Rally Lovers logo
MR Group Yprauto Yprauto http://www.daviddesign.be

09-07-2017

PJ Maeyaert wint overtuigend in zijn achtertuin - Compleet verslag van de TBR Rallysprint

PJ Maeyaert wint overtuigend in zijn achtertuin - Compleet verslag van de TBR Rallysprint

Een stralende zomerdag en een gevarieerd deelnemersveld met meer dan 100 wagens, wat heeft een organisatie meer nodig voor een geslaagde rallysprint? Wel het is simpel, een portie geluk...
Team Bassin tekende een mooie en uitdagende proef uit in en rond Oekene, maar deze proef zorgde ook voor de nodige sorties... En deze maken natuurlijk dat de timing overhoop werd gesmeten. Maar het wachten namen wij er graag bij, het was een spektakelrijke wedstrijd en de verplaatsingen waren miniem. 

Vooraan het veld werd er, zoals algemeen verwacht, een strijd gestreden tussen de Fiesta R5 van thuisrijder Pieter-Jan Maeyaert en de DS3 R5 van Steve Bécaert. Maeyaert nam de beste start en noteerde uiteindelijk de 4 scratches en kon zo de TBR Rallysprint winnen. Bécaert die vooral in de eerste ronde nog vertrouwen moest zoeken na de zware sortie in Ieper bleef steken op 42 seconden van de thuisrijder. Na de wedstrijd gaf Steve Bécaert ook via facebook eerlijk toe dat Maeyaert de verdiende winnaar is. "Onze opdracht was vooral om het vertrouwen weer wat omhoog te krijgen na Ieper. Merci Nico Beernaert om dit samen te doen." aldus de transporteur uit Poperinge. 

Na de eerste ronde stond een sterk presterende Dennis Degroote op een knappe derde plaats. Helaas zagen we de sterke eerste ronde de Lancer EVO 6 niet meer terug. "Op de service werd er een gat in het achterdiff opgemerkt en moesten we opgaven... Jammer maar helaas, maar ook dit is rally. Revanche in Staden! " wist een ontgoochelde piloot ons te melden.

De Brit Johnnie Ellis bewees al eerder zijn snelheid op de Vlaamse wegen en nam die derde plaats over van Degroote. Ellis gaf die plaats ook niet meer af en kon de top 3 afsluiten na de vier ronden. 

In de historic was niemand opgewassen tegen de Escort van Paul Lietaer. Met zijn gekende en spectaculaire rijstijl kon LIetaer als vierde algemeen finishen en had hij bij de historics een voorsprong van meer dan 2 minuten op Danny Vancoilli. Al leek die tweede plaats lange tijd voorbehouden voor de Opel Kadett van Tom Tytgat. Deze laatste verdween in de laatste proef echter, voor een ons onbekende reden, uit koers. Danny Kerckhof sloot de historic top 3 af.

Lietaer kon voor zijn vierde plaats algemeen ook profiteren van de opgave van Brecht Hoorne. De piloot die gekend is om zijn spectaculaire rijstijl reed, net zoals in Ieper, heel zuiver en leek hierdoor een mooi resultaat te behalen. Helaas moest de BMW Compact in de laatste proef opgeven met een probleem aan de remmen.

Zo kwam Steven Dolfen uiteindelijk nog de top 5 binnen geslopen. De beenhouwer was ook overtuigend de winnaar in de, weliswaar officieuze, F2 categorie. “De schokdempers waren pas gereviseerd en ik heb geen meter kunnen rijden voor de wedstrijd. Hierdoor lieten we in de openingsronde belangrijke seconden liggen. Zoals ik na Ieper reeds zei, met deze wagen heb je echt plezier! Het doen dan ook deugd om met deze vijfde plaats mijn partners te kunnen bedanken!.” vertelde Steven Dolfen ons meteen na afloop van de wedstrijd. 

Christophe Devleeschauwer op zijn beurt greep net naast die vijfde plaats. De Ford Fiesta R5 piloot was te onregelmatig en moest in de laatste proef nog de vijfde stek laten aan Dolfen. De voor ons meest opvallende naam in de top 10 was de BMW  M3 van Kjell Vandenberghe, hij eindigde als zevende en lijkt dus een goede keuze te hebben gemaakt met de overstap naar een achtertrekker. 

De top 10 werd verder afgesloten door de Escort van Reddington, de BMW van Alliet en de DS3 R5 van Dirk Vermeirsch.
Net buiten de top 10 vonden we de rest van de voortrekkers, Jelle Vermeire voerde het peleton van de R2's aan met in zijn kielzog Niels Reynvoet.   

In divisie 1-2 was de spanning ver te zoeken. De Renault Mégane van Stefaan T'joens reed van start tot finish aan de leiding en had als 15de algemeen een voorsprong van 2 minuten 48 seconden op de Honda Civic van Jeoffrey Decock. 

Geniet ook van onze stoffige en spectaculaire foto-reportage van deze TBR Rallysprint. 

MR Group
Yprauto
Yprauto
http://www.daviddesign.be

Trefwoord(en)

Foto albums

Verwante artikelen