27-08-2014
Short Rally van Kasterlee - (opnieuw) een succesnummer
De Short Rally van Kasterlee is echt wel een buitenbeentje op de VAS kalender... De wedstrijd is niet enkel één van de laatste Short Rally's op de VAS kalender, maar is ook een van de weinige VAS wedstrijden buiten West-Vlaanderen. Bovendien heeft de wedstrijd ook een heel uitdagend parcours met enkele heel mooie stroken (natuurlijk) onverhard. De tiende editie krijgt een goed gevulde deelnemerslijst, enkel blijft het jammer dat we voor de favorieten opnieuw over de grens moeten gaan kijken...
Deelnemers
De deelnemerslijst van de Short Rally van Kasterlee is traditioneel gevuld met heel wat Nederlandse piloten. Het is ook meer dan logisch dat meervoudig winnaar Piet Van Hoof, alias Mister Kasterlee, las favoriet startnummer 1 op de deuren van z'n Lancer krijgt. Maar er is zeker tegenstand, er zijn een pak snelle Nederlandse Lancers in de Antwerpse kempen aanwezig: Arjen de Koning, Hein Jonckers, Sander Van Hoof, Martin Van Iersel en Ronald Leemans.
Uit eigen land zullen het vooral de BMW's van Wim Lootens, Erik Vleminckx en Johnny Louis of de divisie 2 Subaru's van Xavier Lannoo en Stefaan Tsjoens zijn die we in de subtop mogen verwachten...
Bij de historics zijn er meer Belgische piloten vooraan te verwachten. Het lijkt een leuke wedstrijd te worden met oa. Patrick Mylleville (Ford Escort), die bijgestaan door zijn zoon Sander, ritme komt opdoen voor de ConXion Omloop van Vlaanderen, Geert Glorieux (BMW); Ronny Declerck (Opel Ascona), Stefaan Van Craenenbrouck (Toyota Corolla),...
Op de deels onverharde proeven blijft het ook uitkijken naar de (dwarse?) doortochten van de vele "achtertrekkers". Leuk is daarin ook de komst van enkele deelnemers van de Nederlandse Nissan 350 Challenge. (deelnemerslijst Short Rally - deelnemerslijst regularity)
Parcours - Timing
Ook voor deze editie houdt de organisatie vast aan het beproefde concept met twee verschillende proeven. Het parcours wordt echter opnieuw sterk gewijzigd waarbij de deelnemers heel wat meer wedstrijdkilometers te verwerken zullen krijgen.
Nu de werken aan de Kempische Noord-Zuidverbinding zijn beëindigd, keren de rallywagens terug naar Goor om daar drie maal de kortste van twee proeven af te werken. KP Goor wordt voor maar liefst 30% op een onverharde ondergrond verreden. Ongetwijfeld zal dit het nodige spektakel opleveren!
De langste proef is deze van De Hese. De piloten werken eerst twee lokale rondjes af in het gelijknamige gehucht om dan in lijn richting het Retiesheike te trekken waar de finish gelegen is. Deze 12km lange proef wordt vier keer verreden.
Het wedstrijdcentrum met servicepark bevindt zich wederom in Straaleind waarbij de proef van De Hese op wandelafstand is gelegen.
Op zaterdagnamiddag worden de rallybolides technisch gekeurd en mogen de deelnemers de vrije verkenningen afwerken. Op zondagmorgen om 9u02 verlaat de eerste Historic rallywagen het wagenpark op de voet gevolgd door de moderne rallywagens. De deelnemers aan de Regularity van Kasterlee die een vooraf opgelegde gemiddelde snelheid zo nauwkeurig mogelijk dienen te benaderen, gaan de eigenlijke rallywagens vooraf. Rond 16u30 weten we wie de tiende editie van deze Short Rally van Kasterlee op zijn naam schrijft!
De inkom bedraagt nog steeds 10 euro, waarvan ook dit jaar een gedeelte geschonken wordt aan een Kastels goed doel.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Short Rally van Kasterlee