11-09-2007
Omloop: Reacties na de wedstrijd - deel 2
Johan Van Keer - Eddy Smeets / Mistubishi Lancer EVO IX
Afgelopen weekend was het Jetcar Racing Team present met twee wagens in de Omloop van Vlaanderen. Het erg regelmatig presterende duo Vleminckx-Vandeweyers kreeg startnummer 24 op de Evo 6,5 geplakt terwijl patron Johan Van Keer samen met co Eddy Smeets in een Evo 9 stapte met startnummer 47.
Johan Van Keer: "Ons startnummer was niet bijster goed maar in plaats van erover te klagen, wilde ik samen met Eddy bewijzen dat we zondag wel vroeger konden starten dan die 47ste plek. Gelukkig voor ons werden we niet benadeeld door neutralisaties. Het enige minpunt aan de startnummer was het feit dat wij de voorlaatste KP volledig in het donker moesten rijden terwijl dat niet het geval was voor verschillende concurrenten voor ons. Daardoor verloren we veel tijd op KP 11. Op de Zoning hadden we dan weer een beetje voordeel: wij konden telkens vrij makkelijk de sportieve deelnemers achter ons Wim De Reu (BMW) en Anthony Martin (Fiesta) voorbij steken. Na een geslaagde voorbereiding en een mooie eerste wedstrijddag stonden we op een 19de plaats algemeen. Dat had ik met zon deelnemersveld niet verwacht. Helaas kwam er zondagmorgen al vlug een einde aan onze wedstrijd: op de eerste proef - KP 13 ! - begaf de versnellingsbak en was de opgave een feit."
Eddy Smeets: "Na onze vroegtijdige opgave in de Wallonie eerder dit jaar zat ik deze keer naast een totaal andere Johan Van Keer. Hij begon erg relaxed aan zijn Omloop-debuut en draaide tijden vòòr Hermans en Nijs die we een beetje als referentie bekeken. Ik had soms het gevoel dat ik meer als een coach dan enkel als co-piloot in de Evo 9 zat. Maar met een gehoorzame piloot is het dan natuurlijk erg fijn werken en we hadden dan ook beiden veel voldoening aan onze 19de plaats na dag 1. Ik denk dat een top 15 plaats mogelijk geweest was maar helaas kunnen we die niet op het palmares bij schrijven.<"
Vleminckx - Vandeweyers redden de eer voor het Jetcar Racingteam. Een top 15-plaats , de 13de als de uitslag gehandhaafd blijft - was wél het resultaat van de Jetcar-teamgenoten Erik Vleminckx en Johan Vandeweyers. Het Jetcar team volgde de secondenstrijd met Frederik Dekeyser (Subaru) tijdens de laatste boucle aan iedere stop-finish. Met de oude Evo 6,5 redde het duo Vleminckx-Vandeweyers net zoals in de Rallye de Wallonie de eer van het Jetcar Racingteam.
Erik Vleminckx - Johan Vandeweyers / Mitsubishi Lancer EVO 6.5
Enkele maanden na de grote klassieker stonden Erik Vleminckx en Johan Vandeweyers aan de start van de tweede grootste afspraak in Vlaanderen: Den Omloop. In tegenstelling tot de Ypres Rally waren hier wel de Gr A, GT en RMS wagens toegelaten wat een groot kwalitatief, schitterend deelnemersveld tot gevolg had.
De betrouwbare Jetcar Racing Evo 6,5 stond terug in Gr A configuratie en daarmee verdedigden ze hun voorlopige 2de plaats in het klasse-A8 kampioenschap.
Na de eerste ronde van 5 proeven was een 19de plaats reeds een feit. Op de eerstvolgende kp Zilverberg ging het echter bijna goed fout voor Erik. "In een linkse flauwe bocht bijna vol genomen in vijfde brak de wagen achteraan plots uit met enkele dwarse, schrikwekkende links-rechts toestanden tot gevolg. Om een aanrijding te vermijden met een paal, verkoos ik de wagen door een prikkeldraadafsluiting een lager gelegen weide in te sturen. Om terug op de weg te raken hebben we voorzichtig achteruit moeten manoeuvreren, met een 50 tijdsverlies en heel lichte schade achteraan tot gevolg," dixit Erik.
Op de volgende proef moest natuurlijk eerst het vertrouwen terug opgebouwd worden maar snel bleek dat dit geen probleem gaf. Op het einde van dag 1 waren ze reeds terug gekomen van een 27ste naar de 18de plaats.
Tijdens dag 2 zouden ze gaan strijden voor een top 15 plaats. Mede door het uitvallen van enkele snellere deelnemers en het opschroeven van het ritme kwamen ze uit op een 13de plaats algemeen en een 3de plaats Gr A waarmee de 2de plaats in het kampioenschap klasse A8 verstevigd wordt en Erik zich zelfs op een 7de plaats algemeen klasseert.
