15-11-2007
Hemicuda: Reacties na de wedstrijd - deel 4
MIES Racing team
Deze wedstrijd was de laatste voor het team dit seizoen, en het werd geen happy end. Het begon met Dirk, die op de achtste proef een slipper maakte, een duiker meepikte en de achtertrein behoorlijk uit de haak zette. Ironisch genoeg gebeurde dit in een bocht waar voor de verandering eens géén modder lag... De schade aan de Sierra bleek niet te herstellen binnen de servicetijd en de opgave was onvermijdelijk. Een spijtige zaak want Dirk en Colin stonden toen knap vierde.
John Morgan had voor de gelegenheid de Escort van Miesracing gehuurd. Na wat aanpassen aan het linkse stuur en een verkeerde bandenkeuze kon hij zich uiteindelijk toch in de top vijf gaan nestelen. In de laatste minuten van de wedstrijd ging het echter goed mis toen John in een snelle situatie begon te schuiven en kon kiezen tussen een wei en een boom. Het werd dus de wei, waar helaas ook nog een elektriciteitspaal bleek te staan. De bemanning kwam er zonder kleerscheuren uit, maar de Escort bleek rijp voor de schroothoop: kas vernield, achterbrug gekraakt, bak beschadigd en zowat alles waar een wiel aanhangt geplooid. De opfrisbeurt die de wagen moest krijgen deze winter is alvast geschrapt. Moest iemand nog een goeie Escortbody in voorraad hebben: bel ons!
Om toch nog met een positieve noot te eindigen: Xavier Lannoo en co Charlie werden schitterend 13e (sic) in hun ouwe tank, debutant Braeckevelt gleed de wedstrijd zonder een schrammetje uit en eindigde mooi 51e, terwijl Bjorn en Anna hun laatste rally met de Civic afsloten op de 51e stek. Volgend jaar zien we ze terug bij de Historics in een Mk2.
Het zal een drukke winter worden voor Mies Racing, maar laat er geen twijfel over bestaan: volgend seizoen staan we er opnieuw!
Wim Lootens - Bert Minne / Renault Clio
We kwamen aan de start van de Hemicuda Rally om onze nieuwe aangekochte Clio op punt te stellen en te wennen aan de nieuwe wagen. Regen, modder,... kortom niet de ideale omstandigheden om aan te passen aan een nieuwe wagen en een ideale afstelling te vinden. Het was al reeds 4 maanden geleden dat we nog gereden hadden en zo moesten we ook terug in het ritme komen. We begonnen voorzichtig, maar op de vierde kp brak er iets af aan de ophanging waardoor de auto moeilijk bestuurbaar was. We konden dit probleem op de service oplossen en tevens ook wat aanpassingen aanbrengen aan de afstelling van de wagen.
Met gepast regenschoeisel begonnen we met volle moed aan de 2de ronde, de wegligging was duidelijk veel beter. Plots begon de motor en versnellingsbak nukkig te doen. We dachten eerst aan de powershift maar deze bleek niet de oorzaak te zijn. We reden deze ronde nog uit om dan een oplossing te vinden op de service. Bleek dat er olie lekte uit de versnellingsbak en door het vele couperen was er iets misgegaan met de benzinetoevoer.
Met een noodreparatie van de problemen gingen we terug van start voor de derde ronde. De eerste twee kp's konden we vlot afwerken, maar op de derde proef ging de versnellingsbak heel moeilijk in versnelling, zo besloten we de wagen opzij te zetten om ergere schade te voorkomen aan de versnellingsbak.
Gregoire Coulembier - Roobrouck / Ford Puma Super 1600
Met de Hemicuda proberen we ons seizoen altijd in schoonheid te eindigen. Alhoewel een evenaring van onze 8ste plaats van vorig jaar quasi een utopie was, gezien het deelnemersveld van dit jaar.
In de “Omloop van Vlaanderen” hadden we al bewezen met een 15de plaats dat we ons manneke kunnen staan met de Puma super 1600 tussen het zware geweld van de concurrentie. Spijtig van onze vroege uitschuiver op de TBR, anders was een top 10 plaats mogelijk geweest.
In de Condroz, zijn we zoals vorig jaar te vroeg uitgevallen met technische problemen maar we hebben weer veel ervaring opgedaan voor mogelijke volgende edities.
Met het typische Koekelare-weer lag het parcours van de Hemicuda er weer zeer verraderlijk uit. Het was de kunst om in dergelijke omstandigheden de wagen op de baan te houden en toch het gas in te drukken. We hebben geprobeerd ons ritme tijdens de rally voortdurend aan te houden zonder onnodige risico’s te nemen of brokken te maken.
En dit bleek op het einde van de dag de meest succesvolle keuze te zijn geweest met een prachtige zevende plaats als gevolg. Natuurlijk zijn er een aantal grote kleppers vooraan in de klassering weggevallen waardoor we plaatsje per plaatsje opschoven maar dit is nu Ă©Ă©nmaal de rallysport.
Als je naar het klassement kijkt en ziet wat we allemaal achter ons houden, vinden we van onszelf dat dit een puike prestatie is.
Onze resultaten dit jaar zouden onmogelijk zijn zonder een trouw en loyaal serviceteam die we via deze weg nogmaals hartelijk willen danken. Ook onze sponsors, die ons blijven steunen in alle omstandigheden, verdienen een pluim. En niet te vergeten onze tientallen supporters die weer en wind trotseren om ons te komen aanmoedigen.
Onze kalender voor volgend jaar staat nog niet vast, daar is het nog te vroeg voor. Maar op de belangrijkste afspraken zullen wij zeker niet ontbreken. Ook sluiten we enkele “speciaalkes” niet uit zoals bijvoorbeeld vorig jaar onze deelname in de “Rallye de Lorraine”.
We zien elkaar volgend jaar zeker opnieuw op de Vlaamse wegen met een gemotiveerd team en een competitieve Puma.
Deelnemers mogen ook reeds hun wedstrijdverslag doorsturen naar rallylovers.be@pandora.be. Foto's zijn HIER te bekijken.