08-10-2007
Haspengouw: Verslag Ford Fiesta Sporting Trophy
Onder een stralende hemel werd dit weekend de Rally van Haspengouw, de vijfde en voorlaatste manche van het seizoen 2007 in de Fiesta Sporting Trophy, verreden. De wedstrijd in Haspengouw werd gewonnen door Anthony Martin na een bijzonder spannend duel met Bernard Servais.
Na twee moeizame rally's in West-Vlaanderen (Ieper en Roeselare), beiden gewonnen door Charles Antoine Hastir, die in Haspengouw als leider moest opgeven door een gebroken aandrijfas, kon de laureaat van de RACB Rally Contest nog eens winnen. Het verschil met Bernard Servais bedroeg aan de finish amper... vier seconden! Servais kon de 20 seconden die hij 's ochtends verspeelde door een schuiver niet meer inhalen, ondanks het feit dat Anthony Martin in de slotronde kampte met een defecte koppeling.
Achter het winnende duo nam Nikias Priem de maat van Bert Coene, die op zijn beurt amper 9 seconden voorsprong had op Frédéric Briclet. Toen Bert in de namiddag volop in strijd was met Nikias, maakte hij een klein foutje, waardoor hij in één klap vijftien seconden verloor. De kampioen van 2006 besliste op dat moment zijn vierde plaats veilig te stellen.
Theo Loos en Hein Derynck finishten op de 6de en de 7de plaats. Ze werden gevolgd door de jonge Stevy Courteyn, 8ste in zijn allereerste rally in de Fiesta Sporting Trophy. Courteyn was duidelijk sneller dan Burçu Cetinkaya, die duidelijk niet in topvorm was afgelopen zondag.
De titelstrijd zal beslist worden in de Condroz, begin november. Martin, Hastir en Servais maken nog een kans. Een gedroomde finale van het seizoen. Wie het ook wordt, hij zal de titel zeker verdiend hebben. Maar, om kampioen te worden zal er gewonnen moeten worden in Hoei... Het belooft zeker even spannend te worden als dit weekend. De verschillen tussen Hastir (voor zijn opgave), Martin en Servais waren altijd uiterst klein. Kortom, het niveau ligt bijzonder hoog dit seizoen in de Fiesta Sporting Trophy!
Charles Antoine Hastir (#25) "De ene rally is de andere niet... We hielden het niet lang vol in deze wedstrijd. Bijzonder jammer, want toen onze cardanas brak, reden we aan de leiding... Nu moet ik absoluut winnen in de Condroz."
Bernard Servais (#26) "Die jonge gasten gaan verdorie hard. Het ritme ligt heel hoog. De ganse dag hebben we alles gegeven. Eindelijk dacht ik een wedstrijd te kunnen winnen (Bernard heeft nog nooit een manche in een merkencup gewonnen, hoewel hij daar al jaren in actief is). Maar, zoals wel vaker, maakte ik een klein foutje (KP 2). Zaterdag was ik nog te voet die bocht gaan bekijken om te zien hoe laat ik zou kunnen remmen. Wel, ik kan je bevestigen, dat je er rechtdoor kan schuiven als je te laat remt! De twintig seconden die we daar verspeelden kostte ons de zege. Winnen zal voor in de Condroz zijn!"
Anthony Martin (#27) "Het was zeker geen gemakkelijke wedstrijd. In de eerste ronde waren de proeven bijzonder glad door een laagje stof op de weg. Naarmate de dag vorderde, werden we wat gehinderd door het linkervoorwiel dat tegen de schokdemper schuurde en dat een vreemd geluid maakte. Uiteindelijk vielen we in de slotronde nog zonder koppeling. Ondanks alles zijn we toch voor Bernard (Servais) gebleven, al was onze voorsprong slechts 4 tellen. Ik was enorm opgelucht dat we over het finishpodium waren, puur op de startmotor..."
Frederik Verstraete (#28) "Ik werd verrast door een nota die iets te optmistisch bleek. Precies op die plaats stond een boom en die hebben we midden in onze motorkap geplant... Uiteindelijk viel de schade nog mee, al was onze wedstrijd wel afgelopen. We zullen ons moeten herpakken in de Condroz."
Bert Coene (#29) "In de eerste ronde was ik blijkbaar nog niet goed wakker. Ik vond moeilijk het juiste ritme. Vervolgens beleefden we een mooi duel met Nikias (Priem) voor de derde podiumplaats. In de namiddag schoof ik even rechtdoor. Dat kostte me een vijftiental seconden. Die verloren tijd kon ik niet meer goedmaken op Nikias. Daarom besliste ik in de slotfase niet meer aan te dringen en mijn 4de plaats veilig te stellen."
Nikias Priem (#31) "Het was een boeiend duel met Bert (Coene). Uiteindelijk hielden we hem achter ons. In de tweede helft van de wedstrijd maakte onze versnellingsbak een onheilspellend geluid, maar uiteindelijk hield de transmissie het gelukkig vol. Dit is onze eerste podiumplaats en ook onze beste score dit seizoen. Een flinke opkikker na de problemen en de matige resultaten in de voorgaande wedstrijden."
Frédéric Briclet (#40) "Onze wagen was pas donderdagavond voor de start hersteld na onze sortie in de Omloop. De mecaniciens hebben fantastisch werk geleverd, want de wagen voelde uitstekend aan. Beter dan de piloot, want ik moest in het begin van de wedstrijd weer vertrouwen opdoen. Ik had het moeilijk... Daarom was ik niet zo competitief. Ik reed op mijn eigen tempo zonder me teveel om de anderen te bekommeren. Ik ben best tevreden met dit resultaat."
Hein Derynck (#41) "Ik heb me geweldig geamuseerd. Rallyrijden in de zon, wat wil je nog meer? Misschien een frisse pint, maar die drinken we wel na de finish."
Theo Loos (#42) "We hebben geen bijzonderheden te melden. We hadden enkel in de zware remzones, na lange rechte stukken, wat problemen. De remmen zijn immers standaard en dat laat zich voelen..."
Burçu Cetinkaya (#43) "Ik was absoluut niet in goede doen. Ik was heel moe en daardoor kon ik me niet goed concentreren. Zo maakte ik een paar foutjes... Maar, we staan wel aan de finish met een intacte wagen. Dat is het belangrijkste."
Classifications Final Haspengouw
1. Martin-Borguet, 1:23'07"
2. Servais-Smets, + 4"
3. Priem-Pattyn, + 1'17"
4. Coene-Thores, + 1'53"
5. Briclet-Lefebvre, + 2'02"
6. Loos-Peerlings, + 2'30"
7. Derynck-De Duytsche, + 4'44"
8. Courteyn-Peyskens, + 6'22"
9. Cetinkaya-Cicek, + 8'35"
Championship standing after round 5 of 6
1 Martin 70
2 Hastir 68
3 Servais 66
4 Coene 60
5 Priem 55
6 Verstraete 47
Bron: Ford persbericht