Erik: "We gaan nu proberen in de overblijvende wedstrijden zo veel mogelijk punten te scoren om zo een top 5 eindplaats in het Kampioenschap te ambiëren. De Haspengouwrally ligt me wel en voor de Condrozrally heb ik verleden jaar in alle discretie en in moeilijke omstandigheden snelle verkenningen gedaan tijdens de wedstrijd."
Het moet dus kunnen...
Frederik Dekeyser - Nathalie Thienpont / Subaru Impreza WRX Sti
Na de geslaagde oefenwedstrijden in Staden en Kasterlee, waar we respectievelijk de 12de en de 6de plaats algemeen behaalden, stonden we opnieuw klaar voor het BK. De Omloop van Vlaanderen had dit jaar een heel mooie startlijst bij elkaar gekregen, met een grote buitenlandse inbreng. Onze doelstelling was om een plek binnen de top 15 te bemachtigen. Door onze oefenwedstrijden zaten we meteen in het goede ritme. We draaiden constant tijden rond de 20ste plaats en schoven zodoende na de eerste wedstrijddag op naar een 15de plaats algemeen. Onze doelstelling was (voorlopig) bereikt. Het enige noemenswaardige probleem dat we kenden op de eerste dag was een kapotte velg die we op verbinding uit voorzorg moesten vervangen.
Na een heel korte nacht dankzij het overdreven lawaai 's nachts in het servicepark stonden we enigszins vermoeid aan de start van de tweede dag. Maar eens we vertrokken waren op de eerste proef vergaten we die vermoeidheid snel en vonden we snel ons tempo van zaterdag terug. We haalden de finish zonder problemen met een 12de plaats algemeen tot gevolg. In group N eindigden we 5de na de streekrijders Bruneel, Barbier en Du Jardin. Ook de sterk presterende Turrion was een maatje te sterk voor ons. Toch blikken we heel tevreden terug op deze rally, waar we ons heel goed geamuseerd hebben. Onze volgende rally wordt de rally van de Haspengouw waar we zullen trachten ons mooi resultaat van 2006 (8ste alg) te evenaren of wie weet te verbeteren.
Freddy Loix - Robin Buysmans / VW Polo Super 2000
Freddy Loix en Robin Buysmans konden afgelopen zaterdag in Roeselare de excellente resultaten van de tests eerder deze week niet tijdens de wedstrijd omzetten. Al in de eerste chronorit van de Omloop van Vlaanderen maakte een stukke aandrijfas een einde aan hun rally. Het duo van de Belgian VW Club zal zich nu toeleggen op het einde van het kampioenschap.
Soms is autosport heel onrechtvaardig. Opgeven in het prille begin van de wedstrijd, zonder de kwaliteiten van de wagen te kunnen tonen, is een frustrerende ervaring die iedere rijder kent. Freddy Loix mocht het zaterdag tijdens de eerste spéciale van de Omloop van Vlaanderen nog eens ervaren…
“Net bij het aansnijden van een remzone voelde ik dat we grote mechanische problemen hadden”, vertelt de Limburger. “De aandrijfas linksvoor was stuk. Normaal gezien kan je in zo een omstandigheden met een vierwielaangedreven machine nog aan de finish van de KP geraken, maar in dit geval bleek dat onmogelijk. De as was immers op de grond gevallen en blokkeerde de auto.”
René Georges, preparateur van de VW Polo, was al even verbaasd over de mechanische pech: “Zoals ieder onderdeel dat in een rallyauto op de proef wordt gesteld, worden de aandrijfassen op de VW Polo S2000 regelmatig preventief vervangen. Op de eerste wagen die we in ons bezit hadden konden we er 2400 kilometer zonder het minste probleem mee afwerken. In dit geval had de defecte aandrijfas slechts Ieper en de 80 kilometer test van dinsdag gereden. De panne was dus helemaal niet te voorzien.”
Het team van de Belgian VW Club verkoos geen gebruik te maken van het superally-reglement en liet ook de tweede dag van de Omloop van Vlaanderen te schieten.“We hebben even overwogen opnieuw te starten”, aldus J G Mal Voy, de President van de club. “De wegen van Roeselare zijn echter niet representatief voor de parcours van de laatste twee manches van het kampioenschap, de Haspengouw en de Condroz. We willen ons nu op die twee rally’s concentreren. Na de wedstrijd in Landen zullen we een lange testsessie afwerken. Freddy Loix en Robin Buysmans zullen ook van de partij zijn tijdens de Rally van Jalhay, tijdens het laatste weekend van oktober. Die provinciale wedstrijd heeft een meer dan respectabel startveld en we zullen er de prestaties van de VW Polo tegenover de concurrentie kunnen vaststellen. Bovendien lijkt het parcours heel sterk op dat van de Condrozrally in Hoei, eind november.”
Foto's dag 1 / dag 2. Reacties zijn welkom via rallylovers.be@pandora.be.