28-02-2010
Haspengouw Rally: Verslag van de wedstrijd Tsjoen winnaar duel België - Nederland
De wegen rond Landen waren bijzonder glad na de vele regen van de afgelopen dagen, veel wegen waren ook bedekt met een laagje modder wat de moeilijkheidsgraad nog een stuk verhoogde. Spannend was het ook, zeker voor het GEKO team... Toen de Subaru WRC van Snijers wou vertrekken naar het startpodium blokkeerde het linkervoorwiel... Een gloednieuw onderdeel bevatte een fabricagefout... Het team van BMA schoot direct in actie, maar Snijers tikte te laat in en kreeg anderhalve minuut straftijd en verloor meteen alle zegekansen.
Op de eerste proef, op het militaire domein van Brustem, bewees Mark Van Eldik dat hij en zijn Mitsubishi Lancer WRC'05 een goed team vormen. Hij koos als enige voor intermediums en sloeg een kloof van 20 seconden. Nadat de 4 proeven van de eerste ronde afgewerkt waren was het niet meer Van Eldik, maar Tsjoen die als leider Landen binnenkwam. Tsjoen had de 20 seconden achterstand reeds omgebogen naar een voorsprong van net geen 20 seconden op de Nederlander in de rode Lancer WRC. "KP 2 was beslissend, daar ging ik drie keer rechtdoor en liet ik twee keer de motor afslaan, wat me een halve minuut kostte. Mijn voorsprong op Tsjoen was verkeken en ik besliste daarom minder agressief te rijden," vertelde de Van Eldik achteraf.
Ten Brinke volgde als 3de, terwijl de jonge Matthias Boon heel knap eerste groep N en vierde algemeen reed. Snijers was door zijn straftijd weggezakt naar plaats 7, hij had nu reeds 1min 52 achterstand.
In de tweede ronde ging het minder goed voor Boon en Debackere. Boon maakte een sortie en moest opgeven. Melissa Debackere had problemen met de bediening van de versnellingsbak en kon niet meer voluit gaan. Het team van Erik Wevers kon gelukkig alles herstellen in de service.
Aan de top waren Tsjoen en Snijers aan elkaar gewaagd. Dankzij de goede tijden van Snijers klom hij snel omhoog in het algemeen klassement, in de derde ronde kwam Snijers terug naar een derde plaats dit ten nadele van de Ford Focus WRC'08 van ten Brinke.
In groep N was het Verschueren die de leiding had overgenomen van Boon. Thuisrijder Colsoul was ook gebrand op de groep N zege, hij ging voluit in de aanval en kwam, met nog twee proeven te gaan, terug tot op 0.1 seconde van de Subaru. Verschueren trok alle registers open, en klopte Colsoul op eigen terrein... "Op de proef in Brustem heb ik alles gegeven en kon ik 7" pakken op Bob," vertelde een dolgelukkige Vincent Verschueren, de Historic-kampioen van vorig seizoen die zijn debuut maakte met een Subaru Impreza STR09. "Ik heb mijn wedstrijd rustig opgebouwd en vanaf de tweede lus het tempo verhoogd. Winnen, daar had ik vooraf niet van durven dromen."
Eerder in de wedstrijd had de andere streekrijder, Jonas Langenaekens schakelproblemen en verloor Alexander Romain alle kansen door enkele foutjes. Piet van Hoof eindigde als derde in groep N.
Aan de top waren er geen veranderingen meer, Tsjoen overmeesterde de tegenstand en won de eerste manche van het BK. "Op de eerste proef werd ik verrast door een kanontijd van Mark van Eldik, die voor intermediates had gekozen. De juiste keuze, want net toen we het servicepark verlaten hadden, begon het lichtjes te regenen. Vanaf de tweede proef was de orde hersteld en kon ik stelselmatig afstand nemen. Voor de twee slotproeven in het donker had ik voldoende voorsprong om mijn leiderspositie te controleren. Maar, het bleef opletten, want in de slotfase reed ik toch nog een velg stuk in Brustem," vertelde Tsjoen, die 1'22" voorsprong had op Mark van Eldik met zijn bloedmooie Mitsubishi Lancer WRC05.
Snijers nam na de moeilijke start nog de punten voor de derde plaats "We zijn aan de rally begonnen met 1'20" straftijd. Daardoor begon ik nogal geprikkeld aan de eerste proeven, maar eens het in de namiddag droger werd, voelde ik me steeds beter en klokte ik een aantal snelste tijden. We zijn in de slotfase nog opgerukt naar de derde plaats, zodat de schade in het kampioenschap beperkt blijft," vertelde Patrick Snijers. Nederlands kampioen Bernhard Ten Brinke, voor de eerste keer aan de start in België, stuurde zijn Ford Focus WRC08 naar een prima vierde plaats, voor Melissa Debackere, die met haar oudere Toyota Corolla WRC een meer dan behoorlijke prestatie leverde. Ze klopte in elk geval de Nederlanders Erik Van Loon (6de) en Bert de Jong (7de), die beiden kwamen proefdraaien met hun moderne WRC's. De 3 tenoren van de groep N (Verschuren, Colsoul en Van Hoof) sloten de top 10 af.
In de Citroen Racing Trophy was er ook een strijd België-Nederland met als favorieten Weys en Neuville. Helaas maakte Thiery Neuville al vroeg een sortie, hij zat 2 minuten vast en verspeelde zo zijn kansen. Later kreeg Neuville ook nog 70 seconden straftijd. Weys nam de leiding en liet deze ook niet meer los, Xavier Baugnet zette zich snel vast op de tweede plaats terwijl Neuville heel wat scratches neerzette en kon terugklimmen naar een mooie vierde plaats op net geen 3 minuten van Weys en na de verbouwde C2 van David Croes die de top 3 afsloot na een sortie.
De openingswedstrijd van het Belgian ConXion Historic Rally Championship werd gewonnen door Yves Bruneel. Chris Debyser en Patrick Mylleville zorgden voor een volledig ConXion podium. Debyser en Mylleville gingen in de slotfase nog nipt voorbij Nico Wyffels die vierde werd net na de Manta van Mylleville die op zijn beurt bij zijn BK debuut het podium compleet maakte. Dirk Deveux moest snel opgeven door technische problemen en Porschist Barbier verloor veel tijd door een lekke band en moest later ook aan de kant.
Henri Scmelcher was als 20ste algemeen met zijn Porsche de snelste achtertrekker, al was deze eer lange tijd voor de andere Porsche van Dominique Bruyneel. Bruyneel was bijna 3 en een halve minuut sneller dan Schmelcher maar verdween in de laatse proef uit de wedstrijd. Andy Lefevere verdween uit de wedstrijd na aandrijfproblemen in diens BMW M3.
In het RACB Rally Criterium was de strijd voor de zege razend spannend tot de finish tussen een handvol Mitsubishi Lancers Evo. Uiteindelijk ging de zege naar Erik Deveux met amper 1"7 voorsprong op Alain Renkin. Johan Van Keer maakte het podium compleet, voor Edy Paquay en Jean-Yves Laruelle. In het begin van de koers draaiden ook Jordy Heyrinck (Subaru) en Kristof Vermeulen (Opel Corsa) goed mee, maar beiden verdwenen in de tweede ronde uit de uitslagen. Op de eerste proef moest ook Ronny Hosten met een mechanisch probleem aan de Corolla Kit Car opgeven.
Foto-reporage Haspengouw Rally
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Haspengouw Rally , Pieter Tsjoen , Yves Bruneel