07-11-2007
Condroz: Reacties na de wedstrijd - deel 3
Stephen Van Kemmel - Marc Vandemoortele / Opel Ascona
Het was een aartsmoeilijke editie omwille van de gladde wegen. Ook het aantal kilometer KP is niet van de poes. Er dienden zon 286 km tegen de klok afgelegd te worden wat meer dan anderhalf keer zoveel is als de Ypres Historic rally. Logisch dat zon rally in de kleren kruipt nietwaar.
Stephen Vankemmel is tweede geëindigd bij de Historics in de Condroz rally 2007 na Paul Lietaer. Nadat Pascal Gaban zich liet verrassen op KP Vierset schoven we van de 3de naar de 2de plaats. Het tempo van Paul was door Stephen niet te volgen. Met het remprobleem van Oekene (TBR-rally) in het achterhoofd lagen de rempunten veel te vroeg. Ten opzichte van vorig jaar lagen de wegen er heel glad bij (modder) en was het soms moeilijk de nodige grip te vinden.
Drie KP's voor het einde stond het SMS-team op een 53ste plaats. Daar er olierook uit de motor kwam besloten we het tempo iets te laten zakken en de hoge toeren te vermijden. Dit resulteerde in veel tragere tijden en we ein digden uiteindelijk op een 59ste plaats algemeen. Stephen is er weer in geslaagd zonder fouten deze toch wel moeilijke wedstrijd uit te rijden, geen enkele freinage gemist, geen schrammetje in de wagen, ...
Na de wedstrijd werd onze motor en die van Paul Lietaer verzegeld zodat de technische commissarissen van de RACB de conformiteit van de motor kunnen verifieren.
Een enorme dikke merci aan het volledige SMS-team voor de steun en de hulp tijdens de voorbereidende week. Duizendmaal dank !!!
Yves Bruneel - Kristof Goethals / Opel Monza
We hadden sterk overwogen om met een Evo van bij JDR te starten in de Condroz, maar aangezien het een rally is waar ervaring een noodzaak is om te presteren, beslisten we om de rally te ondergaan in een ontspannen sfeer en ons te amuseren en tezelfdertijd ervaring op te doen voor volgend jaar met de Evo 9 van bij JDR.
Daardoor werd ons een Opel Monza van bij Godrive ter beschikking gesteld (waavoor dank aan Gaby en ConXion). De Show KP Vierset van vrijdagavond werd met tal van kleine probleempjes afgewerkt, alles werd opgelost zodat we een leuk rallyweekend konden beleven.De ene KP kenden we al beter dan het andere, en het was schuiven met het schip,glad, vettig, droog en bladeren, in de condroz kom je alles tegen. Inderdaad een rally waar ervaring noodzaak is. De drang om naar de tijden te kijken kwam naderbij. Gaban oud-standing, de Polle the best of the west en de subtop was aan het vechten voor de derde plaats.
Bleek dat wij op de 6de plaats geklasseerd stonden. DebyserDumon mengden zich niet, aangezien uitrijden hun enige betrachting was, ze zijn erin geslaagd, en werden verdiend algemeen Belgisch Historic Kampioen 2007. Proficiat aan hen en hun service team.
De eerste slachtoffers begonnen spijtig genoeg te vallen. We beslisten om eens te kijken wat de Monza in zijn mars had en gaven een tandje bij. Op Ben Ahin, een super gladde KP, draaiden we de 4 de tijd na Gaban Lietaer en Vantieghem. Gaby was fier, ”zie je wel dat mijn Monza’s dit kunnen”. Het deed ons deugd.
Over de Monza wil ik dit kwijt, het lijkt een schip, maar als de wagen uitbreekt is hij enorm gemakkelijk te corrigeren, zijn wegligging is veel beter of een Ascona a en Manta a bij gladde wegen. Enkel die 3 de versnelling heb ik vervloekt, deze heb ik gemist om die 1 seconde /KM goed te maken die we tekort kwamen tegenover de Opel Ascona voor ons. Nu we dit wisten konden we ons verder amuseren zonder echte risico’s te moeten nemen en proberen er niet af te schuiven.
