13-11-2007
Hemicuda: Reacties na de wedstrijd - deel 2
Renier Brian - Ganne Thierry / Peugeot 206 Gti
Voor de gelegenheid de eerste keer aan de zijde van het stuur, mogen we spreken van een echte doop! Maar we waren van plan niet te veel van onszelf te verlangen en uit ervaring van vorige jaren ging het opnieuw ploeteren worden in de modderkoorden daar men ook al slecht weer voorspelde!
Dit alles kon de fun zeker niet bederven. We gingen rustig van start aftastend naar de grip die straatbanden geeft op vettige wegen.
Op kp 7 hovaeremolen zijn we dan lek gereden rechtsvoor, ik denk net voor de molen, want op het lang recht stuk na de molen hebben we in de freinage de leegloper opgemerkt daar de 206 al zwenkend over het wegdek bolde. Toch deden we 1 seconde beter dan de eerste maal! Net na de tk hebben we het wiel verwisseld maar klokten we 6 minuten te laat op kortemark. Rest van de dag enkel fun beleefd en voortdurend onze steek gereden met de bedoeling van ervaring op te doen en de finish te bereiken, en de laatste keer kortemark en gistel in donker afgewerkt zonder lichtbak was ook al een hele prestatie op zich.
We concluderen een mooi geévolueerde hemicuda rally, en wijzelf maken er misschien een traditie van om jaarlijks eenmalig samen te rijden, vervolgens stap ik volgend jaar terug in de co-stoel naast Bjorn in.
Tenslotte bedank ik team Philcars voor telkens een betrouwbare wagen klaar te stomen " 6 deelnames en 6 keer finish bereikt", Thierry bedankt voor de goede nota's, en broere Bjorn voor het stuur eens over te geven.
Tot volgend seizoen Renier Rally Sport.
Raecke Tim - Vandewalle Pieter / Ford Sierra XR4-i
Ja de hemicuda is de gekende modderrally van het VAS kapioenschap... En ja, al vlug merkten we dat het weer zo was en probeerden we de sierra door de bochten te sturen. Het was ook de eerste samenwerking met co-piloot Pieter Vandewalle, maar het was fun, lekker vettig en we hebben gelachen in de wagen en dat is ook wat telt, het plezier dat je eraan beleefd.
Volgend seizoen gaan we meer rijden, dit jaar werd de auto gebouwd door ons, en getuned door garage Dirk Vermeulen. Ook komt er wellicht een nieuw sperdifferentieel in en korte verhoudeing met eventueel Quaife bak.
Eddy Vanreusel - Gert Pauchet / Mitsubishi Lancer EVO IV
Vooraf de wedstrijd hoopten we een plaats in de top 3 van de klasse 4N te kunnen behouden. Maar gezien wij enkel nog een resultaat konden verbeteren en 'de Polle', Kristof Van Tricht en Prinzie (zijn Co Sharon Vermeulen kon ons nog voorbijgaan) nog een resultaat konden boeken waren we volledig afhankelijk van de resultaten van deze 3.
Ons amuseren en extra ervaring opdoen op de voor ons moeilijk West-Vlaamse proeven was dan ook ons doel. En met de weersomstandigheden en de daarbij horende vettige portie slijk is het amuseren prima gelukt. We hebben de ganse rally probleemloos kunnen uitrijden/uitglijden, hebben ons daarbij
prima geamuseerd, en zijn niet ontevreden over onze 18de plaats algemeen.
Helaas voor ons klassement waren de resultaten van Kristof en 'de Polle' voldoende om ons nog te passeren waardoor we net naast het podium vallen, maar toch blijft dit seizoen na de 2 voorbije rampseizoenen van Eddy een flinke opsteker.
Bedankt Willem en Danny voor de prima service.
Leen Serge - Vanhees Robby / Ford Fiesta XR2i
Afgelopen zondag werd de laatste rally van het seizoen vereden in en rond Koekelare. De weergoden waren de organisatie niet zo gunstig gezind!
