07-10-2007
Haspengouw: Reacties na de wedstrijd
Melissa Debackere - Issidoor Smets / Toyota Corolla WRC
Wat een opluchting! Na een seizoen vol tegenslagen en pech, hebben Melissa Debackere en Isidoor Smets eindelijk hun eerste podiumplaats te pakken. In de Rally van Haspengouw moesten ze in de slotfase enkel plooien voor Hubert Deferm met een veel modernere Subaru.
Met de Toyota Corolla WRC van Peter Desmet ging Melissa Debackere sterk van start in Landen. Stelselmatig werd het tempo opgedreven en na tien van de dertien proeven stond de jongedame uit Wervik aan de leiding met 9" voorsprong op Hubert Deferm, die door een lekke band en een sortie veel tijd verloren had.
"In de openingsronde hebben we misschien iets teveel tijd verloren. De elektronica stond redelijk agressief, zodat het lastig was bij het uitkomen van gladde bochten. Ook het vinden van het juiste rempunt is nooit eenvoudig op dit snelle parcours. Ik heb ook de indruk dat het niveau en het tempo dit jaar toegenomen is. In Spa konden we met onze oudere Celica GT-Four nog rivaliseren met de Evo8 Gr.A van Cols. Hier moest ik hard trappen om de Mitsubishi achter me te houden met de Corolla WRC. Dat zegt genoeg…"
Op de laatste drie proeven spurtte Deferm toch naar winst, met amper… 3"9 voorsprong om Melissa. Duidelijk opgelucht, ontroerd en nog geëmotioneerd door de spannende finale, reed een gelukkige Melissa het servicepark in Landen binnen.
"Natuurlijk had ik liever gewonnen. Ik heb alles gegeven op de laatste drie proeven en volop risico's genomen. Maar, ik ben ook dolblij met de tweede plaats. Ik snakte naar een goed resultaat, eindelijk eens een rally zonder pech of problemen. Dat is dit weekend gelukt. Bovendien heb ik in de slotfase, onder druk, niet het minste foutje gemaakt. Voor mezelf, maar zeker ook voor mijn entourage, mijn team en de sponsors, is dit een opsteker. We kunnen nu met vertrouwen naar de Condroz trekken!"
Chris Van Woensel - Rik Snaet / Nissan 350 Z
De Rally van Haspengouw, verreden in een aangenaam nazomerweertje, kende een spannend verloop. De proeven lagen er uitstekend bij, ook de onverharde stroken. Enkel boven de Nissan-tent van Chris Van Woensel trokken in de slotfase wolken samen. Een zware jump op de showproef van Landen bleek onverteerbaar voor de Nissan 350Z.
Na vijf klassementsproeven zag het er nochtans uitstekend uit voor Chris Van Woensel en Rik Snaet. De Nissan stond op een voorlopige achtste plaats algemeen, tweede bij de GT's achter de Porsche van Patrick Snijers.
"Op het onverhard laten we wat tijd liggen," vertelde Chris. "Vooral dan in de haakse bochten om terug op snelheid te komen. We hebben wel een langere eindverhouding gemonteerd, maar op de proeven met veel rechte stukken zijn we toch niet opgewassen tegen de Porsche van Snijers. Het verschil is minder groot dan vorig jaar, maar we verliezen toch een kleine seconde per kilometer."
De tweede ronde begon echter minder goed. Op de showproef van Landen kwam een olieleiding los.
"Op dat moment wisten we nog niet wat de oorzaak was. Na de finish hebben we zelf de leiding terug aangesloten op de oliekoeler. Op die verbinding pakten we 12 minuten, wat gelijk staat met twee minuten straftijd. Alles leek weer normaal, tot we een ronde later, precies op dezelfde plaats, nog eens hetzelfde probleem hadden. Deze keer kwam de olieleiding ernaast los. De V6 had veel olie verloren. Het was te riskant om nog verder te rijden, met het risico de motor helemaal kapot te draaien."
In het servicepark zocht het team naar een verklaring voor het probleem. Even later werd het antwoord gevonden… "Blijkbaar lag het toch aan die fameuze jump. Onze GT ligt natuurlijk redelijk laag tegen de grond. Bij de landing werd de carterbescherming ingedrukt en die duwde daardoor tegen de olieleiding. De aansluiting werd daardoor beschadigd, waardoor de leiding even later los kwam."
