26-10-2007
Condroz: Voorstelling
Net als vorig jaar zal de 34e Condrozrally in Hoei weer een pak rallyliefhebbers uit België en de ons omringende landen aantrekken. In 2006 maakten liefst 125.000 toeschouwers de verplaatsing om François Duval op de klassementsproeven in de regio te zien winnen.
De Motor Club van Hoei gaat voor deze editie op de ingeslagen weg verder en stelt zelfs twee rally’s voor in één en dezelfde wedstrijd. De Condrozrally gaat prat op zijn Europees statuut en zal dus eerst de FIA-deelnemers laten starten. De eerste dertig nummers zijn voor hen voorbehouden. Het gaat hier eigenlijk om de deelnemers die worden toegelaten in de categorieën van de Europese FIA-kampioenschappen. Kortweg: Super 2000 en gr.N. Na de doortocht van deze concurrenten, zullen enkele wagens van de organisatie de teams uit de andere categorieën aankondigen. Dankzij deze oplossing kunnen alle actoren uit de rallyscène deelnemen (S2000, gr.N, WRC, RMS, Historic, …) en van deze Condrozrally een mooie sportieve wedstrijd en een groot feest maken.
Loix-Duval-Casier-Cols: met vier voor de overwinning
Super 2000 slaat aan in Europa. Logisch dat ook de Condrozrally hen met open armen ontvangt. Amper terug van de Rallye du Valais zullen Freddy Loix (VW Polo S2000) en Bernd Casier (Peugeot 207 S2000) hun borst al meteen mogen natmaken in Hoei. François Duval, winnaar in 2006, komt immers aan de start met een Fiat Abarth Grande Punto S2000. Aanvankelijk wou hij rijden met de Vergokan-bolide, maar uiteindelijk is het een wagen van Automeca Sport (Frankrijk) geworden. Om hun wedstrijd goed voor te bereiden, zullen de drie piloten ook nog enkele privétesten afwerken. Dat is trouwens al gebeurd voor Bernd Casier. Zijn Peugeot Kronos Racing werd immers al gesignaleerd in de bossen van Tihange. De Peugeot België-Luxemburg piloot is trouwens nog altijd op zoek naar een eerste grote zege. De Condrozrally zou niet misstaan op zijn palmares, waarop nu al een titel in Super 1600 prijkt.
Lokale rijder Alexandre Busin zal wellicht niet kunnen wedijveren met deze tenoren, maar hij vervoegt toch de Super 2000 rangen met een tweede VW Polo uit de ateliers van René Georges.
Kersvers Belgisch kampioen Larry Cols voert de bijzonder grote delegatie Mitsubishi Lancers Evo9 gr.N aan, die het tegen de Super 2000’s zullen opnemen. In hun rangen vinden we enkele kandidaten voor ereplaatsen, zoals Bob Colsoul, de Zweed Joachim Roman, Stéphane Lhonnay, Olivier Collard, Marc Turrion, Benny Roosen of nog Eric Cunin. Larry Cols is dit jaar in zeer goede doen (hij won al drie rally’s van het Belgisch kampioenschap), en aast op revanche tegenover die Super 2000’s. Remember Ieper, waar Larry het hen moeilijk maakte tot de laatste KP voordat hij gedeclasseerd werd. Indien het een typisch Condrozweertje wordt, zeer glad dus, maakt Cols zeker een kans op de algemene overwinning.
