04-11-2007
Condroz: François Duval wint prestigestrijd
Een echte Condroz Rally, dat kregen de tienduizenden toeschouwers dit weekend voorgeschoteld in de omgeving van Hoei. De slotwedstrijd van het Kampioenschap van België had alles te bieden wat de wedstrijd zo legendarisch maakt: gladde wegen, modder, een massa toeschouwers en vooral spanning tot de slotmeters. Uiteindelijk mocht François Duval, voor het tweede jaar op rij, een feestje bouwen met zijn fans.
Dikke mist op de korte showproef in Vierset gooide vrijdagavond roet in het eten van enkele tenoren. Hubert Deferm schoof van de baan met zijn Subaru Impreza WRC, terwijl Melissa Debackere door een schuiver ook anderhalve minuut verspeelde. Vooraan klokte Bernd Casier de scratch met zijn Peugeot 207 S2000, 10" voor Freddy Loix met zijn vertrouwde VW Polo S2000.
Zaterdagochtend nam François Duval bijna onmiddellijk de leiding. Loix ging op de proef van Wanze-Marneffe drie keer rechtdoor door een schakelprobleem en vervolgens scheurde twee keer de uitlaatcollector. Daardoor had de Polo S2000 niet het volle vermogen. Na een klein foutje op KP 10, Ben-Ahin, verloor de Fiat Punto S2000 van Duval kostbare tijd door een verkeerde bandenkeuze. Loix sloot de eerste avond als leider af, maar de sportcommissie had nog een straftijd van 6 minuten in petto, omdat de VW te vroeg een startzone was ingereden. Ontgoocheld stapte Freddy uit de wedstrijd…
Na het wegvallen van zijn belangrijkste rivaal, kon François Duval rustig de wedstrijd uitrijden. Maar, een zware landing in Modave beschadigde de mechaniek, waardoor Duval hij het twee proeven zonder stuurbekrachtiging moest stellen. Bernd Casier naderde tot op een vijftiental seconden, maar vanaf dat moment nam Duval weer afstand in de slotronde.
"Het was een mooi gevecht met Freddy," genoot Duval van de zege. "Het was mijn eerste rally met een Super 2000. Als ik een keuze moet maken, dan blijf ik toch liever met een WRC rijden, maar echt moeilijk vond ik de overschakeling naar een atmosferische tweeliter niet. Je moet er gewoon voor zorgen dat je telkens op het juiste toerental schakelt."
Bernd Casier bleef knap tweede: "Na onze sortie in de Rally van Valais moest ik terug vertrouwen opbouwen. Daarom ben ik ook zo tevreden dat we heel dicht in de buurt konden blijven van Freddy en François. Duval onder druk zetten, het is niet iedereen gegeven. Zeker omdat ik zondagnamiddag ook een defecte alternator had…"
Ondertussen was Larry Cols zondagochtend op de eerste proef uit de wedstrijd verdwenen, de versnellingsbak van de EVO IV begaf het en Cols moest vroegtijdig aan de kant. Cols stond bij zijn opgave derde en eerste in groep N. De Fransman Bryan Bouffier was de verrassing van de wedstrijd. Na zijn optreden met de 0-wagen vorig seizoen, toen hij de Peugeot 207 S2000 presenteerde, stuurde Bouffier zijn Subaru Impreza WRX naar de derde plaats. De vierde plaats ging naar Xavier Bouche met een oudere Mitsubishi Lancer Evo7.
Met een Porsche 996 GT3 sprintte Patrick Snijers op de laatste proeven naar een fantastische vijfde plaats, de eerste plaats bij de "nationale" deelnemers met wagens die niet toegelaten zijn in het Europees kampioenschap. Aanvankelijk was Marc Duez sneller met een gelijkaardige Porsche, maar die liet zich verrassen op een gladde strook in Goesnes en knalde op een muurtje. "We zijn zaterdag gestart met Kumho-banden, maar die bleken niet zo efficiënt als in Haspengouw. We kregen de rubbers niet op temperatuur. Toen ik zaterdagavond drie proeven met zachte Michelins reed, waren mijn tijden plots een stuk beter. Zondag zette ik de aanval in op Duez met dat Frans schoeisel. Na de sortie van Marc, heb ik Lhonnay en Jullien ook nog te grazen genomen," vertelde Snijers, volgend seizoen een van de titelkandidaten in eigen land met de GEKO Porsche.
Achter de Mitsubishi's van Jullien en Lhonnay, scoorde Kris Princen een fenomenale achtste plaats met zijn Clio R3. Een stunt, gelet op de gladde omstandigheden. Bodson stuurde zijn Audi S2 naar de 9de plaats, voor Chris Van Woensel, die daarmee de derde plaats in het Belgisch kampioenschap en de titel in GT veilig stelde.
In de Ford Fiesta Sporting Trophy werd de laatste manche gedomineerd door Bernard Servais, die daarmee de eindzege veilig stelde in de merkencup van Ford. Met deze zege kwam Servais op gelijke hoogte van Anthony Martin, de laureaat van de Ford RACB Rally Contest, maar het aantal scratches besliste de titelstrijd in het voordeel van Servais. Martin werd overigens derde, achter nieuwkomer Cédric Verhees.
Publiekslieveling, althans bij de vele vlamingen rond Hoei was Paul Lietaer, de snor reed voor het eerst de Condroz. Hij deed dat in zijn gekende stijl... Lietaer werd 40ste algemeen en beste Historic. Pascal Gaban was dan weer bij de walen de lieveling, Gaban moest echter op kp 22 opgeven na een sortie.
In de on-officiele strijd bij de C2's was het Cherain die de snelste was, in de wedstrijd kreeg Cherain na de opgave van Auquier het meeste weerstand van Cartelle, die even zelfs beter stond geklasseerd. Cherain nam op zondag opnieuw het commando over en uiteindelijk bijna 25 seconden voor op de C2 van Cartelle. De meest spectaculaire passages bij de C2's kwamen opnieuw van Koen Lauwaert, maar de West-vlaming was niet tevreden van zijn wagen en maakte ook enkele foutjes en bleef wat achterop...
Verschillende piloten maakten gebruik van het SuperRally systeem en konden daardoor zondag herstarten. Onder hen Francis Lejeune (Porsche HT3) en Melissa Debakere (Corolla WRC) die moesten opgeven door respectievelijk electriciteits problemen en een defect diff.
U kan alle foto's (Shakedown / zaterdag / zondag) nu reeds bekijken op de foto-pagina.
Deelnemers mogen ook reeds hun wedstrijdverslag doorsturen naar rallylovers.be@pandora.be.