× LIVE INFO - Renties Ypres Rally Nieuws Wedstrijdverslagen Kalender Foto Contact
☰ MENU
zwembaden en wellness ALV saneren van tanks http://www.daviddesign.be c est bene

LIVE INFO - Renties Ypres Rally

23-07-2008

Oudenburg: Reacties na de wedstrijd

Ondanks de verlof-periode mogen piloten hun reactie ter publicatie doorsturen naar rallylovers.be.

  • Koen Verhaeghe - Joeri De Bouvere / Ford Escort MKI

    Voor de rally moest ik op zoek naar een nieuwe co-piloot. Via een paar annonces kreeg ik diverse reactie waaruit ik Joeri De Bouvere heb gepikt. Wat achteraf dan ook een zeer goede keuze bleek te zijn. Een rally liefhebber in hart en nieren. De verkenningen op zaterdag verliepen vlot. Na een grote regenbui hebben we zowel op nat als op droog wegdek kunnen verkennen.

    In tegenstelling tot de andere VAS wedstrijden moesten de historics laatst starten. Al waren er toch die reeds vroeg in de morgen klaar stonden met de leuze vroeg begonnen is half gewonnen. Maar tevergeefs. Onze eerste start was pas voorzien om 10u15. Er dienden vier maal twee kps te worden gereden. De 1ste kp was een zeer korte, slechts een kleine 4km. Jammer genoeg net voor de start begon het te regenen en moesten we al direct op nat vertrekken niettegenstaande onze bandenkeuze voor droog wegdek was gemaakt. Dus voorzichtigheid was geboden. Gezien het gladde wegdek klokten we de 1ste kp af op 2m20sec. Dan op naar de 2de Kp van de 1ste boucle met een afstand van 14 km. Daar hadden we een tijd van 10m37sec. In de verbindingsrit naar de service voelde ik bij het vergooien van versnelling iets raars, de auto zette hem iedere keer. Op service keek onze service team leader Kristiaan samen met Chriske dit na en achteraan aan de ophangingsbar van de pong was een rubber aan het loskomen. Dit euvel werd opgelost binnen de opgelegde tijdspanne van ons service. Wel kregen we de opdracht van de service team leader dat we niet meer mochten remmen op de motor, indien we dit toch zouden doen gingen we het einde van de dag niet halen. Harde taal want dit zou me tijd kosten bij iedere rembeurt. Maar de wil van Kristiaan is wet dus. Op naar de 2de boucle. De 1ste kp verliep al iets vlotter, we deden 5sec af van onze tijd en kwamen op 2m15sec en op de 2de kp deden we zelf 26sec af en kwamen we op 10m11sec en dit zonder te remmen op de motor (of toch bijna niet).

    Na vlotte service kwamen we aan de start van de 3de boucle en deden we terug 5sec af van onze vorige tijd op de 1ste Kp. Voor de 2de kp gingen we proberen onder de 10 min te geraken maar dit lukte net niet. We strandden op 10m2sec. Na terug een service beurt kwamen we aan de start van de laatste boucle waar we nog eens voluit gingen gaan. Ondertussen was de interactie met de nieuwe co-piloot Joeri zeer goed dus ook dit zou ons tijdswinst bezorgen. Op Kp 1 deden we er terug nog 2sec af en kwamen zo op 2m8sec. En ook op de 2kp werd ons doel bereikt en kwamen we op 9m57sec. Dus al bij al een goed einde na een traag begin.

    Einduitslag. We werden 2de in onze klasse en 10de in het algemeen klassement van de historic wagens.

    Bij deze wil ik nogmaals mijn co Joeri bedanken voor de vlotte samenwerking en hopelijk rijden we terug samen in Staden op 15 augustus. Voor Joeri was het zijn debuut met een achterwiel aangedreven wagen en dit lag hem wel. Ook nog een dankwoord aan het volledige service team van Vada Racing.