WRC: duel Subaru/Toyota met 4x4 gr.A als scheidsrechter
De zwaarste strijd zal allicht in de FIA-tabellen worden gestreden, maar ook het “Belgische” contingent oogt indrukwekkend. Hubert Deferm, recent nog winnaar van de rally van Haspengouw, wil beter doen dan zijn uitstekende prestatie in de Condrozrally 2006 (5e). De Waremmenaar start voor de tweede maal op nationaal niveau met zijn prachtige Subaru Impreza WRC S10 (ex-Atkinson). Melissa Debackere (Toyota Corolla WRC) heeft al bewezen dat ze klaar is voor een podiumplaats, ook al zal ze hier nog moeten afrekenen met de kenmerkende eigenschappen van de Condrozregio. Fabrice Massin is minder bekend en start in de eerste plaats om zich met de bij Deferm gehuurde Subaru Impreza WRC S5 te amuseren. Massin wordt wellicht de eerste prooi van enkele “kleppers” die met een 4x4 gr.A van start gaan. Onder hen Yanick Bodson (Audi S2 Quattro), Piet Van Hoof (Mitsubishi Lancer Evo5), Erik Vleminckx (Mitsubishi Lancer Evo6), Hein Jonkers (Mitsubishi Lancer Evo6) en Wout Hazeleger (Mitsubishi Lancer Evo6).
Porsche als attractie
Het publiek heeft ervan gedroomd en de Condrozrally biedt het aan: de grote confrontatie tussen Marc Duez en Patrick Snijers met een Porsche 996 GT3 RS! Tijdens de jaren ’80 maakten deze twee Belgische rallylegendes het mooie weer al met hun Porsche 911. Maar ze hebben het nog nooit rechtstreeks tegen elkaar opgenomen met deze prestigieuze GT. Nu wel dus, en het zal ongetwijfeld een memorabele strijd worden tussen twee piloten die samen goed zijn voor 9 Belgische kampioenschapstitels. Maar Duez en Snijers zullen niet de enigen zijn die een flat-six doen grommen in de buurt van Hoei. Timothy Van Parijs komt opnieuw kennismaken met de proeven van de Condroz, maar dan als opener van de festiviteiten met een 911. En nog enkele anderen willen zich in het duel tussen Snijers en Duez mengen. Zo bijvoorbeeld Francis Lejeune die voor het eerst een bolide uit Zuffenhausen onder de bips krijgt, of Henri Smelcher en zelfs Jean-Marc Gaban, die met een oudere 993 aan de start verschijnt. Conclusie: Hoei wordt het toneel van verschillende Porsche-generaties (zie lager). Want naast die verschillende 911-versies, krijgt de Condrozrally ook een heuse primeur met de eerste wedstrijd van de door Smal Product geprepareerde Porsche Cayman S. Frédéric Flagothier, de “maat” van Marc Duez, krijgt de eer om dit beestje te temmen. Debuut dus van de Cayman S en wie weet: zelfs met een slordige 100 pk minder dan de 911, kan hij toch voor een verrassing zorgen…
Sterk vertegenwoordigde Historics
Dankzij de hervorming van de Belgische rallysport, die RACB Sport heeft doorgevoerd, kunnen ook historic wagens al een tijdje deelnemen binnen de wedstrijden van het Belgisch kampioenschap. Enkele piloten hebben de voorbije jaren deze kans al herhaaldelijk gegrepen. Ook dit jaar zal de Condrozrally enkele interessante confrontaties opleveren, zoals die tussen Pascal Gaban (Opel Kadett GTE) en Pol Lietaer (Ford Escort RS). Maar zij zijn niet de enige specialisten. Ook enkele andere achtertrekkers zullen naar Hoei afzakken. Zo onder meer enkele Porsches 911, een Escort MKI, een Mazda RX7, een Opel Ascona en zelfs een originele Seat 124 Abarth. Een sympathieke terugblik op het verleden dus!
Ford Fiesta & Citroën C2: wedstrijden in de wedstrijd
Dat de achtertrekkers goed vertegenwoordigd zijn via talrijke Porsches en zelfs enkele BMW’s M3, waaronder die van Andy Lefevere (Caen M3), die recent nog 2e werd in de Omloop van Vlaanderen), wisten we al. Maar ook bij de voortrekkers mogen we vuurwerk verwachten. De onbetwiste blikvanger wordt de winnaar van de editie 2005: Kris Princen. In eigen land heeft de snelle Limburger vaak te weinig tegenstand, maar tijdens de voorbije rally van Touquet heeft hij zelf kunnen vaststellen dat hij nog niets aan intrinsieke snelheid heeft ingeboet. Met gelijke wapens (Renault Clio R3) versloeg hij er immers de officiële Renault-piloot Cédric Robert. Het zal dus moeilijk worden om Princen voor te blijven, maar enkele lefgozers gaan het toch proberen. Onder hen Jean-Yves Laruelle (VW Polo S1600) en een hele delegatie Citroën C2-R2 piloten (Caren Burton, Cédric Cherain, Olivier Cartelle, Koen Lauwaert, Bertrand Grooten, Xavier Baugnet, Stéphane Horenbach, …).
