13-09-2007
Omloop: Reacties na de wedstrijd - deel .3
Stefaan Prinzie - Sharon Vermeulen / BMW M3
We hadden eerst overwogen om de Omloop van Vlaanderen al dan niet te rijden daar de drukke beroepsbezigheden enrom veel van onze tijd in beslag nemen. De laaste dagen voor de wedstrijd werd dan toch beslist om deel te nemen in onze thuisrally en zo kwamen we tochwel vermoeid aan de start met weinig of geen verkenningen.
Wakker waren we wel op de eerste proeven en klokten meteen tijden in de top 15, buiten alle verwachtingen in daar het deelnemersveld toch beduidend sterk was. Deze regelmaat hebben we wel te danken aan het vertrouwen die we kweekten in de diverse VAS-proeven die we reden te Linter, Tienen, Kasterlee en Staden waar we respectievelijk een top 3 tot een top 6 haalden.
Op de verradelijke gladde wegen van Roeselare dreven we het ritme niet op daar we onze voornaamste strijders voor waren en we ons heel goed voelden. De wagen gaf veel vertrouwen door het nieuwe remsysteem die onze tuner Caen monteerde en voor de rest gaf de mekaniek geen krimp van ongerustheid.
Op de Zoning verloren we telkens een 6-tal seconden door tragere deelnemers die we niet konden inhalen, die proef rijden wij heel graag maar heeft weinig met rallywerk te maken en moeten we er maar, zoals velen, de gevolgen van dragen. Eén keer werden we niet opgehouden en we draaiden er de 5e tijd algemeen...
De tweede dag vertrokken we op een 12e plaats even fris als de dag voordien en zouden de top tien willen binnen dringen maar op de 2e proef zie ik de starter 10 seconden voor onze start teken doen dat we lek stonden, ik begreep er niks van omdat ik net voor de start nog de banden controleerde, zo zijn we maar vertrokken voor een proef van 12Km met een platte band. We wilden niet wisselen om de te verliezen tijd te beperken. Met veel schade kwamen we aan de finisch gevolgd door 1'35" vertraging, drie plaatsen achteruit, vlug de band verwisselen en omdat de verbinding heel krap berekend werd voor de volgende proef tikten nog eens 4 min weg voor we konden ingeklokken op de volgende proef. We maakten de rekening zelf op en met een beetje geluk konden we toch nog de 11e plaats halen. We reden ervoor en het lukte. op de officieele uitslag klinkt het 14e, voor ons geen zorg om te discuteren want een leuk feestje wachte op ons in de GEKO tent met het hele team.
Een leuke opmerking beleefden we toen we hoorden dat we ergens een moestuin van een bewoner langs het parkoer zouden hebben ingereden... Wij weten van niks en hebben er ferm om gelachen, enkel hebben we wel ergens met het achterste van de wagen een haag geramd, daarom noemt het ook een achtertrekker..
Het ergste van heel de wedstrijd is voor ons het negatieve sezoenseinde van onze teamgenoten en vrienden Stephane Boelens en Bjorn Degand, hopelijk zien we hen spoedig terug in een wedstrijd.
Onze volgende is er over 2 weken te Reningelst.
Jos Hermans - Christian Malais / Mitsubishi Lancer EVO IX
Met de omloop is de eindsprint ingezet voor het seizoen 2007. Voor de eerste maal rijdt Jos met Christian Malais, een ervaren co-piloot, de laatste tijd vooral actief in de Fiesta-cup.
Zaterdag zaten we vrij vlug in het goede ritme en snel werd duidellijk dat het een mooie strijd zou worden tussen Vleminckx, Van Keer, Phil Nijs, Dekeyser en wijzelf, waarbij details het verschil zouden maken.
De tweede boucle verliep vlot, maar zoals bij de meesten, werden onze tijden niet veel of helemaal niet beter bij de tweede doortocht. Vreemd, normaal maak ik veel progressie naarmate de rally vordert. We sloten de zaterdag af met een 26e plaats.
