09-09-2010
Omloop van Vlaanderen Complete voorbeschouwing
De Omloop van Vlaanderen vierde vorig jaar zijn 50ste verjaardag met een proef op vrijdag avond, na deze geslaagde test wordt het vrijdaggedeelte verder uitgebreid en eindigt de wedstrijd reeds op zaterdagavond.
Met deze wijzigingen hoopt de organisatie onder meer de Britse deelnemers te kunnen plezieren. Zo kunnen zij reeds op zondag de boot terug nemen en kunnen de Belgische teams (en supporters) op zaterdag na de wedstrijd nog eens napraten over de voorbije wedstrijd.
Deelnemers
Het Belgisch kampioenschap begon in 2010 met enkele titelkandidaten, maar zowel Patrick Snijers (budget) en Mark Van Eldik (prof. redenen) geven forfait in Roeselare... Pieter Tsjoen is met de afwezigheid van Snijers en Van Eldik nog meer favoriet voor deze wedstrijd, al zal de West Vlaamse delegatie met Paul Lietaer en Melissa Debackere ongetwijfeld ook heel snel zijn.
Hoogstwaarschijnlijk zijn deze 3 WRC's te snel voor Freddy Loix, (Skoda Fabia S2000), David Bonjean (Skoda Octavia WRC), de Britten Hendy (Focus WRC) en Coffey (Impreza WRC) of Vincent Verschueren. Deze laatste ontdekt het WRC rijden in Roeselare met de BMA Octavia WRC. Andere snelle 4x4 zijn in de handen van Didier Duquesne (Toyota Celica GT4), Bart Du Jardin (Evo 9) en FIRC rijders John Morgan (Ford Escort Cosworth), Andy Rowe (Lancer 3).
Nu Verschueren de groep N Subaru inruilt voor de WRC lijkt Jonas Langenaekens het te moeten opnemen tegen thuisrijder Snaet en Lhonnay. Bij de achtertrekkers kijken we vooral uit naar het debuut van de Nissan 370 van Chris Van Woensel, hij zal zich kunenn meten tegen de GT's Tim Van Parijs en Wim Soenens of de BMW's van Braeckevelt, Vleminckx, Louies, Prinzie en Cokelaere. De BMW van Lefevere blijft na de pech in Staden aan de kant. In Roeselare komen ook de C2's en de Fiesta's R2 opnieuw in actie.
Deelnemers moderne
Historics zijn heel populair in West-Vlaanderen, dus ook hier in Roeselare. Het zal vooral een strijd worden tussen de verschillende binnen- en buitenlandse Escortjes. Vooral Stefaan Stouf, Geert Vandoorne, Yves Bruneeel en Chris Debyser zijn kandidaten voor de overwinning in een Ford Escort. Al kunnen de Porsches van thuisrijder Barbier of Janssens net zoals de BMW van Vanden Abeele en de TransEurope van Monnens ook voor enig weerwerk zorgen.
Uit Groot-Britannië komen zoals steeds enkele snelle piloten afgezakt. Jimmy McRae is met de SMS Ascona B de publiekstrekker, maar ook de TR7 V8 van Smith of de snelle Escorts van Stokes, Moons en Onions mogen er zijn.
Deelnemers historic
Parcours & Timing
Samen met de gewijzigde timing onderging ook het parcours enkele wijzigingen. De klassementsproef op de zoning gaat niet meer door omdat het organisatorisch enorm veel moeite kostte en het jaar op jaar moeilijker was om alles vlot te laten verlopen.
Op vrijdag werd het begin van kp Staden is volledig nieuw, op kp Beveren is er een kleine verandering. Op Beveren starten de Historic wagens eerst.
Het gesloten wagenpark op vrijdag 10 september is op het Polenplein in het centrum van Roeselare en van daaruit vertrekken op zaterdag de deelnemers naar het servicepark op de parking van de Expo Hallen om dan via het podium verder te rijden naar de eerste klassementsproef van zaterdag.
Op zaterdag rijden de piloten, na een jaartje afwezigheid, opnieuw de proef van Hooglede. In Passendale is er een nieuw stuk op grondgebied Langemark-Poelkapelle. Bovendien is ook de start van Passendale gewijzigd waardoor de jump bereikbaarder is. Kp KP Rumbeke-Ledegem zijn is een deel van de voregere kp Rumbeke en de vroegere kp Izegem. Op de Zilverberg ten slotte rijden deteams 2 rondjes.
Website & rallycentrum
Op www.omloopvanvlaanderen.be kan je alle actuele info vinden over de wedstrijd.
Het rallycentrum is opnieuw in de Hallen bij het Schierveldestadium van Roeselare. Hou wel rekening met de wegenwerken in de nabijheid van de Hallen! Meer info op de website www.omloopvanvlaanderen.be.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Omloop van Vlaanderen