22-10-2007
TBR: One man show Paul Lietaer
Na het forfait van Andy Lefevere had Paul Lietaer nog maar weinig tegenstand tijdens de TBR rally. De snor bleef hard rijden, maakte geen fout en kon zo gemakkelijk, maar niet minder verdient met de zege naar huis. De motor van de BMW van Lefever was pas donderdagnacht klaar en toen moest de motor en de volledige voortrein nog opnieuw worden ingebouwd. Lefevere dacht er eerst nog aan om de BMW M3 van Stefaan Prinzie te huren, maar bleef uiteindelijk toekijken van de zijlijn...
Al bij de eerste rond toonde Paul Lietaer dat hij de te kloppen man was, na 4 proeven nam hij reeds een voorsprong van bijna 1 minuut op Filip Pyck. Pyck reed in Roeselare de laatste wedstrijd met zijn Mitsubishi EVO 6, zijn voorsprong op de rest van de volgers was minder confortabel... Xavier Alliet volgde op 20 seconden en de volledige top 15 zat op minder dan 1 minuut van Pyck. Voor VAS rijder Kristof Van Tricht zat de wedstrijd er toen reeds op, in Oekene (eerste kp) moest de Subaru aan de kant met transmissie problemen. Zo was Ronny Hosten meteen zeker van zijn 2de VAS titel voor dit seizoen. De Corolla rijder had echter ook wat problemen, "ik heb geen display die me de gekozen versnelling toont, dus is het wat zoeken" vertelde de Toyota-dealer op de service.
Alhoewel het zondag een schittereden nazomerdag was moesten de piloten afrekenen met een spekglad parcours. Vooral de sortie van Didier Spillebeen was redelijk hevig...
In de tweede ronde kwam Historic leider Geert Vandoorne opzetten, hij nam de derde plaats over van de BMW van Izegemnaar Xaviet Alliet. Ronny Hosten begon, na een trage start ook betere tijden neer te zetten en kwam halverwege koers op een vijfde plaats te staan. Dit ten nadele van Rino Beernaert (6de) en Chris Dobbelare (7de). Marnic Van Lancker begon ook zijn weg te vinden met de Caen M3 en stond achtste.
Van Lancker en Beernaert zetten hun progressie verder in de derde ronde en klommen omhoog in het klassement. Rino Beernaert begon het vuur aan de schenen te leggen van Geert Vandoorne en stond op amper 6 seconden van diens derde plaats. Van Lancker klom op naar de 5de plaats. Terwijl Hosten 20 seconden straftijd kreeg nadat zijn co te laat inklokte.
Filip Pyck had na een feilloze wedstrijd zijn tweede plaats veilig gesteld, maar de strijd om de laagste pordiumtrede woedde verder tussen de C2 R2 van Rino Beernaert en de Historic Escort MKI van Geert Vandoorne. Deze laatste kon de C2 na een lekke band niet meer voorblijven en moest tevreden zijn met een vierde plaats. Uiteraard was Rino Beernaert heel tevreden met deze podiumplaats, het was zijn eerste wedstrijd met een Citroen C2 R2 na de verkoop van zijn Peugeot 106.
Marnic Van Lancker kon bij het debuut met de Caen M3 beslag leggen op een mooie 5de plaats, een heel bevredigend resultaat voor de marktkramer die volgend seizoen met een eigen M3 zal uitpakken. Hosten moest in de laatste ronde nog aan de kant met mechnaische problemen, maar na de opgave van Van Tricht zowiezo al zeker van de titel. Verder in de top 10 Chris Dobbelare die na een heel regelmatige wedstrijd zesde werd net voor de Clio van Dimitri Christiaens en de opvallend snelle VW Golf van Jordy Heyrick. De BMW M3 van Marc Maertens sloot de top 10 af met een achterstand van meer dan 6 minuten op winnaar Lietaer.
Net zoals in de moderne wedstrijd was er bij de Historics ook een One-Man-Show, Geert Vandoorne reed een voorsprong van meer dan 6 minuten bijeen op de Porsche van Wouter Lievens. Ook in div 1-2-3 was er weinig of geen concurrentie op Filip Pyck, hij had meer dan 1 minuut voorsprong op Rino Beernaert.
Klik hier voor onze foto-reportage!
Morgen (maandag) een verslag van de wedstrijd, reacties zijn welkom via rallylovers.be@pandora.be.