11-09-2007
Omloop: Revieuw Ford Fiesta Sporting Trophy
Hastir scoort de dubbel...
Charles Antoine Hastir is aan de tweede helft van het seizoen begonnen zoals hij de eerste eind juni afsloot. Na een tumultueuze wedstrijd op een loodzwaar parcours, reed hij zondag als winnaar in de Ford Fiesta Sporting Trophy over het finishpodium in Roeselare.
We schreven het al in de voorbeschouwing, het parcours van deze Omloop van Vlaanderen is zeker niet het moeilijkste van het seizoen, maar het zijn wel proeven die de nodige risico's en valstrikken in zich hebben… Dat werd nogmaals bewezen, want heel wat teams lieten zich vangen en gingen van de baan.
Dat overkwam Frédéric Briclet, Bart Cooman en Anthony Martin. Frédéric was het eerste slachtoffer, toen hij 200 meter voor de finish van de laatste proef zaterdagavond van de baan ging. Op dat moment stond hij 5de op amper 0"5 van Verstraete. De technische commissarissen oordeelden dat de wagen te fel beschadigd was om zondag te kunnen herstarten op basis van het SupeRally reglement. Zondag knalde Cooman tegen een elektriciteitspaal. Omdat de deur van de navigator zwaar toegetakeld was (bevestigd met een koord en zonder zijruit), werd hem de start geweigerd van de volgende proef. Op KP 21, De Ruiter, ging Anthony Martin nogal hard van de baan. Op dat moment maakte de leider in de tussenstand jacht op Charles Antoine Hastir, die nog 10 seconden voorsprong had.
Hastir reed een meesterlijke wedstrijd. Hij deelde de meeste snelste tijden met Martin. Hastir nam de beste start, bleef constant aan de leiding en is de eerste piloot die dit seizoen al twee manches gewonnen heeft, na zijn zege in Ieper eind juni. Na twee derde plaatsen behaalde Bernard Servais hier de tweede plaats, zijn beste score van het seizoen. Hij wil dit jaar nog Ă©Ă©n plaats beter doen. Ook Marco Christen, die dit seizoen enkel in Tielt de finish haalde, was uitermate tevreden.
Bert Coene sloot de eerste dag af zonder tweede versnelling. Het belette hem niet om zondag, zonder die 2de, net naast het podium te finishen. Frederik Verstraete werd derde, terwijl Nikias Priem een ronde te weinig draaide op de Zoning, wat hem een forse straftijd opleverde.
Anthony Martin (#49) "De rally begon niet zo goed. Ik zat niet in het ritme en de wagen had teveel onderstuur. Na enkele proeven keken we al tegen een achterstand van 30" aan. Nadat we de ophanging zachter hadden gezet en de bandenspanning wat verminderd hadden, viel alles in zijn plooi. Zondag waren we in gevecht voor de overwinning. We werden echter verrast op een plaats waar we de vorige ronde op identiek dezelfde wijze passeerden, maar wel met een andere gewichtsverdeling (meer benzine en een reservewiel). Is dat de verklaring voor onze sortie? In elk geval was onze crash geen goede zaak voor het kampioenschap."
Charles Antoine Hastir (#50) "Dit was mijn eerste deelname aan de Omloop van Vlaanderen en ik reed van start tot finish aan de leiding. Bovendien moest ik voortdurend een kleine voorsprong verdedigen. Met slechts 9" voorsprong op Anthony voor de laatste ronde was de wedstrijd zeker nog niet beslist. We gingen harder dan in Ieper. Een paar keer was het heel nipt, maar uiteindelijk ging Anthony in de fout. We scoren hier een belangrijke overwinning met het oog op het kampioenschap. Ik ben ook trots dat ik voor iemand als Bernard Servais kon finishen."
Bernard Servais (#51) "Ik heb één fout gemaakt: ik ben zaterdag te rustig gestart. De verloren tijd kon ik niet meer goedmaken. Het tempo lag constant verschroeiend hoog. Het chassis van de Fiesta is dusdanig efficiënt dat de bochtensnelheid hallucinant is. Maar, ik ben zeker tevreden met dit resultaat. Ik zal nog twee zaken onthouden van deze wedstrijd: het uitstekende initiatief van Ford om voor de start een onaangekondigde controle uit te laten voeren door een ingenieur van M-Sport (daardoor worden alle geruchten en verdachtmakingen de kop ingedrukt) en de opmerkelijke betrouwbaarheid van de Fiesta ST."
Frederik Verstraete (#52) "Ik ben iets te traag gestart en ik kwam pas tegen het einde van de eerste dag in het goede ritme. Het was duidelijk dat ik Hastir, die geweldig snel startte, en Martin, die heel fel oprukte, niet kon volgen. Ik was in gevecht met Servais, maar zondag hadden we een klein probleem met de voortrein, die open stond na een tik tegen een steen. Voor we het euvel konden herstellen, hadden we een twintigtal seconden verloren. Gelet op het helse tempo was het onmogelijk om die tijd nog in te lopen zonder overdreven risico's te nemen. Ik besloot mijn derde plaats veilig te stellen. Immers, rekening houdend met het schrapresultaat, zijn we nog met verschillende piloten die een kans maken op de eindzege. Het zal nog heel spannend worden in de laatste wedstrijden… Alles blijft mogelijk. Uiteindelijk ben ik best tevreden over mijn weekend."