Door deze opgave moet Chris in de Condroz Rally nog flink aan de bak in de strijd voor de Belgische GT-titel en de derde plaats algemeen in het kampioenschap. Plannen om de wagen te verhuren aan circuitpiloot Jaap van Lagen voor de Rally van Barneveld (NL) volgend weekend, werden al geschrapt omdat de motor nagekeken moet worden. "Want, ik wil dat de wagen dan tot in de puntjes geprepareerd is. In de Condroz wil ik me meten met de talloze Porsches aan de start!"
Freddy Loix - Robin Buysmans / Volkswagen Polo Super 2000
Freddy Loix en Robin Buysmans wisten na afloop van de Rally van Haspengouw beslag te leggen op een logische vierde plaats. Een onverhoopt resultaat, gezien het hoge niveau van de concurrentie waartegen de VW Polo Super 2000 het moest opnemen.
Freddy had het voorspeld: ondanks de mooie blauwe hemel en de poederdroge wegen werd de Rally van Haspengouw wel degelijk de moeilijkste van heel het seizoen. Niet enkel voor zijn VW Polo Super 2000, minder krachtig dan de WRC’s en de Groep A’s waartegen Loix het moest opnemen. Op het extreem snelle parcours waar elke stuurfout cash werd betaald gingen heel wat rijders in de fout. Niet Loix, echter. Op drie chronoritten van het eind lag de rijder van de Belgian VW Club zelfs nog een derde plaats, op slechts 13 seconden van de leider. Door net naast het podium te finishen, op slechts 11 tellen, veroverden Loix en Buysmans uiteindelijk nog een heel onverhoopt resultaat.
“We hadden echt niet sneller gekund dan wat we vandaag hebben laten zien”, lachte Freddy na afloop. “Onze VW Polo Super 2000 functioneerde perfect, het was een waar plezier om ze te besturen. Zoals ik had voorspeld misten we in vergelijking met de concurrentie heel wat power. Op een snel parcours als dat van Landen was dat een kleine handicap, maar er was helemaal niets aan te doen. Indien ik het tempo zelfs maar een fractie had verhoogd, dan waren onze rijlijnen lang niet zo proper geweest en hadden we meer risico’s genomen. Dat wou ik niet, gezien dit parcours heel wat rijders in de fout dwong, sommigen zelfs meer dan één keer. Ook ik had het bij de tweede doortocht op de jump even warm: iets te veel overmoed kostte ons echter slechts enkele tienden van een seconde, net voldoende om de wagen opnieuw in het goede spoor te zetten. We hebben ons van de eerste tot de laatste KP geweerd als een duivel in een wijwatervat, zonder het ook maar een seconde kalm aan te doen. Sommige van onze tegenstanders kwamen pas in de loop van de wedstrijd echt op dreef. Echt, voor de start van deze Rally van Haspengouw had ik nooit gedacht dat we bij de eerste vijf zouden finishen. Gezien het niveau van de wagens waartegen we hier moesten strijden, zijn we extra blij met dit resultaat.”
Hoewel de titel van Belgisch kampioen, één van de doelen aan het begin van het seizoen, hen nu definitief is ontsnapt, stellen Freddy Loix en Robin Buysmans nu al een meer dan positieve balans op van hun avontuur met de kleine VW Polo Super 2000: “Ik ben een beetje ontgoocheld dat we de titel niet konden pakken, maar tegelijk heel tevreden van de vruchten die onze samenwerking met René Georges en zijn team heeft afgeworpen. Ook vandaag kon ik over een perfecte auto beschikken, een wagen waarmee we ons met de besten konden meten. Tegen de grotere kalibers is het echter quasi onmogelijk iets te beginnen. Dat is normaal. Bovendien hebben de toeschouwers het hele seizoen lang zich tegenover ons heel enthousiast getoond. Ze zijn wild van onze passages, van het spektakel dat we ze aanbieden. Dat is de beste beloning die je dit programma kan geven en daar ben ik heel blij om.”
Bekijk ook onze foto-reportage.
Reacties zijn welkom via rallylovers.be@pandora.be.