07-11-2007
Condroz: Reacties na de wedstrijd - deel 4
Patrick Snijers - Bjorn Degandt / GEKO Porsche
n één van de moeilijkste Condrozrally’s van de laatste jaren heeft Patrick Snijers afgelopen weekend de GEKO-Porsche naar een eerste zege gestuurd. Samen met co Bjorn Degandt werd hij als winnaar van het RACB klassement (nationaal gedeelte) gehuldigd. Bovendien pakten ze een prachtige vijfde plaats algemeen en de zege in de GT-klasse.
De Rallye du Condroz kende vrijdagavond een valse start op de showproef van Vierset. 180 deelnemers in omgekeerde startvolgorde op een modderig parkoers 2 rondjes laten afleggen, zorgde onvermijdelijk voor veel sorties en het vaak stilleggen van de wedstrijd. Toen Snijers en Degandt als voorlaatsten van de nationale deelnemers na ruim een uur oponthoud en in de ondertussen opgekomen mist van start gingen, besloten ze geen enkel risico te nemen en rustig de proef af te werken.
Op de eerste proef zaterdagmorgen zetten de GEKO-piloten meteen een 10de tijd algemeen neer, maar op de verbinding erna bleek een achterband lek te zijn. Zo moesten de 2 volgende proeven, waaronder de bijna 30 km lange kp van Wanze-Marneffe afgewerkt worden met een smaller reservewiel, waardoor de wagen moeilijker te besturen was. Drie proeven later overviel hen hetzelfde euvel en moesten opnieuw 3 kp’s op die manier gereden worden. Bovendien boden de Kumho-banden te weinig grip op de modderige, verraderlijke wegen rond Hoei.
Dit verklaarde meteen de achterstand van 41 seconden die Snijers-Degandt tegen zaterdagavond opgelopen hadden op Marc Duez (Porsche GT3) en leider van het RACB klassement. De laatste 3 zaterdagproeven gaf Snijers echter hoop om de volgende dag revanche te nemen, want de harder afgestelde ophanging en de zachtere Michelin-banden die hij uiteindelijk had laten aanrukken, boden beterschap in de tijden.
Met nieuwe moed en veel strijdlust verlieten Snijers en Degandt zondagmorgen de serviceplaats van Caen Rallysport. Vanaf de eerste meters trok Patrick alle registers open en op nauwelijks 3 proeven (ca. 30 km) maakte hij maar liefst 50 seconden goed! Hij nam zo de leiding in het nationale gedeelte over van Duez en klom van een 11de naar een 8ste plaats algemeen.
Marc Duez kreeg hierdoor een mentale klop en donderde bovendien op de volgende proef van de baan. “Jammer genoeg is de mooie strijd om de zege van het RACB klassement nu voorbij”, betreurde Patrick Snijers de opgave van Duez. “Maar we gaan nu onze pijlen richten op het algemene klassement om zo hoog mogelijk op te klimmen en misschien een Top5 plaats uit de brand te slepen.”
De zevenvoudige Belgische rallykampioen haalde al zijn talent boven en zette een mooie reeks sterke tijden neer. Proef na proef maakte hij heel wat seconden goed op de piloten voor hem en nam hen één voor één te grazen. De Top 3 was te ver weg, maar aan de eindstreep kwamen ze slechts 5 seconden te kort om Xavier Bouche van de 4de plaats te verdringen. Niettemin voerde Snijers met deze spectaculaire remonte een sterk nummer op en werd hij oververdiend winnaar van het RACB klassement, meteen zijn 9de zege in de Condrozrally. Een absoluut record!
Het GEKO-team kan met een fijn gevoel de winterstop intrekken en hoopvol uitkijken naar de jacht op de Belgische rallytitel anno 2008.
Kristof Van Tricht - Ludo L'Hoyes / Ford Fiesta ST
Nadat Kristof eerder dit jaar succesvol derde eindigde in de Ford RACB Rally Challenge, wilde hij toch eens proeven van de Fiesta Sporting Trophee, een kweekschool voor jong rallytalent. Door onze drukke agenda met de Subaru’s Impreza diende hij tot op het einde van het seizoen te wachten om eens plaats te nemen achter het stuur van een Fiesta ST in rallyconfiguratie. Een nieuwe wagen leren kennen op één van de moeilijkste parcours van het seizoen, wederom geen gemakkelijke opdracht!
In garage Peerlings uit Overpelt zagen wij de ideale partner voor deze samenwerking en we besloten om met hun wagen, waar eerder dit seizoen Theo Loos al mee in actie kwam, van start te gaan. Met beperkte testkilometers en verkenningen trokken Kristof en Ludo tijdens het weekend van 2, 3 en 4 november richting Hoei.
