03-10-2007
Haspengouw: voorbeschouwing Debackere / Loix / Van Woensel
Melissa Debackere: "Ik wil finishen...Op het podium !"
De Rally van Haspengouw, de voorlaatste manche van het Belgisch rallykampioenschap, belooft zondag een intense sprint te worden. 13 proeven over 140 km moeten de beslissing brengen. Er zal vanaf de eerste meters gevlamd worden om het verschil te maken. Melissa Debackere en Isidoor Smets staan nu al op scherp!
"We rijden in Landen met de Toyota Corolla WRC van Peter Desmet. We zijn dus goed gewapend. Ik wil graag strijden voor de overwinning in Haspengouw, maar veel zal afhangen van het weer. Indien het regent, zal ik wat meer tijd nodig hebben, want ik heb nog niet met de WRC in de regen gereden. Op een droog parcours zal ik met het mes tussen de tanden van start gaan, want met amper 13 proeven heb je geen tijd om de kat uit de boom te kijken."
Het vernieuwde parcours van de Rally van Haspengouw is snel, maar zeker niet eenvoudig.
"Nee, zeker niet. Omdat iedereen fel zal starten, zal er zeker een en ander gebeuren. Vooral de stroken onverhard kunnen een beslissende rol spelen, zeker in de regen. Men denkt dat ik een voordeel heb omdat ik een jaar in Frankrijk op onverhard reed, maar dat kan je niet vergelijken. Daar reden we met echte gravelbanden. In België wordt je het onverhard op gestuurd met slicks of regenbanden. De wagen heeft amper grip in die omstandigheden en, aan hoge snelheid tussen de bomen, wordt het zelfs link. Zeker bij regenweer wordt het glibberen en glijden! Ik hoop alleen gespaard te blijven van lekke banden, want het onverhard bevat een paar flinke putten."
Melissa heeft dit jaar meer dan haar deel van de pech gehad. Toch blijft ze goed geplaatst in het kampioenschap… "Het enige wat ik wens is eens een rally zonder problemen te kunnen afwerken. Ik heb dit jaar al enorm veel pech gehad. Enkel in de Wallonie en de Sezoens kon ik punten scoren. Mijn eerste ambitie is finishen en een wedstrijd zonder problemen af te werken. Dan moet een goed resultaat automatisch volgen. Een podiumplaats lijkt me zeker haalbaar, misschien zelfs meer… Ik zou graag goed scoren om nog een gooi te doen naar de derde plaats in de eindstand van het Belgisch kampioenschap. Ik sta 13 punten achter Chris Van Woensel…"
Chris Van Woensel: "De derde plaats staat op het spel"
Met de Rally van Haspengouw wordt aanstaande zondag de eindsprint ingezet in het Kampioenschap van België Rally. De voorlaatste manche van het kampioenschap is een compact evenement, met 13 klassementsproeven. Chris Van Woensel en Rik Snaet zijn goed gewapend voor de intense sprint op de snelle proeven.
"De motor stond woensdag nog op de testbank voor een laatste controle. Fabio Lazzerini verfijnde de mapping van de motor, want op de laatste proeven van de Omloop van Vlaanderen bleek dat de motor teveel benzine kreeg. Op bepaalde momenten spuwde de uitlaat flinke vlammen, het bewijs dat de benzine niet optimaal verbrand werd. Dat moesten we oplossen."
Chris, die dinsdagavond nog een kartrace reed met de vrienden, zal zondag ook over een hogere topsnelheid kunnen beschikken. "Vorig jaar konden we de Porsche van Tim Van Parijs redelijk volgen op de technische proeven, maar op de KP's met lange rechte stukken kwamen we topsnelheid tekort. Normaal haalt onze Nissan 350Z een top van 195 km/h. Voor de Haspengouw hebben we de achterbrug verlengd. Daardoor zal de wagen 215 km/h halen. Het nadeel is wel dat onze eerste versnelling, die anders ook al ruim lang is, nog langer wordt. Maar, dat weegt niet op tegen de hogere snelheid. Ik ben er zeker van dat onze motor, die in de Omloop heel wat meer pit had, die hogere snelheid wel kan verwerken."
Ondanks blanco scores in de Sezoens Rally en de Omloop van Vlaanderen, gecombineerd met een reglementair gedwongen forfait voor de Ypres Westhoek Rally, staat Chris Van Woensel, de leider in het kampioenschap voor GT's, ook nog altijd op de derde plaats in het kampioenschap. Die positie wordt de inzet in Landen.