Tijdens de verkenningen op zaterdag viel het water al met bakken uit de hemel, wat het parcour zeer vettig en glad maakte. Op zondag was het weer niet veel beter en omdat we dit seizoen nog niet van deze omstandigheden hadden gehad besloten we om rustig te starten. Op de eerste kp na 250m was het al bijna voorbij !! De eerste remzone was bijzonder glad en zo gingen we al meteen rond. Maar aan de finish bleek dat er wel meerdere geluk hadden gehad daar.. Tot onze eigen verbazing klokte we de tweede tijd. Voor Hamiaux en net achter Vanhaecke. Dat we zo dicht bij de andere zouden zitten had niemand gedacht, want deze mannen waren het hele jaar al sneller dan ons.. Misschien hadden we geluk dat het regende?? Op kp 2 waren we opnieuw sneller als Hamiaux. En zo zou het de hele dag spannend blijven voor de plaatsen 1,2 en 3. Met de kp's in het donker in het vooruitzicht was onze achterstand op Vanhaecke 22 sec. Maar hoe zouden we presteren in donker?? Want het was onze eerste keer.. Op kp 15 werd meteen duidelijk dat ook Serge kattenogen heeft! We knabbelden meteen 5 sec van onze achterstand af. Op kp 16 waren we opnieuw sneller, 3 sec, en dat op een zeer veradlijk en moeilijke kp. Nog 2 kp's te gaan met een achterstand van 14 sec... In overleg werd er beslist om voor de eerste plaats te gaan met de kans om er af te gaan en zo de tweede plaats in het kampioenschap te verliezen. Maar het ging zo lekker.... Kp 17 waren we opnieuw sneller dan Vanhaecke, 4 sec. Maar toen kwam het slechte nieuws, voor ons dan toch, dat kp 18 geannuleerd was wegens een crash van de engelsman Morgan. Heel jammer want misschien hadden we die 10 sec nog kunnen goed maken, want het was nog eene kp van 6,44 km. Maar we blikken uiteraard heel tevreden terug op onze eerste hemicuda. Wie had ooit durven dromen dat we hier voor de eerste plaats zouden strijden tegen een thuisrijder !!! Voor ons mag het volgend seizoen snel beginnen en met veel..........Regen.
Uiteindelijk werden we algemeen 42ste van de 120, in divisie 1,2,3 17de algemeen van de 56 en in de klasse 1B 2de op 10sec van Vanhaecke en een voorsprong van 1m26 op Hamiaux !! Ook nog zeker het vermelden waart, Serge draaide in het donker alle snelste tijden, en draaide algemeen één keer de 11de tijd en één keer de 12de tijd algemeen.. heel knap. Proficiat nog aan Rowan en Ilse voor hun eerste plaats in de rally, en hun eerste plaats in de PAK west vlaanderen.
Bedankt ook aan het hele team, die regen en wind voor ons getrotseerd hebben om dit knappe resultaat te behalen.
Timothy Alliet – Ward Hanssens / BMW 325
Tim en ik hebben ons een gans weekend rot geamuseerd, maar een paal op Hovaeremolen zorgde voor een bittere ontnuchtering. De (weer)condities waarin deze rally verlopen is, zijn alom gekend. Toch was het super om van bocht naar bocht te glijden. Een machtig parcours, waar we wel niet het onderste uit de kan konden en wilden halen. We hadden namelijk niet de juiste banden om snelheid te maken en eigenlijk wilden we ons enkel maar amuseren. En waar mogelijk (met Tim bijna overal dus) de mensen plezieren met brede schuivers.
We vielen ook niet aan, of zochten zeker niet de laatste meter in de freinages. Ook al zochten we de risico’s niet op, toch liep het fout af. Een misschien iets te enthousiaste linkse zorgde er voor dat we rechts in een spoor terecht kwamen. We kwamen er ook niet meer uit, met als gevolg dat we recht naar een paal schoven. Tim probeerde nog alles om de paal te ontwijken, maar helaas.
Bedankt aan iedereen (Stefaan, Bart, Alain, ...) om de wagen van het parcours te krijgen. Een ook een ferme merci aan de plaatselijke bewoner die ons takelde, nadat we erin geslaagd waren het voorste wiel volledig vrij te krijgen.
De eerste keer met Tim is van mijn kant uit serieus meegevallen, al vind ik het wel sneu voor hem dat hij de tweede keer op rij moet opgeven omwille van een sortie. Het was lang geleden dat ik me zo ontspannen geamuseerd heb in de wagen. Hopelijk kunnen we hier een vervolg aan breien. Eerst moeten we de schade eens goed bekijken. De goesting zit bij Tim misschien nu wat meer in zijn schoenen, maar we komen wel terug!
Ook een woordje van dank aan de mannen van Caen Rallysport voor de kwalitatieve servicebeurten.
Deelnemers mogen ook reeds hun wedstrijdverslag doorsturen naar rallylovers.be@pandora.be. Foto's zijn HIER te bekijken.