Op vrijdagavond diende enkel een korte, maar daarom niet minder moeilijke, showproef afgewerkt te worden. Zoals de traditie het wil, lagen de wegen er spekglad bij. Na amper 400m liet Kristof zich in een freinage verrassen door de moeilijk stoppende Fiesta met een sortie tot gevolg. De Fiesta zat vast in een greppel en mede door de hulp van het talrijk opgekomen publiek konden Kristof en Ludo hun weg met 3,5 minuten vertraging verderzetten. Ook tijdens de gladde zaterdagproeven had Kristof de grootste moeite om de Fiesta op de baan te houden. Er werd veel tijd verloren op de toppers uit de Challenge met in het bijzonder Servais, Martin en Hastir. Uiteraard stuk voor stuk snelle mannen met de nodige ervaring met het vinnige rallywagentje, maar toch was het verschil naar onze normen te groot. Snel werd duidelijk dat de Peerlings Fiesta niet over de goede banden en afstelling van de ophanging beschikte. Zondagmorgen beschikten Kristof en Ludo wel over de goede banden en ging vooral het aanremmen van de bochten een stuk beter. Zaterdag moest nog veel gegooid worden om de wagen door de bocht te krijgen terwijl men zondag met de betere banden een meer zuivere rijstijl kon hanteren. Dit resulteerde onmiddellijk in betere tijden. Het vertrouwen groeide en het tempo werd opgedreven. Tijdens de laatste doortocht op KP Vierset nog even paniek in het VT Rallysport-kamp, toen in de laatste situatie aan de finish twee banden van de velg vlogen. Daar slechts één reservewiel aan boord was, dienden Kristof en Ludo op drie banden en één velg de 30km lange verbindingsweg naar de service af te haspelen. Dit met 40 seconden penalty tot gevolg. Het belangrijkste was dat zij wel de eindspurt naar de eindmeet konden inzetten. De laatste drie proeven werden zonder problemen afgewerkt en zodoende stonden Kristof en Ludo niet zonder enige trots aan de finish van deze aartsmoeilijke wedstrijd.
Een moeilijke maar zeer leerrijke ervaring rijker kon het team huiswaarts keren. Deze inspanning zal zeker tijdens het seizoen 2008 zijn vruchten afwerpen. Wat dat seizoen precies inhoudt zal later bekend gemaakt worden.
Alvast bedankt aan Garage Peerlings voor de goede service en onze trouwe Partners Katastrof, E-Trans, Publides en Crea Construct voor de steun.
Jos Hermans - / Mitsubishi Lancer EVO IX
2007 is voor Rally Seventeen een jaar om snel te vergeten. Na de tegenslagen in Tielt, de Sezoensrally en de Haspengouw dachten we dat we het wel zouden gehad hebben. Mis gerekend: in de Condroz zijn we tot opgave gedwongen na het afbreken van het linker voorwiel. Al de bouten waren hierbij afgebroken met als gevolg: koers gedaan. Herstarten op zondag met een straftijd van 25 minuten zagen we niet zitten.
De showproef op vrijdagavond was al bij al niet slecht verlopen met een 59e plaats algemeen als resultaat. Door ons slechte startnummer 82 wisten we dat het een lange zaterdag zou worden. De eerste 6 KPs op zaterdag waren een tegenvaller omwille van een slechte bandenkeuze waardoor we geen rally aan't rijden waren maar meer van bocht naar bocht reden.
Vóór proef 8 liet ik de zachtste banden met veel grip monteren met het oog op Wanze-Marneffe om alzo wat goed te maken in het klassement. (Reeds 1 minuut straftijd genomen op KP3) Deze banden resulteerden in een veel beter gevoel omdat ik nu zonder problemen overal durfde couperen en we voelden dat de grip zeer goed was. Robin en ik hadden het plezier teruggevonden en dachten dat onze rally eindelijk kon beginnen.
Jammer genoeg duren mooie liedjes meestal niet lang. Na de afdaling in Wanzoul (KP9 Wanze-Marneffe) brak het linkervoorwiel af en Condroz voorbij.
De enige lichtpunten van dit weekend zijn dat ik heb mogen proeven van de moeilijkheidgraad van de Condroz, en met het oog op de toekomst ons notasusteem zal moeten vereenvoudigen, want in de Condroz wisselen de situaties zo snel dat je als co-piloot gewoon niet de tijd krijgt om alles te lezen.
Zo, nu gaan we er alles aan doen om van 2008 een heel mooi jaar te maken.
P.S.: Moesten er mensen met rally-ervaring zijn die onze supportersbusjes van proef naar proef willen en kunnen rijden, gelieve een bericht achter te laten.
U kan alle foto's (Shakedown / zaterdag / zondag) bekijken op de foto-pagina.
Deelnemers mogen ook reeds hun wedstrijdverslag doorsturen naar rallylovers.be@pandora.be.