"We hebben al een paar kansen laten liggen, maar dat hoort erbij. Iedereen heeft wel eens pech op een seizoen. We staan nog op de derde plaats. Freddy Loix heeft niet eens zoveel voorsprong, maar die tweede plaats wordt moeilijk. Ik concentreer met op de derde plaats. Daarvoor moet ik opletten voor Melissa Debackere, die in de Rally van Haspengouw sterk voor de dag zal komen met haar Corolla WRC. Samen met Larry Cols, de grote favoriet, Hubert Deferm en Freddy Loix zijn dat de tenoren die voor ons normaal te snel zullen zijn. Ik mik op een plaats in de top 5 of 6. We gaan de strijd aan met Patrick Snijers in de Porsche. Normaal is de 911 nog iets krachtiger dan onze Nissan, maar we zullen zien. Als het regent is alles mogelijk…"
Freddy Loix: "De moeilijkste wedstrijd van het seizoen"
Freddy Loix en Robin Buysmans komen volgende zondag aan de start van de voorlaatste wedstrijd van het Belgisch kampioenschap rally. Aan het stuur van de VW Polo Super 2000 wil het duo op de wegen van de Rally van Haspengouw alles uit de kast halen.
Indien Freddy Loix een voetballer was geweest, dan hadden we dit weekend van een thuiswedstrijd kunnen spreken. Als wielrenner was hij zeker de ‘régional de l’étape’ geweest. Om maar te zeggen dat de rijder van de Belgian VW Club dit weekend in zijn geboortestreek actief is, voor zijn publiek, voor zijn supporters. Daar, vlakbij Landen, is zijn passie voor de rallysport geboren. Zondag zal zijn motivatie dan ook groot zijn om met de Volkswagen die hij zo naar zijn hand heeft gezet een mooie prestatie neer te zetten. Toch blijft Freddy met beide voeten op de grond.
“Sinds het begin van het seizoen stel ik dat de Haspengouw de moeilijkste rally van het jaar wordt. Op enkele dagen voor de start kan ik dat alleen maar bevestigen. Het is het snelste parcours van het land. Er zijn heel veel lange rechte stukken, onderbroken door kruispunten. De machine moet zich dan ook heel wat keren opnieuw in gang trekken. Kortom, een terrein dat niet echt geschikt is voor een Super 2000. Indien ik tegenstanders had gehad met vergelijkbare auto’s, dan had ik echt uitgekeken naar een mooie strijd. Helaas is dat niet het geval. Ik moet het opnieuw opnemen tegen WRC’s en turboaangedreven 4x4’s (A8). In tegenstelling tot andere manches van het kampioenschap heeft de Haspengouw zelfs niet één chronorit waar ik wat kan ‘compenseren’. In Bocholt kon ik bijvoorbeeld een deel van mijn achterstand goed maken op het onverhard. Zondag kan ik misschien wat tijd winnen op de kasseistroken, maar jammer genoeg zijn die heel wat minder lang dan bij vorige edities.”
“Ik geef me echter niet op voorhand gewonnen”, vervolgt Freddy. “Het verloop van de Omloop van Vlaanderen heeft nog maar eens getoond dat een rally niet is afgelopen voor de laatste meter is gereden. Misschien krijg ik ook wel steun van de weergoden volgende zondag. Als het hard regent en er vormen zich grote plassen, dan zal de topsnelheid van mijn tegenstanders gereduceerd worden en dichter bij die van mij komen te liggen. Bovendien is de bietenoogst in volle gang en sommige wegen liggen onder modder. Grote valstrikken waar zeker bij regenval moet worden voor opgepast.”
Vorige dinsdag organiseerde het team onder leiding van René Georges, de tuner van de VW Polo Super 2000, een testsessie voor Freddy en Robin. “We hebben niet echt lang gereden, maar het bleek een nuttige sessie”, stelt de Limburger. “We hebben de verhoudingen van de versnellingsbak voor dit weekend vastgelegd. We moesten kiezen tussen de korte en medium versnellingen. Uiteindelijk verkoos ik de korte te behouden, hoewel ik daarmee slechts een topsnelheid van 168 per uur haal. Met de andere versnellingsbak had ik te veel tijd verloren bij de talrijke hernemingen. Het is dus met een perfect afgestelde wagen dat ik de Haspengouw kan aanvangen.”
Met chronoritten die Freddy op zijn duimpje kent, bovendien. Twee jaar geleden al won hij ‘zijn’ wedstrijd.
Bron: persberichten