het parcours bijzonder glad was.

Zoals altijd, ging Freddy Loix vanaf de eerste meter in de aanval. Na vier proeven volgt de eerste R5 al op meer dan 50 seconden! "Volgens onze informatie, was er 60% kans op regen. Om het risico te beperken, kozen we voor zachte slicks. Een uitstekende keuze." vertelde Loix bij binnenkomst in de service. Kris Princen, die op 52 seconden volgt met zijn officiële Peugeot 208 T16, beseft dat het heel moeilijk ging worden... "Ik had voor harde slicks gekozen en ik vond gewoon geen grip. We hadden niet gedacht dat het zou regenen."

Andere piloten kenden nog minder geluk, Vincent Verschueren schoof van de baan en verloor een pak tijd, want bij deze sortie brak ook een aandrijfas... Dit was echter nog klein bier vergeleken bij de sortie van Jochen Claerhout. De Porschist knalde op de eerste proef bijzonder zwaar van de baan...

Bert Cornelis en Andy Lefevere maakten een goede start. Cornelis was onder de indruk van de Fiesta R5 en was meteen mee met de top, na 4 proeven kwam de garagehouder uit Handzame als derde binnen. Andy Lefevere stond na 4 proeven op een vierde plaats na Cornelis, Princen en Loix, maar... Lefevere kreeg later nog een correctie op zijn normtijd na de sortie van Claerhout en stond zo tweede na de eerste ronde.

In de eerste rond noteerden we ook reeds een aantal opgaves: Patrick Snijers moest voor de derde keer op rij de Porsche 997 aan de kant zetten met versnellingsbak-problemen... Ook Bert Coene (2 lekke banden) en Tuur Vanden Abeele (achterdiff) waren al uit de koers verdwenen.

Kris Princen moest wachten tot iets na halverwege wedstrijd voor hij Lefevere kon bijbenen. Freddy Loix had ondertussen reeds voldoende voorsprong van meer dan een halve minuut, Princen mocht zich gaan neerleggen bij de tweede stek... Na dit onklopbaar duo waren Andy Lefevere (3de) en Bert Cornelis (4de) de mannen van de wedstrijd. De Nederlander Michiel Becx sloot de top 5 af. Jonas Langenakens leek op weg naar een verdienstelijke 6de plaats, maar in de laatste ronde verdween de Lancer met mechansiche probelemen uit koers.

Na de opgaves van Jochen Claerhout en Patrick Snijers was Tim Van Parijs de logische winnaar in de GT-klasse. Van Parijs werd 6de, met in zijn kielzog de snelle BMW 130i van Tobi Vandenberghe. Andere knappe prestaties waren voor Kevin Demaerschalk, die zijn DS3 R3 op een achtste plaats parkeerde en voor Stefaan Stouf met zijn Historic Porsche als negende algemeen. Na een lange inhaalrace sloot Vincent Verschueren de top 10 af. 

Kevin Demaerschalk won het R3 duel van Guillaume Dilley, die ondanks een betere start nog bijna 2 minuten moest toegeven. Steven Dolfen eindigde als derde voortrekker, de West-Vlaamse beenhouwer moet jammer genoeg de Rallye de Wallonie laten vallen en kwam hier nog wat kilometers maken met het oog op de Ypres Rally. "Ik kan me niet vrijmaken voor de Wallonie, daarom reed ik hier en zal ik ook de Monteberg en Wervik rijden als voorbereiding op Ieper."

Bij de Historics kwamen voor het eerst ook enkele Youngtimers aan de start, maar iedereen moest de duimen leggen voor Stefaan Stouf en diens Porsche. Net toen Lietaer in de buurt kwam van de Porsche begaf de motor van de Escort MKII en moest de snelste snor van het land opgeven. Dirk Vermeirsch werd in de Ford Sierra Cosworth 4x4 tweede bij de historics voor de BMW van Danny Kerkhof, de Escort van Didier Vanwijnsberghe en de Ascona van Stefaan Prinzie. Jeroen Van Wanseele won met ruime voorsprong de eerste manche van de Ford Pinto Cup. 
Door de winst van Stouf en de opgave van Deveux (sortie) kan het historic kampioenschap weer alle kanten uit... 

De Criterium manche van de TAC rally werd gewonnen door de Clio R3 van Bjorn Renier, hij won met bijna 45 seconden voorsprong op thuisrijder Chris Dobbelaere en de 206 RC van Olrik Hanegreefs. 

- fotoreportage

ALV saneren van tanks
c est bene

http://www.daviddesign.be
zwembaden en wellness

Trefwoord(en)

Foto albums

Verwante artikelen