09-09-2007
Omloop; Munster winnaar na fel besproken dag 2
Gisteren deden we al het verhaal van een heel woelige start van de 48ste Omloop van Vlaanderen, wel de slotfase was niet veel beter... integendeel. In de eerste kilometers van de wedstrijd verloren we reeds zege-kandidaat Freddy Loix uit de koers. Loix kon gebruik maken van het Superrally regelment om vandaag te herstarten maar de VW Polo bleef aan de kant... Snijers, Van Woensel en Boelens maakten wel van deze regelmenten gebruik om opnieuw te starten.
Larry Cols had gisteren kunnen profiteren van de aanpassingsfase van Bernard Munster aan de ex-Deferm WRC om een voorsprong uit te bouwen van bijna een halve minuut. Cols moest heel geconcentreerd blijven, een lekke band kon voldoende zijn om de leidersplaats kwijt te spelen. Het duo Cols Munster bleef de ganse dag strijden voor die felbeerde eerste plaats.
Toen de navigator van Cols een fout maakte bij het inklokken verloor Cols 20 seconden en bij de voorlaatste proef was de voorsprong van Cols nog uiterst klein. Op die voorlaatste proef, de Zoning, kwam het tot een rechtstreeks duel tussen de twee kemphanen... Cols verklaarde dat hij door Munster van de baan gereden op de proef van de Zoning. Op diezelfde proef reed Cols zijn turbo naar de vaantjes en verloor zo zijn leidersplaats. Alsof dit nog niet genoeg was voor Cols reed hij bijna een rondje te weinig op de Zoning. Cols besefte dit bij het oprijden naar de finsish en maakte nog rechtsomkeer op de proef. Het verhaal van Munster klonk heel anders, hij en Cols kwamen samen in de bocht en hij raakte de Mitsu van Cols, maar beiden konden verder en Cols bleef als eerste op de baan...
Ongetwijfeld horen we nog meer van deze gebeurtenis in de komende dagen. Dit was echter niet het enige wedstrijdfeit van de dag. Op kp Izegem reed Stefaan Prinzie in de haag van een woning, bij de bewoner sloegen hierop de stoppen door en hij nam zijn jeep en reed op de proef in tegenovergestelde richting... Alsof dit nog niet gevaarlijk genoeg was parkeerde hij zijn wagen in een bocht als protest!!!
Ondertussen moest Peter Desmet zijn Corolla WRC na een motorbrandje aan de kant zetten en was op kp Beveren Stephane Boelens hard van de baan gegaan met de GEKO M3. Boelens reed na zijn herstart heel sterke tijden, hij klopte vaak de Porsche van teamgenoot Snijers, helaas liep het verkeerd af... Co-piloot Bjorn Degant moest naar het ziekenhuis worden overgebracht.
Aan de kop van de wedstrijd kon Bernard Munster rustig uitrijden, al was Bernard op het podium niet gelukkig dat de wedstrijd zo moest aflopen. Andy Lefevere kon profiteren van de opgaves van Desmet en het tijdsverlies van Cols om op te klimmen naar de tweede plaats. De nieuwe motor van de M3 leverde volgens Lefevere op momenten zelfs te veel vermogen... Bij de start van de tweede wedstrijddag verklaarde Tim Van Parijs dat hij al heel tevreden was met de vijfde plaats, maar zijn prestaties werden beloond met de laatste podiumplaats.
De voornaamste strijd werd in groep N gestreden, na 1 dag was het verschil tussen Bart Dujardin en Yves Bruneel miniem. Nadat er problemen waren met de diffs op de EVO 9 van Dujardin was de weg naar de groep N zege open voor Yves Bruneel. Bruneel werd vierde algemeen, met achter hem de nummer 2 en 3 in groep N, respectievelijk Filip Barbier en Bart Dujardin.
Henri Schmelcher mag dan wel een wat onopvallende wedstrijd hebben gereden, de zevende plaats mag er zeker wel zijn. Larry Cols kon uiteindelijk de wedstrijd nog uitrijden, dit ondanks de turbo-problemen en werd achste algemeen. De top 10 werd compleet gemaakt door een gehavende Audi S2 van Yannick Bodson en de GEKO Porsche van Patrick Snijers en Wim Soenens.
In de Ford Fiesta Sporting Trophy was het Hastir die de eerste wedstrijddag kon afsluiten als leidr. De verschillen waren, zoals gewoonlijk in deze cup, miniem. Hastir bleef ook op de tweede dag de snelste. Antony Martin stond lange tijd tweede, maar toen hij een ultieme aanval inzette op Hastir ging hij zwaar in de fout. Zo kwam de tweede plaats bij de Fiestas in handen van Bernard Servais, Verstraete werd derde.
In de Historic wedstrijd bleef Paul Lietaer de snelste. Claudie Tanghe ging op de tweede doortocht in Izegem nog van de baan. Lietaer had bij de finish nog een ruime voorsprong op Stefaan Stouf en Jimmy McRae die respectievelijk tweede en derde werden.
Foto's dag 1 / dag 2. Reacties zijn welkom via rallylovers.be@pandora.be.