11-04-2011
Wedstrijdverslag TAC: Johan Dekens een geslaagde kennismaking met de TAC
Johan Dekens: "Na de technische problemen in Spa en onze gemiste start in het BK historic in de Haspengouwrally vanwege motorbreuk, vertrokken we afgelopen weekend met een bang hart richting Tielt.
De motor van de “State of Art” Porsche werd de afgelopen weken volledig gereviseerd, de carburatoren die de oorzaak waren van alle ellende werden ook volledig onder handen genomen, het geheel werd afgesteld maar vanwege tijdsgebrek werd er geen meter getest met de wagen, enkel een paar runs op de testbank.
Het was de eerste kennismaking met Tielt, van alle kanten werd er gewaarschuwd voor het gladde asfalt, de diepe grachten, de smalle wegjes, de valstrikken, enz… Gelukkig had co Rutger in 2008 reeds kennisgemaakt met het parcours langs Dirk Deveux.
Vanwege de lange rij wachtenden aan de inschrijftafel op vrijdagmorgen en de vertraging die we daardoor opliepen voor onze technische keuring, hadden we slechts tijd om 2x over iedere proef te gaan voor de verkenningen. Een serieuze achterstand voor ons aangezien het merendeel van de historic deelnemers van de streek zijn en dus het parcours vrij goed kennen.
De eerste boucle op zaterdagmorgen werd rustig gestart en vooral zenuwachtig omdat het vertrouwen in de wagen ver zoek was. Ik betrapte mij er constant op dat ik veel teveel op de metertjes aan het kijken was om te zien of oliedruk, lambda, etc. wel OK was. Ook het schakelen ging niet altijd even soepel, waarschijnlijk door de slechte concentratie… Op KP4 gingen we dan even in de fout bij het insturen van een rechtse, gelukkig met weinig erg, slechts lichte schade aan de voorbumper, de oliekoeler werd net niet geraakt. Ook merkten we dat de sporing niet meer OK was, maar dat werd tijdens de service onmiddellijk in orde gemaakt door de service crew.
De tweede boucle werd aan hetzelfde tempo gereden als de eerste, zonder veel risico’s te nemen.
Net toen het vertrouwen in de wagen begon terug te komen bij de aanvang van de derde boucle sloeg de motor af vlak na de start van KP9, enkele meters voor de jump. Na een paar startpogingen uitgestapt om het probleem op te sporen. Een zo goed als onzichtbare breuk in de bekabeling van de ontsteking bleek de oorzaak te zijn… gelukkig konden we het ter plekke herstellen en toch nog terug de baan op, helaas wel met 10 minuten vertraging. Uiteraard was het vertrouwen weer even weg, anderzijds was het een opluchting dat het slechts een futiliteit was en geen ernstig probleem. De rest van de boucle werd rustig afgewerkt, onnodig om nog risico’s te nemen.
Met de eindmeet in zicht begon het vertrouwen in de wagen goed te komen bij aanvang van de laatste boucle. Er werden geen risico’s meer genomen maar we probeerden toch de lat iets hoger te leggen door op sommige waaiers langer op het gas te blijven, remzones iets later, enz. Helaas door ons late startnummer moesten we meer in het donker rijden dan de vroegere startnummers wat natuurlijk ook iets meer tijd kost.
We kunnen dus terugblikken op een geslaagde TAC rally, ondanks het elektrisch probleempje op KP 9 met het nodige tijdverlies, want ons hoofddoel is bereikt, de finish halen, terug vertrouwen krijgen in de wagen en meer ervaring op doen in het BK.
De wagen gaat nu uit elkaar voor een check-up en enkele kleine verbeteringen zodat hij in goeie conditie van start kan gaan tijdens de Rallye de Wallonie."
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Johan Dekens , TAC Rally