Nog zo’n intense strijd, maar dan op een ander niveau, mogen we verwachten binnen de Ford Fiesta Sporting Trophy. De eindwinnaar zal immers pas bekend zijn op het eindpodium in Hoei. Charles-Antoine Hastir, Anthony Martin en Bernard Servais zijn de drie overgebleven titelkandidaten. We kunnen kort zijn over hun kansen: wie de andere twee verslaat, wordt kampioen. Naast de gebruikelijke deelnemers aan deze Trophy, kunnen ook twee “special guests” nog een rol spelen: Cédric Verhees en Stéphane Lémeret. Allebei komen ze hier proeven van de Fiesta Trophy, met het oog op een eventuele deelname aan dit kampioenschap in 2008.
Een Show-KP als voorsmaakje
Op enkele details na is het parcours in 2007 identiek aan dat van vorig jaar. Maar de indeling van de rally werd gewijzigd om de verkeersstroom van deelnemers en toeschouwers op de verbindingswegen beter te spreiden. Maar behalve die verbeteringen waarmee de toeschouwers hun voordeel kunnen doen, wordt de grote nieuwigheid van 2007 een nieuwe show-KP die vrijdagavond in Vierset zal plaatsvinden. De deelnemers zullen deze aperitief in omgekeerde startorde doorspoelen. Wat betekent dat de toppers rond 20u verwacht worden. Nadien volgt nog een service van 45 minuten, waar de toeschouwers kunnen verbroederen met de piloten en hun machines. ’s Anderendaags staan 12 proeven op het menu, waaronder de befaamde KP van Wanze-Marneffe (28,77 km). En ook de zondag wordt even zwaar met 12 KP’s. De winnaars worden op het podium verwacht rond 18u. In totaal zullen de piloten 275,14 km tegen de tijd afwerken.
Feest: voor, tijdens en na!
Op zaterdag 27 oktober organiseert de Motor Club van Hoei een groot rallyfeest in de grote feesttent. Piloten en supporters zijn uiteraard van harte welkom op dit evenement, zodat iedereen al een week van tevoren van het rallysfeertje van proeven. Uiteraard heeft de organisatie ook belangrijke financiële middelen nodig om dergelijk spektakel op zo’n hoog niveau te kunnen blijven aanbieden. De inkomgelden blijven de belangrijkste bron van inkomsten voor een organisator. Voor de Condrozrally zijn verschillende formules mogelijk: 8 euro (voor één KP), 10 euro (Show-KP), 25 euro (weekend) en 30 euro (weekend plus Show-KP). Dankzij dit toegangsrecht, dat hij net zo goed moet betalen om een voetbalwedstrijd of een concert bij te wonen, draagt de toeschouwer bij tot de stabiliteit van de organisatie.
Rally Digest
- 34e Rallye du Condroz-Huy (2-3-4 november 2007)
- Tellend voor:
FIA Euro Rallycup Noord (coëff. 10)
Belgisch Rallykampioenschap
Rallykampioenschap van het Groothertogdom Luxemburg
Ford Fiesta Sporting Trophy - Parcours:
25 klassementsproeven (13 verschillende)
737,58 km (275,14 km tegen de tijd) - Toegelaten wagens tot de start: WRC, Super 2000, Super 1600, 4x4 gr.N, RMS, M2000, A7 kit-car, GTP, groep H
- Verkenningen: Zaterdag 27 (8h-22h) en zondag 28 (9h-12h) oktober
- Shakedown: Donderdag 1 november (12h-18h) in Couthuin
- Website: condrozrally.be
Bron: persbericht