23-06-2010
GEKO Ypres Rally
Ypres Historic Rally by ConXion Complete voorbeschouwing
De rally van Ieper, sinds dit jaar de GEKO Ypres Rally, is en blijft één van de grootste autosportevenementen van België. Zeker sinds de wedstrijd de kaart trok van het IRC kampioenschap en de bijkomende Super 2000 wagens. Niet enkel het aantal toppiloten aan de start is er op vooruit gegaan, ook de spanning is met de komst van Super 2000 gestegen. Sinds de komst van vzw Super Stage is de wedstrijd ook in handen van een proffesionele organisator.
Deelnemers IRC
Een overzicht geven van alle deelnemers is onbegonnen werk, er zal naast de strijd voor de overwinning ook gestreden worden voor de punten van het Belgischa Kampioenschap (de buitenlanders nemen geen punten voor het BK) of voor de felbevochten groep N zege of de strijd binnen de promotie formules van Renault, Citroen en Ford...
Voor de algemene zege is waarschijnlijk Freddy Loix de enige belg die bij de (top)favorieten mag gerekend worden. Freddy start in het fabrieksteam van Skoda, dat met de Fabia S2000 EVO 2 over de beste wagen beschikt. Wil Loix winnen dan moet hij eerst nog afrekenen met teamgenoten Hanninen en Kopecky en de Peugeots van ex-winaar Meeke en WK piloot Sarrazin.
Maar er liggen nog een pak outsiders op de loer... Denken we maar aan de Skoda's van Bernd Casier en Mark van Eldik, de Peugeots van Thierry Neuville, Pieter Tsjoen, Patrick Snijers of de buitenlanders Corrado Fontana en Luca Betti of het fabrieksteam van Proton met Chris Atkinson en Alistaer McRae. In totaal nemen 25 Super 2000 wagens de start.
Ook groep N krijgt een sterk veld, de belgen zijn niet kansloos, maar zullen wel serieus rekening moeten houden met de buitenlandse delegatie onder leiding van Jasper Van den Heuvel. Deze laatste eindigde vorig jaar op een 7de plaats algemeen en eerste groep N, en dit op zo'n 4 minuten van de winnaar Kris Meeke. Dit jaar zouden de Mitsu's en Subaru's wel een beetje minder kunnen verliezen op de Super 2000 met de homologatie van een turbo restrictor van 33 mm in plaats van 32 mm vorig jaar. Toch een winst van zo'n 15 PK.
Jasper mag dit jaar veel tegenstand verwachten van onze lokale helden met in het Mitsubishi kamp Matthias Viaene, Alexander Romain en Jonas Langenakens. Vincent Verschueren doet beroep op zijn trouwe Subaru Impreza STR09. Alle 4 de piloten zijn aan elkaar gewaagd en Verschueren, Viaene en Romain delen ook de eerste plaats in de tussenstand van het Belgisch kampioenschap groep N. Daaropvolgend zijn er nog Stéphane L'Honnay (Mitsubishi Evo 9) en Melissa De Backere (Subaru Impreza N12b) die op regelmaat het ook ver kunnen brengen in Ieper. Grote vraagtekens zijn er dan weer voor Toshi Arai (Prodrive Subaru), Kajetan Kajetanowicz (Symtech Racing Subart STR10) en Yuriy Protasov (Subaru STR09). Alledrie komen ze voor de eerste keer aan de start in Ieper.
Ieper ontvangt ook de Clio R3 European Trophy met daarin de Belgen Princen en Lauwaert die het opnemen tegen een tiental buitenlandse Clio's. In de Citroen Trophy Benelux is vooral Hans Weys Junior favoriet verder ook Caren Burton, Thibault Spillebeen en C2 nieuwkomers Boon en Auquier en buiten de Trophy maar met een gelijkaardige C2 Davy Vanneste en Benoit Lacante. Ten slotte mogen we ook 12 Fiesta's R2 aan de start verwachten met Cédric De Cecco, Kevin Demaerschalk, Cédric Cherain en Ghislain de Mevius als favorieten, al kunnen thuisrijders Nikias Priem en Filip Pyck misschien voor een verrassing zorgen?
Deelnemers Historic
Ieper heeft de IRC wedstrijd, in Boezinge zijn er 2 Historic wedstrijden: de nationale wedstrijd en de FIA wedstrijd... Inde FIA wedstrijd zitten bijna alle buitenlandse teams, maar ook de heel wat snelle Belgen die de zege maar al te graag in eigen land willen houden...
Meervoudig winnaar Paul Lietaer is er niet bij, favorieten zijn nu Robert Droogmans met de Lietaer Escort en de andere Escorts van Stefaan Stouf Claudie Tanghe, Bart Maes en Geert Vandoorne. De Escorts blijven de te kloppen wagens, al is Marc Duez met een Porsche 911 zeker een outsider, net zoals de buitenlanders Waldegard (Mercedes 500 SLC), McRae (Vauxhall Chevette), Brazzoli (Porsche 911), Graham (Escort), Chambon (Porsche 911),...
In de nationale wedstrijd mogen we een binnenlandse strijd verwachten tussen de MKII's van Yves Bruneel en Dirk Deveux, de BMW van Tuur Vanden Abeele, de Porsche van Philip Barbier, de Opel's van Monnens (Ascona) en Munster (Kadett C) of de Trans Europe van Debyser...
Timing en Parcours
In tegenstelling tot andere wedstrijden is alle info over de parcours (inclusief de proeven) en de timing volledig terug te vinden op de website (www.ypresrally.com). Als je de drie wedstrijden (IRC - Historic Nationaal - Historic FIA) wil volgen zal een goede timing noodzakelijk zijn...
Enkele proeven zijn voor een groot deel gewijzigd tov de vorige editie en er is een nieuwkomer in Poperinge, al gaat deze nieuwe proef voor een groor deel over de wegen die vroeger gebruikt werden voor kp Watou. De proef in Frankrijk is ook volledig vernieuwd, maar is als toeschouwer niet zo boeiend.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Ardeca Ypres Rally Belgium