01-01-2008
Boucles de Spa met Duval, Rahnotti en Delecour
Op iets meer dan een maand van de 50ste editie van de wedstrijd die Pierre Delettre zo nauw aan het hart ligt, tekenden reeds 150 teams present, waarvan 50 in de categorie Legend (met een gemiddelde van 80 km/u) en een honderdtal in de categorie Classic (met een te respecteren gemiddelde van 50 km/u).
“Aan dit ritme zouden we het vooropgestelde doel van 200 deelnemers, het maximum overigens, zeker moeten bereiken. Tegelijkertijd breken we dan ook het record van de afgelopen editie, toen de teller op 167 bleef staan”, vertelt een fiere organisator in het gezelschap van zijn eeuwige kameraad Jean Caro. Ook onderstrepen onze gesprekspartners nog eens de geheimhouding van het parcours en benadrukken ze dat “de laatkomers op de inschrijvingslijst een risico lopen. Wie of wat het ook moge zijn, het is de datum van betaling die de rangorde van de inschrijving bepaalt. Want hoogstwaarschijnlijk zullen we enkele gasten op het feestje van onze 50ste verjaardag moeten weigeren.”
“Rijders die van alle horizonten naar ons evenement afzakken, zijn natuurlijk een fantastische motivatie voor heel onze ploeg”, gaat de organisator verder. De Royal Automobile Club de Spa lijkt wel de kip met de gouden eieren gevonden te hebben.
Iemand die zich afgelopen jaar al liet verleiden, was Jean Ragnotti. Jeannot zal na zijn uitnodiging in 2007 ook in 2008 opnieuw van de partij zijn. Ditmaal krijgen hij en zijn makker Alain Serpaggi een krachtige Alpine A110 1800cc (1975) uit het Classic en Collection Museum van Renault Sport als dienstwagen mee... Alain en Jean vormen zo dus een fabrieksteam aan boord van de prachtige knalgele Alpine.
Maar zij zullen niet de enige Franse WK-sterren op de wegen rond Spa zijn. Ook François Delecour, die vier WK-rally’s op zijn actief zette, pronkt op de deelnemerslijst. Hij aanvaardde de uitnodiging van Christian Kelders om met een Porsche 911 Groep 4 – de wagen waarmee Robert Droogmans ooit reed - uit 1973 een gooi naar de zege te doen. Kelders rijdt overigens zelf met de Porsche 911 waarmee Duez afgelopen jaar de tweede editie won.
Ook François Duval mikt op die eindzege in Spa. Na een eerste uitstap aan boord van de Skoda 130 van Francis Listrez afgelopen jaar, dook de rijder uit Cul-des-Sarts in zijn eigen garage en herbouwde er niet één, maar twee Toyota Corolla 16S uit 1985. Eén voor zijn vader en een ander exemplaar waar hij zelf mee zijn ding zal doen. We kijken er alvast al naar uit...
Wij zijn niet zeker van een witte editie van de Boucles (al vroeg Bouche wel een Quattro S2 aan de Kerstman), maar wat we wel al weten is dat we op 16 februari 2008 volgende mensen en machines de revue zullen zien passeren: de kampioen BTCS 2007 Steve Vanbellingen, die aan boord van de Manta 400 uit de ateliers van Colsoul het gezelschap van autosportjournalist Joost Custers krijgt, de Kadett GTE van Pascal Gaban, de Lancia Monte Carlo van Jean-Pierre Van de Wauwer, de Talbot Lotus van Patrick Bastiaens of de Triumph TR7 V8 3.5 van Christian Fortemps. In de lijst van aanwezigen zien we verder nog een Mazda RX7, een Matra Murena, een Ford Capri, een Talbot Samba Gr.B, een Autobianchi A112, de terugkeer van twee Mercedes 500 SLC en de BMW 323i van Hubert Deferm.
“Natuurlijk is de lijst verre van volledig”, pikt Pierre Delettre de draad weer op. “Het overgrote deel van de grote jongens zoekt nog wel een beetje budget of het juiste stuur. We wachten vol ongeduld op Snijers, Duez, Timmers, Munster, Bouvy, Marcy of Colsoul. Om nog te zwijgen van de rallyvedetten Grégoire de Mevius, Bruno Thiry of Freddy Loix. Bovendien hopen we ook een vedette uit het Hoge Noorden te mogen aankondigen, maar hierover zullen de komende dagen en weken uitsluitsel brengen.
Heel wat projecten staan nog op stapel, maar het voornaamste is dat de Boucles de Spa opnieuw van zich zal doen spreken en de fans weer een onvergetelijk weekend zal bezorgen. Prettig eindejaar en rendez-vous op 16 februari!”
Bron: persbericht