14-11-2007
Hemicuda: Reacties na de wedstrijd - deel 3
Jean-Marc Decloedt - Andy Vangheluwe / Subaru Impreza
Vorig jaar vierde het JMD-Racing Team de kampioenentitel in Koekelare. Wie het zich nog kan herinneren weet dat op deze laatste rally de titel in het algemeen klassement van het PAK-kampioenschap werd veilig gesteld. Dit jaar was er al lang geen sprake meer van een titel. Na alle voorbij pech was het hoofddoel van deze dag gewoon de rally uitrijden. Een mooie plaats in het klassement zou het afscheid van het seizoen (en de Subaru?) draaglijker maken.
Jean-Marc en Andy startten vrij relaxed, maar ten volle geconcentreerd aan deze wedstrijd. Het uiterst gevaarlijke parcours en de wispelturige weersomstandigheden zorgden er voor dat de eerste ronde op een 15e plaats in het algemeen klassement werd afgesloten. Uit ervaring wisten we dat er nog een aantal plaatsen winst gemaakt kon worden, mede door de mindere tijd op KP 3, waar een 25e tijd werd gereden.
Ook in de tweede ronde zaten piloot en co-piloot vrij relaxed in de wagen. Andy leidde, opvallend minder opgejaagd dan anders, Jean-Marc over de verschillende proeven. Dit resulteerde in een 13e plaats na acht proeven. De Subaru liep vlot over de wegen en etaleerde ruim zijn mogelijkheden.
In de derde ronde was het opnieuw even de billen knijpen. Halfweg KP 11 (Hovaeremolen) reed de Subaru lek, maar Jean-Marc en Andy beslisten door te rijden teneinde niet al te veel tijd te verliezen. Uiteindelijk werd op deze proef een 49e plaats behaald, maar dit had geen rechtstreekse gevolgen voor het algemeen klassement. Het JMD-Racing Team sloot de derde ronde af op een 13e plaats. Tijd om een tandje bij te steken, zoals we zeggen…
Naast de nog steeds verraderlijke wegen en de blijvende gure weersomstandigheden kwam de vallend avond als een bijkomende bepalende factor tijdens de 4e ronde. Jean-Marc en Andy hielende wonderwel mooi stand en wonnen zelfs 2 plaatsen in het algemeen klassement. De toptien kwam heel dichtbij….
De twee afsluitende proeven (9e plaats en normtijd) zorgden ervoor dat het JMD-Racing Team deze vermoeiende en zware rally kon afsluiten op een 10e plaats in het algemeen klassement, wat een heel mooi resultaat is.
Einde rally van Koekelare, meteen ook einde van het seizoen voor het JDM-Racing Team en misschien ook het einde van deze Subaru…want heel waarschijnlijk wordt er volgend jaar met een volledige nieuwe wagen gestart. Heel veel concrete plannen zijn er nog niet, maar het JMD-Racing Team blijft zeker en vast trouw aan Subaru.
We houden u alvast op de hoogte.
Meteen willen we ook de servicemannen bedanken voor hun onbehouwen inzet en werkijver en slaan we JP TV tot ridder in de orde van de cameramannen. Fantastisch werk geleverd…
Ook de vele supporters en sympathisanten van het JMD-Racing Team verdienen een eervolle vermelding op dit laatste relaas. Iedereen van harte bedankt en hopelijk tot volgend jaar met de zelfde inzet, de zelfde motivatie en nog meer leute!
Kristof Van Tricht - Ludo L'Hoyes / Subaru Impreza Sti
Het weekend voordien deed het VT Rallysport-team nog nuttige ervaringen op met een Ford Fiesta ST tijdens de Condroz Rally, op 10 en 11 november was het alweer de beurt aan de laatste manche van het VAS Kampioenschap, met name de Hemicuda Rally te Koekelare. Door de tegenslagen met de versnellingsbak van onze eigen Subaru Impreza tuimelden Kristof en Ludo terug in het VAS Kampioenschap van de 2de naar de 5de plaats. Door opnieuw beroep te doen op de Impreza 2006 van Jos Boon Racing wilden we nog enkele plaatsen goed maken.