Zondag een heel ander verhaal; lang wachten en slechte nota's van de proeven Izegem en Beveren.
Op KP18 was de verrassing compleet. Met de finish in zicht, stond daar plotseling een wagen op het einde van het recht stuk. Gevolg: door de maïs over de finish, we krijgen de laatste tijd van 9.08 terwijl iedereen achter ons een normtijd krijgt van 8.48. Op deze manier verliezen we in't eindklassement 1 positie t.o.v. Cooper en 1 punt in het kampioenschap groep N.
Onze klacht werd beschouwd als een wedstrijdfeit. "Begrijpen wie begrijpen kan."
Uiteindelijk finishen we als 20e, niet slecht maar er zat veel meer in. Volgende wedstrijd is in de geburen, we zien mekaar in Haspengouw op 7 oktober.
Geert Beauprez - Yannick Breyne / Porsche 911
De omloop van Vlaanderen 2007 zullen Geert “De Buze” Beauprez en Jeannick Breyne zich nog lang herinneren. De 9e eindplaats, de overwinning in de klasse C5 en de sterke positionering in het Belgisch kampioenschap zijn natuurlijk allemaal meer dan behoorlijk te noemen. Maar als je weet dat de pechduivel meer dan eens opdook in de Porsche, dan weet je meteen ook dat deze jongens het niet op een blaadje geserveerd kregen.
“We namen een goede start en draaiden meteen tijden rond de top-10. Halverwege het zaterdaggedeelte begonnen de eerste problemen de kop op te steken. De versnellingsbak begon nukkig te doen en naar het einde toe hadden we zelfs helemaal geen derde versnelling meer. Ook het stuur zat behoorlijk los. Wanneer we het einde van de laatste klassementsproef bereikten, bleek dat ook nog een motorsteun het begeven had. Maar de servicejongens onder leiding van Geert Windels deden schitterende zaken tijdens de assistentie. De steun werd hersteld, het stuurprobleem werd ook zo goed mogelijk opgelost. Allen de ‘boite’ was niet te herstellen. Maar we waren gemotiveerd om er op zondag nog eens in te vliegen, vooral omdat het tijdsverschil met streekgenoot Stephen Van Kemmel slechts 4 luttele seconden bedroeg. Al vlug beseften we in de klassementsproeven van de 2e dag, dat door de schakelproblemen, we de strijd met Stephen niet ten volle konden aangaan. In de eerste 3 proeven van de dag verloren we reeds 15 seconden. De start van de proef in Beveren dreigde helemaal mis te lopen toen de motor van de Porsche niet meer wou aanslaan. Veel geloop, veel gevloek; eventjes werd gedacht de handdoek in de ring te gooien. Maar een ‘technisch’ manoeuver van Jeannick deed de krachtbron weer aanslaan en konden we gelukkig onze weg vervolgen”, dixit het West-Vlaamse duo.
Enige doelstelling was dan om de Porsche heelhuids over de meet te krijgen. “We bleven wel goede tijden draaien en vooral lekker veel ‘sideways’ door de bochten te gaan. Het eindpodium werd toch bereikt met een schitterend resultaat, desondanks de vele problemen. Dit zorgde in het kamp voor een ware ontlading”, glunderen Geert en Jeannick.
De komende dagen zal heel wat gesleuteld moeten worden aan de Porsche ten huize Windels, maar wat die jongens weer gepresteerd hebben het afgelopen weekend, is echt ongelooflijk. Ook Daniel Defever, normaliter co-piloot bij Geert Beauprez maar nu op stap in de O-Porsche met Krist Vansuypeene, straalde. Hij had wel een superweekend beleefd aan de zijde van de RACB Historic-manager, maar was bovenal doltevreden dat zijn poulain Geert het ze zo goed vanaf had gebracht.
Meteen werden al plannen gemaakt voor de rally van Haspengouw en de rally van de Condroz, gezien ‘de buze’ weer volop in de running voor de titel.
Foto's dag 1 / dag 2. Reacties zijn welkom via rallylovers.be@pandora.be.