30-10-2007
Condroz: Voorbeschouwingen teams
Net zoals de toeschouwers zijn ook de teams in voorbereiding van de komende Condroz rally. Wij geven u een overzicht van de voorbeschouwingen die we de laatste dagen hebben ontvangen.
JET CAR:Van Keer & Vleminckx willen BK in schoonheid afsluiten met Condroz-finish
Op 2,3 en 4 november trekt het Jetcar Racing Team naar de sfeervolle slotmanche van het Belgisch rallykampioenschap. Twee Lancers starten in de Rallye du Condroz met gelijklopende doelstellingen, namelijk in eerste instantie de finish halen. Voor het duo Van Keer - Smeets (Evo 9) zou dat derde keer goed keer betekenen. Voor Vleminckx – Vandeweyers (Evo 6,5) zou het een perfect sluitstuk zijn op een prachtig rallyseizoen.
Jetcar-patron Johan Van Keer rekent voor de Condroz op Eddy Smeets als co-piloot. De Limburgse co bedankte Jetcar recent nog voor het vertrouwen met een overtuigende groep N zege tijdens de Rally van Haspengouw, de eerste voor een Jetcar-wagen die behaald werd door Kris Princen.
Johan Van Keer: “ Hopelijk is het tij nu ook gekeerd als Eddy naast mij zit ! Na de opgaves in de Wallonie en de Omloop van Vlaanderen, hoop ik op een derde keer, goede keer. Net zoals in die vorige twee wedstrijden, is het parcours volledig nieuw voor mij. Het blijft me trouwens verbazen wat het BK op dat vlak te bieden heeft… gewoonweg prachtig ! Met zijn drie dagen is de Condroz een zware wedstrijd: me amuseren en kunnen uitrijden is dan ook alles dat ik voor ogen heb. We starten in Huy met een fonkelnieuwe Evo 9, inmiddels de derde van het Jetcar Racing Team die ook weer vakkundig gebouwd werd door Pauwels Motorsport. “
Erik Vleminckx en zijn Limburgse co Johan Vandeweyers willen in Huy een uiterst regelmatig seizoen in de Lancer Evo 6,5 afsluiten. Op kousenvoeten staat dit duo mooi geklasseerd in het Belgisch Rallykampioenschap. In een vettige Condroz zou de pilotage van deze laatremmer (opnieuw) wel eens een plaats in de subtop kunnen opleveren. De taktiek van dit duo – na een behouden start het tempo opbouwen en zo op de hoogst mogelijk haalbare plaats met de Evo 6,5 eindigen – wérkt immers …
SMS Team: Condroz komt eraan
Vrijdagavond trokken Stephen en Marc al richting Huy om er op zaterdagmorgen vroeg het Roadbook te kunnen afhalen. De wijzigingen aan de klassementsproeven zijn tot een minimum beperkt gebleven ten opzichte van vorig jaar. Dit bespaarde heel wat tijd tijdens de verkenningen want we konden de bestaande notas optimaliseren. We hebben ook alle KPs in het donker verkend om de nodige herkenningspunten te kunnen aanvullen in de notas. De verkenningswagen toonde zich van zijn beste kant en verteerde zonder pruttelen de toch soms slechte onverharde trajecten. Door de hulp van Filip Cailliau bleven ook de remmen het nu altijd doen wat in het verleden toch het zwakke punt was.
Terwijl wij aan de verkenningen bezig waren waren de rest van de teamleden ook druk in de weer met allerhande voorbereidingen. Traiteur Bruno was al aan het trainen om terug te kunnen duwen en zocht samen met Mieke reeds alle nodig e ingrediënten samen voor de maaltijden. Jos, Hendrik en Stefaan lieten niets aan het toeval over en deden nog een dubblecheck van alle onderdelen van de Ascona. De remmen zijn ondertussen hersteld na het mankementje in de TBR, daar zorgde Serge Lahouter voor.
De Condroz Rally gaat door op vrijdag 2, zaterdag 3 en zondag 4 november. Het rallycentrum is nabij de brug over de Maas in Huy. Daar al heel wat serviceplaats gereserveerd werd door teams als Ford (reserveerden 132 meter) moest het SMS-team noodgedwongen uitwijken dichterbij de inrit van het servicepark. We vonden nog een plaatsje juist onder de brug.
We zijn niet tevreden over ons startnummer 148. Dit houdt in dat we meer dan de vroegere nummer in het donker zullen moeten rijden op zaterdag. Daar de startvolgorde op zondag bepaald wordt door het klassement hopen we op een mooi klassement op zaterdaga vond.
We starten in de Condroz met de Ascona SMS-001 in de kleuren van het populaire radioprogramma Power&Passion. De ambities van Stephen zijn uiteraard hoog gespannen. Het resultaat van vorig jaar herhalen zal een zeer moeilijke zaak worden vrezen we want toen wonnen we de Historic-wedstrijd als enige aankomer. De Ascona is nu uitgerust met een 2.4 liter motor wat al heel wat meer power biedt dan de 1.6-motor van vorig jaar. We hopen dat de grondige voorbereidingen hun vruchten mogen afwerpen. Tot hoors !
