27-07-2010
AMV maakt zich op voor de 51ste Omloop van Vlaanderen een koninklijke editie
Een maand na de GEKO Ypres Rally is het bij die andere West‐Vlaamse rallyorganisator, AMV, druk met de voorbereiding van de 51e Omloop van Vlaanderen. Na de jubileumeditie van vorig jaar is er besloten om
een paar aanpassingen door te voeren.
We gingen even langs om méér duidelijkheid over de veranderingen te krijgen. Marc Maesen: “Het was reeds een paar jaar dat de nationale federatie, de media en de buitenlandse deelnemers aandrongen om op vrijdag méér dan alleen de technische en administratieve controle op het programma te zetten. De showproef die we vorig jaar hebben georganiseerd maakte duidelijk dat ook het publiek, dat massaal aanwezig was, een etappe op vrijdag wel zag zitten.”
Een rally over drie dagen is niet meer “in” en daarom drong een grote verandering zich op. Marc Maesen: ”Intern bij AMV was de meerderheid snel gewonnen voor de grootste verandering aan het concept van de Omloop van Vlaanderen, met name de rally verder organiseren over twee dagen maar dan wel op vrijdag en zaterdag.”
Een grote aanpassing die toch wel wat gevolgen en reactie teweeg brengt?
Marc Maesen: “Zoals reeds eerder gezegd waren de federatie, de pers en de buitenlandse deelnemers vragende partij. Maar ook de bewoners langs de verschillende klassementsproeven zijn voorstander want zo krijgen ze hun zondagse rust terug. Voor de talrijke medewerkers is de druk meer verdeeld en is er op zondag voldoende tijd om alles terug in orde te zetten. Het afbreken van de veiligheidsvoorzieningen en het opruimen van het materiaal zorgde vroeger voor een grote druk want niet iedereen kon zomaar extra verlof nemen op maandag.“
Ook voor de overheidsdiensten en de wedstrijdverantwoordelijken is dit een grote aanpassing. Marc Maesen: “Zowel bij de gemeenten als bij de politie was er geen probleem en kregen we snel groen licht. We waren ons bewust dat het rapper gezegd dan gedaan was maar we kunnen bij AMV rekenen op een groep gemotiveerde jonge mensen die de verandering als een uitdaging aangingen. Eén vereiste hebben we altijd vooropgesteld en dat was: niveau houden!”
Concreet, wat kunnen we verwachten? Marc Maesen: “De veiligheids‐ en parkoerverantwoordelijken hadden een serieuze kluif aan de Omloop van
Vlaanderen 2010. Zij hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om enkele klassementsproeven te hertekenen en zijn uitgekomen op een totaal van 215 wedstrijdkilometers. Waarvan ongeveer 35 km op vrijdag. De deelnemers mogen dus rekenen op twee mooi gevulde dagen. Op vrijdag is er de technische en administratieve controle gevolgd door enkele klassementsproeven met misschien wel geen al te groot aantal kilometers maar voldoende om de toppers de kans te geven om een goede startpositie voor de tweede dag af te dwingen. Op zaterdag zal er van start tot aankomst een serieuze brok rallysport op het programma staan met nog ongeveer 180 km aan klassementsproeven.“
De jubileumeditie van vorig jaar die een onverdeeld succes is geworden kreeg nog een kroontje voor zijn werk, letterlijk zelfs! Marc Maesen: ”Inderdaad, we hebben vorig jaar een dossier ingediend om de titel ‘Koninklijk’ aan te vragen. Het hee1ft heel wat werk gekost want er moest een lijvig dossier opgemaakt worden wat uiteindelijk door koning Albert II getekend werd “voor akkoord”. Op 10 mei hebben we dan uit de handen van gouverneur Breyne deze bekroning ontvangen. Het was ons niet zo zeer om de titel te doen, maar het is een erkenning voor alle medewerkers die zich gedurende 50 jaar belangeloos ingezet hebben.”
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Omloop van Vlaanderen