  • Dieter Verbeke - / Peugeot 205 GTi

    "Oudenburg is voor mij de thuiswedstrijd , de nieuwe techische special sprak me wel aan en ik zag het goed zitten na de verkenningen op zaterdag. Het weer viel ook goed mee ,maar toch startte ik op intermedium banden voor de eerste 2 specials. Dit bleek een goede keuze want er lag toch veel vettigheid ,vooral op de 2e special. De tijden waren goed ,enkel op KP2 werd ik wat opgehouden door een BMW ,maar die maakte toch mooi plaats zodra die kon ,tijdsverlies hoorde hier jammergenoeg bij.De 2 de ronde startte ik meteen op slicks want het droogde snel op . We zaten in het juiste ritme ,jammergenoeg weer tijdsverlies doordat ik de wagen voor me inhaalde en hier een top 10 plaats verloor. De wagen draaide perfect ,enkel de remmen wat juist afstellen ,vooral op de korte snelle KP,waar ik even een remzone miste,maar verder verliep alles goed. De derde ronde verliep ook perfect ,jammergenoeg haalde ik opnieuw de BMW voor me in ,maar zonder al te veel tijdsverlies. Toen we aan de finish kwamen van KP6 stond de weegschaal daar en werd de wagen gewogen en 23 kg te licht bevonden, onmogelijk te begrijpen want er ligt nu al 90 kg lood in en bij de vorige weging was mijn gewicht wel goed. Aan de benzine kan het niet liggen want de wagen werd vorige malen ook zonder benzine gewogen . De VAS toonde geen begrip en ook de wedstrijdleiding haalde me onverbiddelijk uit koers.J ammergenoeg voor mijn thuiswedstrijd maar niets aan te doen. Op de technische controle had ik nochtans uitdrukkelijk een weging aangevraagd, maar ze hadden de "bascule" niet bij.... Einde wedstrijd ,ook jammer voor mijn talrijk opgekomen supporters en sponsors. Volgende wedstrijd zal normaal Staden worden naar aanloop van de Omloop in Roeselare."


  • Peter Demeyere - Issidoor Smets / Porsche 911 SC

    Daar was Peter zeker en vast aan toe na zijn mislukt debut met de nagelnieuwe Porsche 911 SC in Wervik waar de motor nooit voluit draaide en nog voor het einde hij de handdoek moest werpen om nog meer mechanische schade te vermijden. Na een grondige checkup tussen Wervik en de B-Short Rally van Oudenburg hadden Peter en Isidoor voorgenomen nu wel 100% voorbereid aan de start te staan. En met succes. Met een voorzichtige start op het mooie maar verradelijke parcour in en rond Ettelgem en Oudenburg werkte Peter verder aan zijn kennismaking en verbeterde hij steeds zijn tijden.
    Peter, op bepaalde plaatsen ligt de Porsche eigenlijk iets te laag, vooral op de 2de proef moet in de eerste haakse rechtse diep gecoupeerd worden waardoor de Porsche helemaal op de grond komt te liggen, maar het is dat of er af gaan.

    Vanaf de 3de ronde werden tijden gedraaid evenwaardig met de top 5 in historic waardoor opnieuw de ambitie werd behaald. Peter, het gaat goed, we zitten snel in een goed ritme wat dit parcour nog veel mooier en aangenamer maakt om te rijden. Nu moeten we de wagen nog verder verbeteren. Oa. de versnellingbak is niet gekoeld waardoor hij eigenlijk na 14 km kp te warm komt. Maar er zijn oplossingen, dus dit komt goed tegen de volgende wedstrijd.

    Peter en Isidoor eindigen uiteindelijk 6de algemeen in de klasse historic op 10 van hun voorganger. In hun eerste chte uitstap een onverwacht en deugddoend resultaat. Beide kijken daarom ook al met ongeduld uit naar de volgende afspraak in Staden op 15 Augustus.


tijdens de gekende rallysprint, graag tot dan.

zwembaden en wellness
ALV saneren van tanks

http://www.daviddesign.be
c est bene

Trefwoord(en)

Verwante artikelen