Frédéric Briclet (#53) "Bij het vervangen van de banden voor de Zoning, brak de krik. Daardoor klokten we te laat in, wat ons 10" straftijd kostte. Daardoor was ik wat opgewonden… We gingen nog harder in de aanval om de verloren tijd in te halen, maar op Rumbeke wilde ik een koord iets feller nemen dan de rest. We knalden op een paal, die onze wagen heel zwaar toetakelde. Hij is helaas goed voor de schroothoop (gescheurd achteraan). En dat amper 200 meter voor de finish van die proef! Mijn copiloot heeft een maand om te herstellen (arm in het gips) en we moeten nog een andere wagen opbouwen, maar normaal zullen we aan de start komen in Haspengouw."
Berte Coene (#64) "We hebben serieuze problemen gehad met de versnellingsbak. Zaterdagnamiddag verloren we de tweede versnelling. Dat kostte natuurlijk tijd. Misschien hadden we anders wel kunnen strijden met Verstraete voor het podium. Door de tegenslagen van onze concurrenten zijn we toch nog vierde geworden. Een mooi resultaat. Maar, verdomd, wat gaat het hard dit jaar…"
Ferdi Perneel (#67) "Het was een heel positief weekend, al was ik een beetje ontgoocheld dat ik niet verder kwam in eigen streek. Ik stond echt versteld van de snelheid van de koplopers. In Tielt zat ik nog mee voorin, maar hier kon ik ze absoluut niet volgen. Ik dacht dat het aan de wagen lag en ik wachtte op de Zoning om het verschil in te schatten. Daar zag ik dat we allemaal heel dicht bij elkaar zaten… Ik ga, voor alle zekerheid, de motor toch nog eens op de vermogensbank zetten voor Haspengouw, maar ik denk dat ik op mijn waarde geklopt ben. De top 5 is gewoon te snel. Ook een pluim voor de onaangekondigde technische controle van Ford en de afsluitende "interne" prijsuitreiking. De organisatie was weer perfect. Ford is duidelijk op de goede weg."
Nikias Priem (#68) "Ik ben maar matig tevreden. Het ging bijzonder hard. Al snel was ons doel om Bert Coene achter ons te houden. Dat ging goed, tot die bewuste proef op de Zoning. Ik was verstrooid door een andere wagen die vlak in mijn spoor zat. Op een bepaald moment zag ik hem richting finish draaien. Ik nam me voor om na de volgende ronde ook de rondkoers te verlaten, ondanks het feit dat mijn copiloot wel de juiste nota las. Een Zoning is zoals een circuitrace en daar heb je de neiging om minder aandachtig te luisteren naar de nota's. Mijn fout. We kregen een forfaitaire tijd van ongeveer 7'00" in plaats van ongeveer 4'35". Daardoor vielen we van de 4de naar de 9de plaats. We zijn nog in de aanval gegaan en werden uiteindelijk nog 6de. Zonder die fout op de Zoning hadden we de vierde plaats gepakt. Jammer!"
Kurt Olivier (#69) "De Fiesta's zijn dit jaar uitermate betrouwbaar, maar alle pech valt dit seizoen blijkbaar op ons hoofd. Deze keer was het op de eerste proef al afgelopen. Versnellingsbak stuk en opgave. Zondag zijn we opnieuw gestart om kilometers te maken en ons voor te bereiden op de Haspengouw. Hopelijk blijven we daar eens gespaard van pech."
Marco Christen (#86) "Zoals elke keer dit seizoen ontdekte ik deze rally. Het minste dat ik kan zeggen is dat het niet mijn weekend was. Onze versnellingsbak brak in Ieper en werd naar Engeland verstuurd voor herstelling, maar daar is hij blijkbaar verloren gegaan… We hebben de bak uiteindelijk vanuit Finland (!) ontvangen vrijdagochtend. We hadden nog net de tijd om de bak te monteren voor de start. Het was een moeizame wedstrijd: bijna voortdurend een vreemd geluid links vooraan, het schakelen verliep niet vlot, een gebroken aandrijfas, de temperatuur van de motor die tot 120° op liep, problemen met de schokdempers… We werden niet gespaard. Zondag reden we nog enkel om kilometers te maken en om de finish te halen, iets wat ons niet meer gelukt was sinds Tielt. Volgend weekend starten we in de Rally van Luxemburg. Ook daar willen we zeker de finish halen."
Hein Derynck (#87) "We hebben ons eigen tempo gereden. Die jonge gasten vooraan gaan ongelofelijk hard. Aan hun chrono's komen we niet. Maar, we hebben ons geweldig geamuseerd. De ambiance was uitstekend en dat is voor ons het belangrijkste."
Classifications
1. Hastir-Rasdolsky, + 2:26'45"0;
2. Servais-Smets, + 38"2;
3. Verstraete-Verdamme, + 1'13"0;
4. Coene-Thores, + 2'42"1;
5. Perneel-Collez, + 3'31"0;
6. Priem-Pattyn, + 4'38'8;
7. Derynck-De Duytsche, + 5'47"3;
8. Loos-Peerlings, + 6'46"3;
9. Christen-Tousch, + 20'05"8;
10. Olivier-Fieuw, + 57'15"0.
Championship standing after round 4 of 6
1 Hastir 68
2 Servais 63
3 Martin 50
4 Verstraete 47
5 Coene 45
6 Perneel 42
Vrijdag werden alle teams uitgenodigd voor een fotosessie, die uitdraaide op een… onaangekondigde technische keuring. Verschillende elementen (motor, elektronica, remmen, ophanging, veiligheidsuitrusting…) werden grondig gecontroleerd door een ingenieur die speciaal daarvoor van M-Sport was overgekomen en door een andere ingenieur van Ford Belgium. Er werden enkele onregelmatigheden gevonden op twee of drie wagens. De piloten kregen de kans hun wagen nog conform te maken voor de start.
De eerste drie in het klassement van de Fiesta Sporting Trophy vormden ook het podium in de klasse N3.
Bron: Ford persbericht