CVW Rallysport: De Nissan 350Z tegen een vloot Porsches
Dit weekend wordt met de Condroz Rally het Belgisch rallykampioenschap afgesloten. De klassieker in Hoei staat elk jaar garant voor een topaffiche. Ook dit jaar staat de Belgische rallytop voltallig aan de start, al is het startveld opgedeeld in twee delen. Een dertigtal deelnemers aan de "Europese" wedstrijd, waaronder François Duval, Larry Cols en Freddy Loix, gaan als eerste van start, gevolgd door de tenoren van het Belgisch kampioenschap. Daardoor heeft de Nissan 350Z van Chris Van Woensel en Rik Snaet, vierde in de tussenstand van het Belgisch kampioenschap, het startnummer 40 toegewezen gekregen. Bizar…
"Het zal niet zo dramatisch zijn als een paar jaar geleden, toen de Cats Rally in Ieper echt een aanhangsel was van de Europese wedstrijd, maar toch blijft het een vreemde oplossing. Piloten die het ganse jaar het Belgisch kampioenschap kleur hebben gegeven, worden ver naar achteren gezet op de startlijst. Prettig is anders, maar sportief zal het niet veel verschil maken, want mijn rechtstreekse concurrenten starten maar een paar wagens voor mij. Voor de derde plaats in het kampioenschap maken we mathematisch nog een kans, maar dan moet Melissa Debackere in de problemen komen en dat wens ik haar zeker niet toe."
In Hoei strijden Chris en Rik nog voor de Belgische titel in Groep GT. Ze moeten voor Henri Schmelcher eindigen.
"De GT-titel is niet zo belangrijk. Ik wil in de eerste plaats finishen. We zijn al drie keer op rij vroegtijdig uitgevallen, na een reeks van 13 wedstrijden zonder problemen. De pech mag ophouden. Verder ga ik zeker voluit aanvallen om me te meten met de Porsches van Snijers, Duez en Lejeune. Op dit moment ligt het parcours er kurkdroog bij. Zelfs de klassieke valstrikken, bochten die er altijd vettig bij liggen, zijn nu poederdroog. Kortom, het zal een snelle rally worden, wat niet wil zeggen dat het daardoor gemakkelijker wordt."
De 350Z is na de Rally van Haspengouw alvast grondig nagekeken. "Het probleem met de losgekomen olieleidingen moet definitief opgelost zijn. We hebben de leidingen veranderd. Ze liggen nu 4cm hoger, zodat de carterplaat er niet meer tegen kan duwen. We hebben ook de kortere verhoudingen opnieuw gemonteerd, zodat de Nissan weer wat vinniger voor de dag zal komen. De andere aanpassingen volgen in de loop van de winter. Dan wordt de motor vervangen door een nieuwe krachtbron die we in Engeland laten prepareren."
Chris Van Woensel en Rik Snaet zijn dus klaar om er nog eens in te vliegen op het parcours van de Condroz Rally. Het team werkt de shakedown donderdag niet af, zodat de Nissan 350Z pas vrijdagavond bij de start van de showproef in Vierset in actie komt.
Melissa Debackere: Rustig opbouwen en sterk finishen…
Na de uitstekende tweede plaats in de Rally van Haspengouw, waar Melissa pas op de slotproef moest buigen voor de snellere Subaru Impreza WRC van Hubert Deferm, trekken Melissa Debackere en Isidoor Smets vol vertrouwen naar de Condroz Rally, de klassieke afsluiter van het Belgisch rallykampioenschap. Ondanks het startnummer 35 op de deuren van hun Toyota Corolla WRC en ondanks het gebrek aan parcourskennis, mikken Melissa en Isidoor op een podiumplaats.
De ervaring van Melissa Debackere in de Condroz Rally, een van de topwedstrijden in België, beperkt zich tot één deelname in 2005. "En toen moest ik al na vijf proeven opgeven door een technisch defect aan de Peugeot. In vergelijking met de concurrenten die tien of meer deelnames op hun actief hebben, start ik met een zekere handicap. Ik ga dus rustig starten en stelselmatig het ritme verhogen, zonder me te laten opjagen door de chrono's van de "Europese" tenoren. Ik denk dat Freddy Loix, François Duval en Bernd Casier met het mes tussen de tanden zullen starten. Daar wil ik me niet aan laten vangen. Zeker niet indien er regen zou vallen, want dan zijn de proeven extreem glad. Ik richt me op de concurrentie in de RACB-wedstrijd."
Melissa en Isidoor kregen het startnummer 35 toegewezen. Met hun Corolla WRC moeten ze starten achter de 30 wagens die rijden voor het Europese klassement.
"Dat betekent in elk geval dat we bijna een volledige lus van zes proeven in het donker zullen moeten rijden. Niet eenvoudig op een parcours dat je niet zo goed kent. Toch wil ik met een goed resultaat dit seizoen afsluiten. Ik sta derde in het kampioenschap en die podiumplaats wil ik veilig stellen. Daarvoor moet ik finishen om Chris Van Woensel achter me te houden. Maar, we gaan ook aanvallen. Ik wil toch tijden in de top 3 rijden en revanche nemen voor de finale in de Rally van Haspengouw. Ik zal me dus vooral concentreren op de chrono's van Hubert Deferm…"
Als ze Hubert voor kan blijven, zal Melissa in elk geval dicht bij de overwinning zitten…