07-03-2008
EBR: 5 vragen aan Etienne Massillon
Hoewel hij nu deel uitmaakt van RACE, de cel van de RACB (Royal Automobile Club of Belgium) die sportieve evenementen organiseert, heeft Etienne Massillon niet op dit moment gewacht om zich te ontfermen over de organisatie van de East Belgian Rally, voorheen gekend als de Ardenne Bleue. Vanaf het eerste jaar was hij aanwezig. Hij is dus de ideale persoon om de geboekte vooruitgang te meten en de ambities voor de toekomst vrij te geven…
Etienne Massillon, u bent dit jaar toe aan de vierde editie van deze rally die oorspronkelijk in het leven werd geroepen om opnieuw een winterwedstrijd te creëren aan het begin van het seizoen, na het verdwijnen van de Boucles de Spa. Is deze rally geëvolueerd zoals u het gedacht had?
“Toen we besloten deze rally te organiseren hadden we tot doel het één van de belangrijkste wedstrijden van het land te maken. Ik denk dat we er alles aan gedaan hebben om daarin te slagen, door een aantrekkelijk parcours te kiezen en de wensen van iedereen – zowel deelnemers, publiek als overheid – te vervullen. We hebben onze ambities nooit onder stoelen of banken gestoken en die ambities zijn er nog steeds. Onze wedstrijd bestaat nog steeds en er is geen enkele reden waarom dat niet zo zou zijn, vooral ook omdat deze rally een ideale plek heeft, zowel geografisch als op de kalender. Het klopt dat niet alles reeds perfect is, maar we boeken steeds meer vooruitgang. Over maximum drie jaar zitten we op onze kruissnelheid.â€
Dit jaar gaat de rally voor het grootste deel door in de Oostkantons. Is ook dat een wens van de deelnemers?
"Voor een deel, ja. Het klopt dat we vorig jaar nogal wat complimentjes hebben gekregen voor het parcours in die regio. We werden er bovendien schitterend ontvangen. Samen met de mensen van de regio hebben we besloten onze samenwerking uit te breiden en dit jaar worden er acht van de tien chronoritten verreden. Dat is ook de reden waarom we voor 50 procent nieuwe spéciales kunnen voorleggen. En we zouden nog beter kunnen! Zo kregen we van enkele Duitse gemeenten de vraag om met onze wedstrijd over de landsgrenzen te trekken. Het is dus niet onmogelijk dat de East Belgian Rally in de toekomst, misschien zelfs al volgend jaar, even langsloopt bij onze Duitse vrienden.â€
U beschikt over een ideaal speelterrein, zowel qua kwaliteit, qua variëteit, qua rust of qua onbeperkte mogelijkheden.
"Dat is wel het minste wat je kan zeggen! De wegen daar zijn zowel technisch, smal, gaan op en neer en hebben snelle bochten. Sommige plekken zijn het wereldkampioenschap waard. Dit jaar hebben we de ritten die de rijders in 2007 prefereerden behouden en er enkele minstens even opwindende stroken aan toegevoegd. Ik kan u trouwens vertellen dat we nog een hele reserve achter de hand hebben. Er zijn nog minstens een vijftiental mogelijkheden om in de toekomst nieuwe spéciales uit te tekenen. Het potentieel is enorm! Bovendien storen we de mensen die langs het parcours wonen amper. Zo hebben we een chronorit van 12 kilometer die langs welgeteld drie huizen gaat en bovendien staan die aan de start. Dat is ook de reden waarom we zo ver van Verviers en Spa trekken, want daar is de bevolkingsdichtheid heel wat hoger.â€
Is het in deze moderne tijden moeilijker een rally te organiseren dan vroeger?
"Het is er zeker niet eenvoudiger op geworden! Het was nooit makkelijk, maar de laatste paar jaar hebben we steeds striktere veiligheidsmaatregelen moeten treffen, maatregelen die verantwoord waren, maar we moesten ook rekening houden met een nieuwe mentaliteit. Vroeger had men het liefst dat de rally’s ’s nachts werden verreden, voor de rust en omdat het veiliger was: men zag de koplampen van ver… Nu is het net omgekeerd: ’s nachts moet je slapen, dus moet de rally overdag worden verreden. Daar hebben we ons moeten aan aanpassen. We moeten ook vaststellen dat sommige plekken echt ‘verwend’ worden en meerdere keren per jaar worden aangedaan. Combineer dat met de steeds grotere bevolkingsdichtheid en dat kan alleen maar tot tandengeknars leiden.. Ook dat is één van de positieve aspecten van de Oostkantons, want daar wordt amper iets georganiseerd en krijgen de bewoners geen overdosis rallywagens te verwerken. Het moet alleen blijven duren, anders krijgen we er dezelfde problemen die ik zonet beschreven heb.â€
Wat vindt u van het startveld van dit jaar?
"We mogen best tevreden zijn. Op een week voor de afsluiting van de inschrijvingen hebben we al twintig procent meer deelnemers dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Bovendien is de kwaliteit er duidelijk op vooruit gegaan. Zoals ik reeds zei, we zijn op de goede weg. De East Belgian Rally wordt binnen afzienbare tijd de onmisbare rally-afspraak van het seizoensbegin.â€
Bron: persbericht
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : East Belgian Rally