08-06-2021
Rallylovers sprak met enkele piloten na hun testdag in Noord-Frankrijk
Gisteren mochten we nog eens ons fototoestel van onder het stof halen voor een test in het Noord-Franse Killem, amper een paar kilometer over de Belgische grens.
Een 6 tal piloten gingen hun Bmw testen en gaan afstellen, waaronder Wim en Paul-Mathieu Soenens, Bjorn Syx, Gregory Vanonvertveldt, Danny Kerckhof en Jan Lavaert . In het geval van Gregory Vanovertveldt en Wim Soenens maakten ze hun eerste met hun allernieuwste aanwinst.
Bjorn Syx kon rekenen op de aanwezigheid van Mats van den Brand om de nodige afstellingen te doen. Wim Soenens deed dan weer een beroep op de ervaring van Patrick Snijers.
Bjorn Syx - "Eigenlijk staat onze Bmw E30 M3 behoorlijk op punt maar alles kan altijd beter. Het gaat meer om de kleine details, kijken hoe de wagen reageert op bepaalde situaties, spelen met de bandendruk en dat onder het toezicht van Mats van den Brand. Als er vragen zijn over de wagen kan ik onmiddelijk bij hem terecht om de nodige deskundige uitleg."
Danny Kerckhof - "Het doet deugd om nog eens te kunnen rijden en de E30 M3 nog eens aan de tand te voelen. Het is van de Monteberg rally gereden, vorig jaar in juni, dat ik nog eens achter het stuur zat. We kunnen hier rustig testen en de aanwezigheid van Bjorn en Mats zorgen voor een extra impuls, zij kunnen mij nog extra tips geven in het afstellen van onze wagen, want ik moet toegeven dat ik daar soms te weinig mee bezig ben. ik heb toch weer progressie gemaakt en de nodige dingen kunnen uittesten."
Danny en co.piloot Kristof Dejonghe keerden ook nog eens terug op hun deelnames in Rallye d'Antibes en Rallye historique du Valais van 2019. "Dat waren echt prachtige wedstrijden om te rijden, onbekende parcours waar 100% concentratie vereist is, kp's van om en bij de 25 km die zeer technisch en snel zijn. Dat zijn compleet andere wedstrijden in vergelijking met de Belgische wedstrijden waar we hier aan deelnemen. Het is ook puur genieten van de streek en de omgeving waarin je rijdt."
Zoals eerder aangegeven waren ook vader en zoon Soenens aanwezig op deze test. Paul-Mathieu wist ons het volgende te zeggen.
"Het was een zeer leerrijke test. Ik voel dat ik dat nodig heb om de wagen beter te leren kennen. Natuurlijk is het ook de ideale gelegenheid om te spelen met de afstellingen en dingen uit te proberen. Het ene lukt al wat beter dan het andere maar ik hou een zeer goed gevoel over aan deze test. In het begin van de test stond de wagen te wild, in de namiddag hebben we nog wat gesleuteld aan de wagen en toen had ik een veel beter gevoel in de wagen."
Wim Soenens testte zijn nieuwe aanwinst, de Bmw E87 met Patrick Snijers aan zijn zijde. Beiden kropen achter het stuur om de wagen te testen en Wim was heel enthousiast over zijn wagen. "Het is een wreed machine, het gaat allesinds goed vooruit en we hebben goed kunnen testen in de namiddag. Momenteel staat het stuur nog aan de rechterkant van deze Ierse Bmw maar dat moet aangepast zijn tegen de eerstvolgende wedstrijd, de Ypres Rally. (artikel 04-06-21)
Terwijl Mats aan het sleutelen was aan de wagen van Bjorn Syx vroegen we meteen of hij nog plannen heeft om bij ons te komen rijden.
"Ik zal je moeten teleurstellen, er staat momenteel helemaal niets gepland om in België te komen rijden. Het is gewoon te druk in het atelier om tijd te maken voor een wedstrijd. Je moet je optimaal kunnen voorbereiden op een wedstrijd. Tijd vrij maken om te gaan verkennen, tijd vrij maken om de wedstrijd zelf te rijden en dat heb ik niet. Als ik dat doe, dan geraak ik niet rond met het bouwen van de nieuwe wagens die besteld zijn en dan breng ik mezelf in de problemen." Aldus Mats