Aanvankelijk was het terug even wennen aan de wagen, waarmee Kristof eerder al te zien was tijdens de Ypres Westhoek Rally. Voor deze gelegenheid werd de Impreza met een 34mm restrictor uitgerust. De ietwat rustige start leverde tijden rond de 8ste positie op tijdens de eerste drie proeven. Vanaf KP4 was het de hoogste tijd om het tempo wat te verhogen. Dit resulteerde meteen in een 5de tijd op amper 1 seconde van de snelle Dirk Vermeirsch in de Sierra Cosworth 4x4. Ondertussen moest Melissa Debackere aan de start met een Corolla WRC, reeds de handdoek werpen door problemen met de koppeling. Op KP De Mokker tijdens de 2de doortocht realiseerden Kristof en Ludo een zeer knappe 3de tijd op 6 seconden van Patrick Snijers maar voor Vermeirsch en referentie Paul Lietaer met de Impreza full groep A. Het parcours ging er door de regenval steeds slechter bijliggen waardoor steeds meer piloten in de fout gedreven werden. Gelukkig had Kristof de zeer gladde editie van de Condroz nog vers in het geheugen en kon hij ondanks de massaal aanwezige modder toch mooie tijden op de tabellen zetten. Tot op KP8, de 2de doortocht over de technische proef van Kortemark… In een waaier schoof de Subaru iets meer dan verwacht over de neus het weiland in. Kristof stuurde tegen en gaf gas bij om zich uit de situatie te redden maar had jammer genoeg een gracht niet gezien! De witte Jos Boon-auto stond dwars over deze gracht en de opgave leek nabij. Een 8-tal minuten gingen verloren. Dankzij het publiek werd het VT Rallysport-team losgetrokken en konden Kristof en Ludo de proef verderzetten met minieme schade aan de wagen. Een goede klassering en plaatsen winnen in het kampioenschap konden we nu wel vergeten. Ook Vermeirsch liet zich vangen aan deze proef maar had meer schade aan de Sierra en kon niet anders dan opgeven. Tijdens de resterende rondes werd bewust het tempo hoog gehouden om zoveel mogelijk ervaring op te doen in moeilijke weersomstandigheden. 3de, 4de en 5de tijden volgden zich in sneltempo op. Ook Snijers liet zich verrassen door het gladde parcours en schoof van de baan met een onmiddellijke opgave tot gevolg. Leider Kris Princen liet zeer mooie dingen zien met de Jetcar Evo9 Groep A en was voorlopig nog enkele maatjes te sterk. Tijdens de laatste proef ging ook de Brit Morgan nog van de baan met de Mies Escort Cosworth waardoor deze proef geannuleerd werd. Meteen het einde van deze moeilijke rally en wederom een opsteker voor het team omdat Kristof en Ludo wel in het spoor konden blijven van rally-iconen Snijers en Lietaer.
Het was een zeer leerrijk seizoen voor het team en zonder de vele technische tegenslagen zou het podium van het VAS kampioenschap 2007 er wel eens heel anders kunnen uitgezien hebben! Ook in 2008 zullen jullie nog van de naam Van Tricht horen, dat garanderen we jullie… Tot dan!
Osselaere Kristof - Watteeuw Adriaan / Citroen Saxo Vts
Met kleine oogjes begonnen we aan onze 3de rally, de avond voordien hadden we nog snel een lichtbak gekocht en proberen te monteren tot in de vroege uurtjes. Zonder bak gaat echt moeilijk. We hebben ons rot geamuseerd op deze, je kan het wel zeggen, modderrally. Ons doel was vooral leren. Vooral het remmen moest anders.
In het begin was het wennen om op glad wegdek te rijden. Vooral De Mokker en Kortemark was het op sommige plaatsen precies een schaatspiste. De eerste ronde was het vooral uitkijken geblazen want onze voorliggers maakten de baan redelijk vettig.
De 2de en 3de ronde probeerden we het tempo stand te houden, we draaiden zeer mooie tijden, zonder al teveel foutjes. Jammer dat we in de 3de ronde op De Mokker plat reden maar gelukkig zonder al te veel tijdverlies (15s), dit hoort er echter nu eenmaal bij.
Bij aanvang van de 4de ronde begon het donker te worden en was het dus tijd voor de lichtbak.
Bij aanvang van De Mokker zagen we echter dat onze lichtbak niet verder dan 10m ging. Dankzij de vlotte service van Caen Rallysport werd dit in de laatste service bijgeregeld. Tot onze grootste verbazing draaiden we op KP 16 ( Kortemark in nightstyle) de snelste tijd van onze klasse. Het was toch nog altijd onze eerste KP in de pikke donkerte.
Deze rally was een kers op de taart voor al het werk dat we er hadden ingestoken. We willen alvast Caen Rallysport, Vlaeminck Wim en Geert Watteeuw bedanken voor het bijsturen. Jammer dat Wim en Geert de rally niet konden uitrijden met hun groene C2 R2. Ook de organisatie willen we bedanken. Zij zorgden voor een zeer mooie extra KP:Kortemark. We zijn dik tevreden met ons resultaat en hebben alvast veel bijgeleerd. 2de in de klasse, 13de in div 1-2-3 en 34ste algemeen.
Deelnemers mogen ook reeds hun wedstrijdverslag doorsturen naar rallylovers.be@pandora.be. Foto's zijn HIER te bekijken.