× Nieuws Wedstrijdverslagen Kalender Foto Contact
☰ MENU
MLV banden velgen Poperinge ALV saneren van tanks Verzekeringen Delaere http://www.daviddesign.be zwembaden en wellness

27-11-2019

Kurt Olivier hangt na 30 jaar de helm aan de haak

Kurt Olivier hangt na 30 jaar de helm aan de haak

Afgelopen weekend heeft Kurt Olivier na 30 jaar zijn allerlaatste rally gereden. Samen met Kurt blikken we nog eens terug op de Rally van Kortrijk die hij reed samen met co Kurt Declerck in de Ford Escort Millinton 2,5. 

"De zaterdagavond op Lavano was het, zoals bij iedere piloot, een vettige bedoening, waar het een goede compromis  zoeken was tussen snelheid en grip. Maar voor we aan die lus begonnen stonden we reeds plat, rechts vooraan, en dit op het podium... een leeglopende band. Op Lavavano maakten we 2 spinnen waar we een 7 tal seconden verloren op onze voorganger, Spillebeen, die de beste tijd in de klasse neerzette.
De zaterdag dus met volle moed van start. Vettig en op je hoede zijn was voor iedereen van toepassing, waaghalzerij zou kunnen renderen maar evengoed het einde van de rally betekenen. De eerste lus gingen we vooral op onze hoede zijn en uitkijken wat het geven zou. Echter na kp Aalbeke was een losgekomen uitlaat een domper op de vreugde. Copiloot Kurt Declerck moest stevig roepen om de nota's toch wat hoorbaar over te brengen.
De voorzichtige start rendeerde en we konden de eerste plaats in de klasse nemen. De losgekomen uitlaat werd terug gemonteerd tijdens de service bij Philcars en in samenwerking met Vada Motorsport (top service) en net binnen de tijd konden we op het podium inklokken.

Dit was echter met eenzelfde probleem als op zaterdag: een leeglopende band, die we na het podium wisselden. Lus 2 van start, kp Moeskroen, nog vettiger dan de vorige keer. Echter na de start bleef het gaspedaal hangen waardoor de wagen steeds hoog in toeren kwam tijdens het ontkoppelen. Ons "Merjetje" stond heftig hierdoor en kwam dikwijls moeilijk tot stilstand. De veren aan de carburatie waren gebroken, en om verdere schade te vermijden aan versnellingsbak of motor en omdat het gevaarlijk was om dit al rijdend een hele lus vol te houden hebben we de handdoek geworpen. Einde wedstrijd,einde vettig glijplezier."

Kortrijk was meteen uw laatste wedstrijd... 
"Inderdaad, ons "Merjetje" wordt eerstdaags terug in ere en in orde hersteld en zal te koop aangeboden worden in zijn huidige samenstelling met Millinton 2,5. Ook al de bijhorende velgen, banden,en de Pinto motor 2.3 van tijdens de Cup worden te koop aangeboden."

Van waar de beslissing om de helm aan de haak te hangen? 
"Na veel wikken en wegen moet ik de knoop doorhakken, om deels gezondheidsredenen en deels de verminderende motivatie. Het was een heel leuke periode en kijk er met heel veel plezier naar terug. 
Grote eer aan de 2 belangrijkste personen die van dag 1 tot de laatste rally me steeds bijstonden,en dit 30 jaar lang: Peter Devos en Peter Depoortere gekend als 'De Peeters' of in mijn bijzijn 'De 3 Musketiers' (lacht). Ook grote dank aan alle service teams waar ik mee werkte, Philcars, Vada, Andes, Dider Corneillie, XRST van Carl Lagae, Frank Caby, Alan Yates en natuurlijk alle vrijwilligers... Ook dank aan alle sponsors die in de 30 jaar in ons rallyteam geloofden en steunden, met de belangrijkste Schrijnwerk Olivier. Dank aan alle co-piloten die me navigeerden: Jochen Bekaert, Dieter Corneillie, Tom Fieuw, Jasper Vermeulen, Kurt Declercq, Kenny Deroo, Anton Dupon, Peter Devos, Bert Feys, Marjorie De Neve, Nele Degroote,.. Dank aan organisaties, medewerkers, baanposten, hulpdiensten, toeschouwers, supporters, ...

En natuurlijk aan alle echte rallyliefhebbers die kunnen genieten van mooie passages en deze die tussen de kp's elkaar helpen om er terug te staan om weer tegen de klok te rijden. Dat is passie, dat is de fun, het elkaar gunnen om een kanontijd en een berepassage neer te zetten. Ik zal nu aan zijkant genieten van de passages van mijn collega piloten en verlang naar de verhalen na de rally's..."

Kurt Olivier begon in 1992 als co van Dominique Verhellen en Christof Neyrinck. Daarna begon hij zelf te rijden, eerst met een Citroën AX, dan met een Corsa en later de Citroën Saxo en C2 en na een tussenstop bij de Ford Fiesta begon hij vanaf 2008 met de Ford Escort MKII te rijden. 

MLV banden velgen Poperinge
ALV saneren van tanks
Verzekeringen Delaere

http://www.daviddesign.be
zwembaden en wellness

Trefwoord(en)

Verwante artikelen