Rally Lovers logo
Verzekeringen Delaere FLY motorsport verhuur Ford Fiesta R2T - C2 R2 Max ex-usine Yprauto MR Solar http://www.daviddesign.be

08-04-2017

Vincent Verschueren scoort zijn eerste zege in TAC Rally!

Vincent Verschueren scoort zijn eerste zege in TAC Rally!

Vincent Verschueren won vandaag de TAC rally van Tielt. De Oost-Vlaming reed van start tot finish aan de leiding maar had uiteindelijk amper 8 seconden voorsprong op Kris Princen. Naarmate de wedstrijd vorderde kwam Princen steeds meer aandringen, maar "Skurrie" bleef rustig en noteerde zijn eerste nationale zege. 

Voor Verschueren is deze zege een bijzonder goede zaak in de strijd voor het kampioenschap. Aan het begin van het seizoen gingen alle ogen naar Kris Princen en Kevin Abbring, maar enkel Verschueren bleef foutloos... Oh ja, Kevin Abbring was ook in Tielt, maar kwam nooit aan de start van de eerste proef. De Peugeot 208 T16 begaf op weg naar kp 1 en verdween meteen in het opgeverspark. Abbring was de eerste die aan de kant moest, maar er zouden nog veel opgevers volgen... 

Na de eerste ronde was Bert Cornelis als derde zowat 'best of the rest'. Cornelis kon nooit aansluiten met Verschueren of Princen maar was wel duidelijker sneller dan de andere R5 piloten. Helaas brak in de tweede ronde de servopomp in de ex-J-Motorsport DS3 R5 EVO en moest Cornelis aan de kant.
Tim Van Parijs nam maar al te graag die derde plaats over, de carrossier uit Oudenaarde was de snelste in de GT klasse en kon ook die derde plaats verzilveren op het einde van de wedstrijd. Al was het even nipt, op de voorlaatse proef dacht Tim lek te staan en reed Tim de kp rustig uit, zijn voorsprong op de dichtste alchtervolger slonk zo tot amper 4 seconden. Zo werd nog maar eens bewezen dat een Porsche GT3 een snel en vooral betaalbaar alternatief is voor de R5 wagens... Zes GT"s aan de start van een BRC wedstrijd was een absoluut record, dat bovendien erg gesmaakt werd door het publiek.

Veder in het klassement bleef het heel lang spannend... Na ronde 1 was er tussen plaats 5 van Pieter-Jan Maeyaert en plaats 16 van Bruno Parmentier minder dan 1 minuut verschil. Maeyaert leek na enkele chrono's in de top 5 een knappe vierde plaats te behalen. Maar na o.a. een lekke band verloor Maeyaert een pak tijd en werd hij... 26ste. Die vierde plaats ging dan naar de opmerkelijke Subaru Legacy van Paul Lietaer, de meer dan 25 jaar oude Legacy werd nipt vierde voor de veel recentere Fiesta R5 van Polle Geusens en de Mini RRC van Guino Kenis. Lietaer wist nadien te vertellen dat hij eindelijk de goede set-up vond en hij 100% kon aanvallen. "Ik denk dat we nu vollledig klaar zijn voor de Ypres Historic in juni." aldus Lietaer.

In de GT3 klasse stond geen maat op Van Parijs. Tim heeft meer dan 10 jaar ervaring in de Porsche; terwijl zijn concurrenten Van Woensel en Tanghe voor een one-shot aan de start kwamen in Tielt. Tanghe nam de beste start, maar Chris Van Woensel vocht terug en ging in de voorlaatste ronde over de drukker uit Komen. Van Woensel werd zevende en tweede GT en Tanghe negende en derde GT. 

De top 10 werd compleet gemaakt door de Skoda van Allart als achtste tussen beide GT's en Bruno Parmentier die de top 10 afsloot in de origineel beletterde Fiesta R5.
Net buiten de top 10 vonden we de Mitsubishi Lancer van Bert Coene die de snelste N4 werd. Coene nam na de eerste ronde de leiding over van Jonas Langenakens die op de refuelling de verkeerde benzine kreeg en aan de kant moest... 

Bij de Historics was niemand gewapend tegen de Subaru Legacy van Lietaer die vierde algemeen werd. Zelfs de krachtige Sierra Cosworth van thuisrijder Dirk Vermeirsch moest vrede nemen met een 15de plaats algemeen op meer dan 6 minuten van 'de snor'...  Gunther Monnens kon van de opgave van Janssens profiteren om het Historic podium te vervolledigen. De strijd voor plaats 4 en 5 ging tussen titelkandidaten Robin Maes (M3) en Stefaan Prinzie (Ascona), toen de gaskabel van de M3 begaf ging Prinzie even voorbij Maes, maar de Camel M3 won uiteindelijk nipt de strijd voor de 4de plaats. Prinzie scoort echter de klasse zege en gaat naar de Rallye de Wallonie als leider in het kampioenschap.

Bij de Juniors verloren we al in de eerste ronde favoriet Guillaume de Mevius na een sortie. Sebastien Bedoret (Peugeot 208 R2) werd winnaar met een ruime voorsprong op Pierre Vauterin (208 R2) en Niels Reynvoet (Fiesta). Jelle Vermeire en Achiel Boxoen moesten vroegtijdig de wedstrijd verlaten met mechanische problemen. 

In de M Cup was het regerend kampioen Franky Boulat die best wakker was. Halverwege de wedstrijd begon Brecht Hoorne stevig aan te dringen, helaas kreeg Hoorne mechanische problemen en moest hij de strijd staken. Boulat won met iets meer dan 30 seconden voorsprong op Kurt Braeckevelt, de spectaculaire Nederlander Mulwijk werd derde. 
Van de 5 deelnemers van de Pinto Cup won Arthur Kerkhove voor Koen Verhaeghe, het waren ook de enige Pinto's aan de finish van deze TAC...

Onderweg verloren we ook o.a. Steve Becaert (koppeling), Melissa Debackere (wiel afgebroken), Patrick Mylleville (benzine pomp), Jonas Langenakens (kreeg verkeerde benzine op refuelling), Hans Depla (benzinepomp), Rainer Hermann (schade na sortie), ...

In het Criterium stond geen maat op Philippe Lommers (M3), het volledige podium was trouwens voor BMW met Wim Dereu als tweede en Wouter Lievens als derde. 

# uitslagen
# foto-reportage TAC

Verzekeringen Delaere
FLY motorsport verhuur Ford Fiesta R2T - C2 R2 Max ex-usine
Yprauto
MR Solar
http://www.daviddesign.be

Trefwoord(en)

Foto albums

Verwante artikelen