25-09-2007
Reningeslt: Reacties na de wedstrijd - deel 2
Bart Maes - Wouter Polfliet / VW Polo super 1600
Waaw, wat een plezante wagen, die Polo Super 1600! Een 'echte' koersauto. Eéntje die vraagt om getemd te worden en die niet 'zomaar' van start naar finish rijdt.
Een dikke merci aan Lode DeKeyser die ons dit gunde alsook aan onze sponsors en de technische crew ! Wat ons betreft : Het smaakt naar meer....
Koen Beyne - Stefan Hanoulle / Mitsubishi Lancer
Pffft... om te willen rallyrijden moet je toch minstens een vijs hebben loszitten: Om aan de rallysprint van Reningelst te kunnen deelnemen, (die op nauwelijks 10 km van mijn voordeur wordt verreden!) moet een mens om 6 uur op, komt pas na 22u. thuis (kort na de prijsuitreiking en
dus zonder te blijven plakken), om welgeteld 3 keer 5 minuutjes te mogen racen... Het parcours is immers maar 7,8 km lang en een rallysprint... tja... telt nu eenmaal slechts 1 parcours.
Gelukkig mochten we 's morgens nog twee keer verkennen met de rallywagen, om al even in de
sfeer te komen als het ware. Die rallywagen was trouwens de Mitsubishi Lancer Evo VI van Koen Beyne, met wie ik nu voor de tweede keer meereed als copiloot. Zei ik drie keer 5 minuutjes? Eigenlijk was het 4'44", 4'42" en 4'48" in ons geval om precies te zijn. Na de eerste ronde
dachten we dat we vrij snel gevlamd hadden, maar de 4'42" van bijvoorbeeld Piet Declercq in de Clio Williams van Seys, of de 4'35" van Vankemmel met zijn historic Ascona (de "ex" van mijn baas
Cesar Mottrie!) zette ons meteen weer met beide voetjes op de grond...
Nochtans ging het al een stuk sneller dan in Oudenburg, zowel wat de piloot betreft, als de wagen, die merkbaar beter trok na het oplossen van een elektrisch probleempje en het vervangen van een verstorven turbodarm. De tweede ronde ging het nog wat sneller, al verloren we enkele kostbare seconden door een gestrande deelnemer die op een gevaarlijke plek net na een snelle linkse in de graskant stond, en in zo'n situatie, zeker als de securitymensen met de gele vlag zwaaien,
licht je maar beter het voetje om erger te vermijden.
Na die tweede chronorit zagen we dat we op een elfde plaats algemeen stonden, en dit op luttele seconden van de... achtste plaats. Rekening houdend met een snel inlopende Filip Pyck, die we waarschijnlijk niet achter ons zouden kunnen houden omdat die met een iets scherper afgestelde Evo VI rondrijdt, moesten we toch zeker een 9e plaats kunnen veroveren. Het motto voor de derde ronde werd dus: "full attack"!
Ik kan jullie verzekeren dat de palen, bomen, grachten en andere decorattributen dan griezelig snel aan je voorbijflitsen in zo'n Mitsubishi! En dat zo'n Mitsu nooit eens dwars gaat in de bochten? Vergeet het maar! In de korte haakse situaties ongeveer halfweg het parcours heb ik mogen genieten van het betere gooi- en smijtwerk, waarbij de wagen geregeld met 1 of 2 wielen van de grond kwam! Helaas kwam daarbij de gekende zwakke plek van de Mitsubishi Lancer boven water, want in een van die laatste haakse bochten brak een aandrijfas toen Koen in zijn volle aanvalslust iets te vroeg op het gas ging terwijl de wagen nog met het linker achterwiel in de lucht hing. We bleven verder aanvallen, maar met een achtertrein die nauwelijks nog tractie gaf en een compleet falend achterste differentieel leidde dat tot hachelijke en spektakulaire toestanden...
In de gevaarlijke S-bocht net over de jump kon Koen de wagen nog net terughalen toen die op volle snelheid helemaal dwars ging bij het aansnijden van de linkse. De toeschouwers zullen genoten hebben... Verder onheil konden we gelukkig vermijden maar die afgebroken cardan moet ons minstens een tiental seconden hebben doen verliezen, waardoor we net niet in de top tien van de eindstand terecht kwamen en moesten tevreden zijn met een elfde plaats algemeen, derde in divisie 1-2-3 (= de standaardklasse) en 2e in onze klasse.
Al bij al mogen we toch tevreden zijn want de piloot wordt stilaan terug de oude en de copiloot... die heeft zich alweer rotgeamuseerd, al was het voor mij geen makkelijke opgave om de notities juist en op tijd te lezen op de vele snelle stukken van het parcours, met een opeenvolging
van flauwe bochten die razendsnel genomen worden. Komt er een vervolg aan mijn samenwerking met Koen Beyne? Dat moeten we nog afwachten want het zoeken naar sponsoring loopt niet van een leien dakje... en zolang we niet meer budget vinden, blijven we voorlopig aan de kant.
Andy Heyrick - Stefan Heyrick / Opel Corsa
Derde keer, goede keer is een veel gebruikte leuze maar was dit weekend zeker van toepassing op het HRS team van de gebroeders Heyrick. Andy en Stefan starten voor de derde keer met de Corsa in de druk bezette klasse E ( 21 wagens aan de start).
In Ettelgem, bij het debuut van ons kersverse team, werd de wedstrijd vroegtijdig beeindigd toen de Corsa het in de laatste ronde aan de stok kreeg met... een boom. Enkele weken later, in Staden, was een cardan-as spelbreker. Maar deze keer brachten de Reus en Snorre het tot een goed einde. Iedere rit bracht een mooiere tijd op de tabellen met als eindresultaat een mooie 11de plaats in de klasse. De TBR wordt de eerste rally voor onze rookies.
Ook voor Jordy en co Maarten werd Reningelst een succes. In Ettelgem, bij het debuut van de Golf, bleek na een schitterende wedstrijd een stang van de versnellingsbak levensmoe en moest de laatste KP in 4de versnelling afgereden worden, wat resulteerde in meer dan een minuut tijdsverlies. In Staden moest de laatste KP dan weer met slicks in een plensbui afgewerkt worden. Maar deze keer liep alles op rolletjes. De aanpassing aan de vering bleek een schot in de roos. Enkel een nipt gemiste remzone in KP3 bleek het enige minpuntje van de dag. Ondanks het kleine tijdsverlies bleken de geklokte tijden goed voor een 12de plaats algemeen, tussen Beyne en Deleersnyder. De 4de plaats algemeen in Div 1-2-3 en de klassewinst in 3J leveren de jonge kemphanen gouden punten voor de algemene titel rallysprint Div 1-2-3 in het PAK- Kampioenschap. Met de TBR en de Hemicuda in het vooruitzicht hopen we de vele KP kilometers te kunnen gebruiken in de evolutie van zowel wagen als pilotage.
Bekijk ook onze foto-reportage.
Reacties zijn welkom via rallylovers.be@pandora.be.