22-10-2007
TBR: Reacties na de wedstrijd
Bert Coene - Werner Thores / BMW E30 M3
We starten wat op ons ongemak, het parkoers lag er heel glad bij in Oekene. Het was echt aftasten en zoeken, maar na de aankomst klaagde iedereen, dat was al een opluchting. Op de 2e kp hadden we even problemen met de remdruk, dit resulteerde dat de wagen heel veel uitbrak op de achterkant. Na ook dit aangepast te hebben konden we naar de 3e kp. Daar verliep alles vlot en ook op de 4e kp verliep alles redelijk vlot.
We stonden op een 18e plaats en 2e in de klasse. In de tweede ronde verbeterden we onze tijden als volgt : kp 1: -12 sec kp 2 :-15 sec kp 3 : -8 sec kp 4 : -7sec.
In de derde ronde waren we opnieuw op weg om onze tijden nog te verbeteren : kp 1: -13 sec (tegenover vorige ronde) kp 2: -2 sec, maa op de 3e kp sloeg het noodlot toe, we voelden dat er iets loskwam aan het rechtse voorwiel, we probeerden de 3e en 4e kp uit te rijden om dan zo aan het service te geraken om te zien wat het juist was, maar in een remzone brak het wiel vooraan af en was het einde strijd.
Toen we uitvielen, stonden we 15e algemeen en 1e in de klasse (met 1min17sec voor op de 2e in de klasse). Het was te mooi, maar ja wij zijn zeker heel tevreden van onze geleverde prestatie voor de eerste keer met de M3.
Volgende optreden met de M3 is de Hemicuda rally te Koekelare, waar we openingswagen zullen rijden.
Wel rijden we nog met de Fiesta de Condroz op 2,3 en 4 november.
Johan Bracke - Jolaine Melaerts / Austin Mini
Hoi, na onze onfortuinlijke piruet of zoiets, kreeg ik van uw fotograaf een aantal machtige foto's te zien. Zonder enige aanleiding schoof de mini vierkant weg, sjans dat we die paal niet geraakt hebben. De schade valt mee,ik draai al meer dan 5 jaar mee als monteur van Jan Czech,maar zal niet meer dit jaar aan de start verschijnen. Onze lichamelijke ongemakken zijn binnen een paar dagen ook wel verdwenen.Een paar blauwe plekken en stijve nek.
Eddy Vanreusel - Gert Pauchet / Mitsubishi Lancer EVO IV
Voor de eerste keer dit seizoen hebben we de finish niet bereikt. Al in de eerste kp wisten we dat het een moeilijke wedstrijd zou worden. We gingen 2 keer rechtdoor, gelukkig zonder schade en met een minimaal tijdsverlies.
Op de derde proef ging het weer mis. Weer even rechtdoor, we konden weer verder met een minimaal tijdsverlies, maar er was een hels kabaal in de wagen, het leek alsof de uitlaat beschadigd was. Tussen de derde en de vierde proef even onder de wagen gekeken. We konden niets bijzonders
opmerken, maar hebben alvast onze service-mensen vewittigd zich klaar te maken om de uitlaat verder te inspecteren.
Het bleek echter niet meer nodig. Op de vierde proef hoorden we plots nog meer kabaal, het leek alsof de uitlaat gelost was en over de grond sleepte. Gezien de wagen haperde en stokte hebben we even gestopt om te checken. We konden echter niets aan de uitlaat zien, maar toen we voorzichtig verder probeerde te rijden kregen we geen power meer op de wielen. Het achterdifferentieel had het begeven. Over en uit.
Bedankt Danny en Willem voor de service. Tegen de Hemicuda zal de wagen hersteld zijn en starten we weer.
Emanuel Mackelberg - Kris D'Alleine / Porsche 911
"Voor de TBR stond ik weer aan de start met mijn vertrouwde co-piloot Kris D'Alleine in onze Porsche 911 van 1981. Ook de andere witte Porsche van De Keyser Sport stond aan de start met Lode De Keyser himself aan het stuur en Kris Willaert als co.
Eerste KP van de dag - Oekene - en we waren al op voorhand gewaarschuwd dat het er spekglad bijlag en zo was het dus ook. Al van in de start was het alsof we met de Porsche op een ijspiste aan het rijden waren. Na heel wat geschuif en geglij naderden we toch het einde van de KP. In vierde "Ã fond" door de flying finish, een R 0 nemen en dan concentratieverlies - gas gelost op verkeerde moment, wagen breekt uit, proberen te corrigeren maar tevergeefs. Op volle snelheid het veld in om 50 meter verder snoeihard tegen een tractor (die op het veld stond) te knallen. Volledige rechterkant geraakt - de Porsche was daar ongeveer 20 centimeter smaller dan voordien - en game over denk je dan, maar wonder boven wonder konden we - na heel wat duw- en trekwerk van de toeschouwers (waarvoor dank) - toch nog verder rijden. Porsches zijn blijkbaar kloeke auto's. De rest van de 1ste ronde hebben op automatische piloot afgewerkt en zo zijn we op service geraakt. Daar bleek dat de auto serieus geraakt was, maar na wat rudimentair oplapwerk van onze service man Alain, wilden we toch nog proberen om verder te rijden. Tijdens de regroup kwamen de VAS commissarissen ons vragen of de rechterdeur - als je nog van een deur kon spreken - nog openkon. Na ongeveer 15 minuten werk kregen we deze deur met behulp van een koevoet en een zware moker weer open. Een spurtje getrokken om toch nog op tijd in te klokken - net op tijd - en we konden weer vertrekken. Heb nog nooit zoveel gezweet als toen.
De volgende KP's hebben we gewoon verder afgewerkt met als enig doel: aankomen. Logisch ook als je na zo'n klap nog kunt meerijden. Resultaat was ook dat we op KP Oekene een paar collega's hebben opgehouden (nogmaals, sorry jongens). Alsof het allemaal nog niet genoeg was, ontdekten we net voor de laatste KP dat we plat stonden rechts achteraan. Geen tijd meer om te vervangen en dus op wandeltempo uitgereden wat ook lukte.
Al bij al een wonder dat we uitgereden - weliswaar slechts op een 71ste plaats algemeen en 9de historic - maar content dat we er geraakt waren. Een rally om snel te vergeten, maar die we - door het vele werk aan de auto - waarschijnlijk de eerste maanden niet gaan vergeten. Nog eens bedankt aan service-Alain die de wagen na zo'n klap in koers heeft kunnen houden. Hemicuda zal hoogstwaarscijnlijk veel te vroeg komen, anders tot volgend jaar.
Klik hier voor onze foto-reportage!
Reacties zijn welkom via rallylovers.be@pandora.be.