02-09-2008
Kasterlee: Reacties na de wedstrijd
Reacties van piloten/teams mogen naar rallylovers.be@telenet.be worden gestuurd.
- Michel Smets - Fleurackers / Citroen C2 R2
Een bewogen weekend...
Normaliter ingeschreven met de vaste Celica GT4 die voorzien was met een nieuwe motor en versnellingsbak,we zouden er voor gaan in mijn 2de rally, onze thuiswedstrijd Kasterlee. Donderdagavond viel het verdikt en vrijdagmorgend na telefonisch kontakt met de leverancier van de versnellingsbak was het dan zover, er kon niet optimaal gestart worden met de GT4...
Hopeloos zijn we vrijdagavond toch naar Kasterlee vertrokken waar de mensen van Titanic het voor ons hebben opgenomen maar helaas geen wagen meer konden vinden buiten een veel te dure EVO 9... Toch beslist de zaterdag met hartpijn ons dan maar in te zetten om te helpen met de organisatie... Zaterdag middag een goeiedag gaan zeggen tegen collega piloot Luc Hugaerts die rechtover de stand van Caenrallysport stond en mij direct voorstelde aan Johan himself die een super voorstel deed en onmiddelijk zen telefoon nam en speciaal nog een wagen uit het verre west-vlaanderen liet overbrengen. Mijn co-piloot en ik,al gauw alle inschrijvingsformulieren aangepast en gaan verkennen en s'avonds rond 21.00 u voor het eerst een kort ritje met de C2 R2 gemaakt... Dus,van de GT4 4x4 turbo met veel koppel onderin naar een op hoge toeren te houden GR.A., een echt koersmachien, sequentele bak en vooral de voorwielaandrijving dat beloofd...
KP 1,direct vol op het gas en hier en daar niet vergeten aan het stuur van de tochwel nerveuze C2 te draaien!!! De tijd was niet het belangrijkste en ik had beloofd aan men co Patrick van er de 2de ronde toch zeker 15'' per ronde af te doen nadat de jongens van de service op vraag van mij de zitpositie in de wagen aangepast hadden.Kp2 werd 3'' verschil met men andere collegas C2's,dus al goe bezig... Volgende ronde KP1, even volledig rondgegaan en toch nog 1' sneller dan de eerste ronde dus die beloofde seconden hadden er zeker geweest.
Vanaf dan zijn er veel lekke banden gereden en na elke KP stonden er telkens 2 of 3 wagens platte banden te wisselen,waaronder wijzelf ook,maar om verdere schade aan de wagen te voorkomen wisselde wij tot 3x op de KP zelf en tijd was nu helemaal niet belangrijk.
Zoals onze voorige wedstrijd met de GT4 hebben we de C2 van Johan op het einde netjes afgeleverd in het wagenpark wat voor mij prioriteit is. Nogmaals willen wij de mensen bedanken die ons kunnen laten rijden hebben in super omstandigheden me een super rallywagen in een super team(Caenrallysport)... Als tegenprestatie gaan wij zeker nog is aan de start komen met een auto uit de Caenstal in 2009.
-
Schepers Tony - Schepers Irca / Subaru Impreza
“Het gaat niet zozeer over de plaats, het gaat over de tijd die we verdienden!”
Na de verkenningen zaterdag wisten we al dat het parcours ons wel goed lag. Vooral KP Retiesheike was technisch rijden en de snelheid lag niet overdreven hoog. Dit was perfect voor Tony, die graag zijn kunsten wil tonen in het draaien en keren van zijn Subaru Impreza. Ook KP Goor was het onverhard echt iets voor Tony en zijn vierwielaandrijving.
Zondag startte de dag al met een heuse vertraging. Wanneer we dan eindelijk mochten vertrekken, tastte Tony zijn grenzen af. Het ging zeer vlot en we behaalden een mooie tijd. Dan was het weer tijd om lang te wachten voordat we mochten vertrekken aan onze volgende ronde. In deze ronde verbeterden we zelfs onze tijd. We zagen het goed zitten, totdat we merkten dat er toch iets niet klopte aan de tijden die op het uithangbord hingen. Na deze fout te gaan melden, gingen we terug vol goede moed beginnen aan onze derde ronde. Dit keer ging het weer voor een derde keer foutloos. Nu alleen nog KP 7 en dan hadden we eindelijk volwaardig nog eens een rally uitgereden. In de laatste KP zijn we helaas een paar seconden verloren door te laat remmen, maar dit was geen ramp. We waren blij dat we zonder enige schade aan de auto naar huis konden vertrekken. Dit was namelijk ook geen lachertje met die ijzeren tonnen die verspreid stonden op het parcours.
We waren zeer tevreden over onze prestaties en mochten zelfs fier zijn. Helaas… We merkten dat de tijden nog niet klopten, en de organisatie liet weten dat er niets fout was. Maar wij wisten beter! De volgende dag merkten we dat bij KP 3 (net waar we onze beste tijd reden!) een minuut teveel geteld was. Op de officiële uitslag hebben we onterecht plaats nummer 9.
We hebben ons goed geamuseerd, ondanks de lange wachttijden voor elke ronde. Op papier hebben we misschien wel plaats nummer 9, wij weten dat daar 6 had moeten staan. Het was sinds 2004 geleden dat Tony meedeed aan de rally van Kasterlee, na 2008 zal hij niet meer terugkomen.
-
Chris Debyser - Joris Erard / GEKO Ford Escort
Chris Debyser & Joris Erard zakten in extremis af naar Kasterlee nadat werd beslist de GEKO Ford Escort te huren aan Wim Soenens voor de Omloop van Vlaanderen. Het werd een ideale test. Zowel tijdens als na de wedstrijd waren collega's Didier Vanwijnsberghe & Geert "Buze" vol lof over het debuut van Chris. En gezien Didier beslist had om, na z'n 2de plaats, de wagen niet in het wagenpark te parkeren, werd het team alsnog bekroond met een 3e plaats in de Historic.
De eerste KP begonnen Chris & Co aftastend om de wagen te leren kennen met een 6e plaats. Maar na de 2e KP begon alles reeds lekker te vlotten met een 3e plaats op 3 sec. van Didier als gevolg. Dan maar op hetzelfde elan verder met steeds betere tijden en een gedeelde scratch met Didier op KP4. Verdere raad van Paul Lietaer, Didier & Gunter zorgden ervoor dat Kasterlee de ideale training was voor de Omloop van Vlaanderen. De juiste ambitie, een portie gezond verstand en een flinke dosis geluk kan misschien een plaats in de top 5 opleveren.
Dank aan GEKO Wim Soenens voor het afleveren van een perfecte wagen. Dank aan Paul Lietaer & Rudy voor een service van topniveau. Dank aan Joris Erard die met sublieme kwaliteit de nota's heeft verzorgd.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Short Rally van Kasterlee , Chris Debyser , Tony Schepers , Michel Smets