Uitrijden was de boodschap met het oog op volgend jaar.De Zondag bleef alles lopen naar wens en we sloten de rally af op een 3 de plaats. Proficiat aan het duo Lietaer Libbrecht die nog maar eens bewezen heeft dat vlug gaan niet met de mond gebeurd! Dank ook aan mijn Copiloot Kristof Goethals van Eurokart Poperinge die na zijn topdebuut in de Omloop van Vlaanderen nu ook in de Condroz mij perfect heeft bijgetaan...
Op naar volgend seizoen waar we zoveel mogelijk rally’s willen afwerken met de Evo9 en misschien af en toe eens met een historicwagen.
Chris Debyser - Dirk Demon / Opel Ascona
De Condroz Rally was voor ConXioN Rallysport de laatste manche in functie van het Belgisch Historic Kampioenschap.
Chris & Dirk halen de 5de plaats wat ruimschoots voldoende was voor het behalen van de titel. Een enorme opluchting, zeker na de onvoorziene pech in Roeselare en de sortie in Haspengouw die een grote domper op het vertrouwen hadden gezet.
Opdracht vervuld, al was het nog bibberen geblazen in onze eerste editie van de Condroz Rally. Uiterst onvoorspelbare situaties, regenachtige & mistige omstandigheden, gladde en modderige wegen, publiek in de verboden zones, .... kortom alles was aanwezig om er een moeilijke rally van te maken.
Wegens verplichtingen in het buitenland was het ook niet mogelijk voor piloot Chris om de officiële verkenningen te verrijden. Een dikke merci aan Dirk & Kristof die deze verkenningen op zich hadden genomen en dank aan Kurt Declerck voor de assistentie.
Een makkelijke start werd het niet op vrijdagavond en de daver sloeg ons dan ook om het lijf toen we in onze eerste remzone al een grondige waarschuwing kregen van hoe glad het parcours er wel bij lag. Aankomen en ervaring opdoen was de boodschap en we hadden al vlug door dat we ons niet gingen laten vangen aan de vele valstrikken die de Condroz te bieden had. De Historic crème (Lietaer, Bruyneel, Gaban, Vantieghem, Vankemmel, Lemahieu, Maes) waren allen op post en we wisten op voorhand dat we met onze vertrouwde en standaard 2.4 Ascona niet waren opgewassen tegen al dat bruut geweld.
Op zaterdag was de 2de en 28 km lange KP Wanze-Marneffe een waar slachtveld. Toen hadden we pas echt door wat voor rally de Condroz wel kon zijn. We lieten het niet aan ons hart komen en besloten de rally gecontroleerd uit te rijden. We tracteerden de talrijk opgekomen toeschouwers wel op menig driftwerk en de fun zat er wel degelijk in. Dat de Ascona 2.4 met vernieuwde motor geen krimp gaf, duid nogmaals aan dat het werk van EP Motorsport van een voortreffelijk niveau is. Bedankt Eddy.
En dat onze servicecrew met aan kop Frankie Geldhof en Angelo Decoene de kers op de taart zetten, is een teken dat het ConXioN rallyteam getuigt van pure klasse.
Klasse is er ook in de Historic Rally. Klasse met een grote K. Dit bewijst terug de goede verstandhouding tussen de piloten onderling. Elkaar in nood een handje toesteken, een grapje en een pintje achteraf. Châpeau!
Benieuwd wat Krist Vansuypeene van de RACB Historic divisie in petto heeft voor volgend seizoen. ConXioN rallysport is er in elk geval terug klaar voor om van zich te laten horen en vooral zich te laten zien!
U treft ons volgende week een laatste keer aan in de Hemicuda Rally met niemand minder dan Frankie Geldhof achter het stuur met als co Kristof Martens.
U kan alle foto's (Shakedown / zaterdag / zondag) bekijken op de foto-pagina.
Deelnemers mogen ook reeds hun wedstrijdverslag doorsturen naar rallylovers.be@pandora.be.