12-09-2007
Omloop: Geert Grooten sprak met Filip Goddé
Geert Grooten sprak met Filip Godde de co piloot van Larry Cols over de gebeurtenissen in de omloop .. :
Filip er waren blijkbaar al problemen voor de aanrijding , vertel ... "Het was al begonnen de eerste keer op de zoning zondagmorgen. Je rijdt net 1 minuutje op een rondje over de zoning. Toen we aan de start van die KP stonden zagen we dat Desmedt stond aan te schuiven en niet Munster. De indruk dat hij te laat zou gepointeerd hebben, werd ons op de proef bevestigd, aangezien pas het 2de rondje dat we reden (wat wil zeggen dat hij 2 minuten ipv 1 na ons startte) hij startte. Mijn mening, die ook wordt bevestigd door anderen , hij was te laat en kreeg van de persoon aan de CH zijn ideale tijd.
Dan ga blijkbaar zelfs jij in de fout ? "Dan maak ik de grootste blunder in de 19 jaar dat ik co-piloot ben. We komen aan in Izegem en voor ons staan nog historics, openingswagens, 00 en 0 en we kunnen niet tot aan het gele bord. Ik begin uitleg te vragen aan de openingswagen en vergeet gewoon te pointeren. Stom, grote fout, hier zijn geen excuses voor. Ik merk dit, ga naar de CH ... en krijg mijn ideale tijd. Munster had dit gezien en komt verhaal halen bij de man aan de tafel. Die moet toegeven dat hij een vroegere tijd gegeven heeft en het wordt aangepast op het blad van de CH."
Wat gebeurde op de beslissende zoning volgens jullie ? "We komen van de proef Izegem en constateren dat de auto olie verbruikt. We gieten net voor de start olie bij die we in de koffer bijhebben. Deze proef is beslissend, want de laatste proef zijn we steeds sneller geweest dan Munster, dus hier moeten we de achterstand beperken. Larry geeft alles de eerste ronde (niettegenstaande het olieverbruik geeft de auto nog steeds het volle pond) ... en tot onze eigen verrassing ronden we het rondje voor Munster. Larry snijdt de bocht aan zoals we de vorige keren deden, zoveel mogelijk rechts houden en daarna insturen, want de auto onderstuurt enorm op die zoningproef. We zijn de bocht aan het maken toen, voor ons totaal onverwacht (we wisten dat hij achter ons was, maar dat hij dat zou aandurven hadden we nu niet verwacht), krijgen we een hevige schok linksachter. Munster rijdt in onze deur LA, we gaan in overstuur en Larry kan vermijden dat de auto rond gaat en we komen nog voor Munster op de baan (de auto van Munster raakt ook nog onze voorkant, wat de schade daar verklaart, want achteraf hebben we niks meer geraakt). 200 meter verder gaat de turbo stuk. Larry is zo gedemotiveerd door de aanrijding met Munster en kapotte turbo, dat niettegenstaande ik hem de nota chicane et tenir gauche pour Quitter G4 geef, hij rechtdoor rijdt ipv nog een rondje aan te snijden. Ik schreeuw m toe (in t frans uiteraard), wat doe je nu, het is nog maar 1 rondje, hij trekt de handrem en zo komen we terug op het parcours. We reden zo 20 meter in omgekeerde richting, wat uiteraard een terechte diskwalificatie zou zijn, geen discussie over."
Na de proef kookte het potje wel over blijkbaar ... "Aan de finish gekomen, zijn wij uiteraard uit de auto gesprongen om ons ongenoegen gaan te uiten bij Munster. Ik weet dat ik hem letterlijk toegeschreeuwd heb smeerlap, moordenaar, je had ons op een paal kunnen duwen, ik heb ook 2 kinderen, hè!. Onze actie is daar inderdaad niet professioneel ..."
En nog was de pech niet over voor jullie ... "We zijn dan nog tot aan de laatste KP Beveren gesukkeld (9 minuten te laat gepointeerd) en uit de proef gekomen."
En de klacht wat is daar van aan ? "Achteraf heeft Larry klacht ingedient bij de sportcommissie tegen Munster voor onsportief gedrag op dat punt. Het was hem er vooral om te doen dat er een voorbeeld zou gesteld worden om zon gedrag in de toekomst te vermijden. Volgens mij zou een diskwalificatie van ons (omgekeerd rijden, gedrag aan de stop), maar ook van Munster de enige terechte geweest zijn." aldus Filip Godde , co van Larry Cols !
Bron Geert Grooten