× Nieuws Wedstrijdverslagen Kalender Foto Contact

☰ MENU
Drakkar Rallysport Toyota Celica MR Solar http://www.daviddesign.be Verzekeringen Delaere

13-03-2017

Wedstrijdverslag - Rallysprint Moorslede - RST Team

Wedstrijdverslag - Rallysprint Moorslede - RST Team

Eerste rally met succes beeïndigd met dank aan het ganse team !

Na vele maanden van voorbereiding en hard labeur was het dit weekend eindelijke zover. De eerste deelname van het RST Rally Team aan een VAS rally, namelijk de Rallysprint Moorslede. Een zonovergoten Dadizele mocht de service van de Rallysprint Moorslede verwelkomen.

Op zaterdag werd er driemaal verkend op het totaal vernieuwde parcours die een positieve indruk naliet op piloot Roel Raecke en co-piloot Sven Vanquaethem. De rallysprint was een ideale test gezien de 4 kp’s plaatsvonden op hetzelfde parcours. Zo kon het notasysteem optimaal worden uitgetest.

Bij de start van de eerste kp was het toch even stress toen de intercom begon tegen te werken, een slecht contact gaf plots een bieptoon. Een gezonde stress was toen al ruimschoots aanwezig. De eerste km’s gingen bijzonder vlot, al werd er wel met enige voorzichtigheid gereden. Roel moest de wagen nog wat leren kennen en Sven moest het notasysteem nog wat onder de knie krijgen. Er was dan ook nog maar een paar keer getest geweest op een privéweg vooraleer de rally aan te vatten met de Peugeot 205. Tijdens de eerste kp gebruikte Roel soms de handrem bij een links of rechts 3 wat resulteerde in een spin zonder erg. Co-rijder Sven was vanaf dat moment ook even zijn nota’s kwijt. Er werd een tijd neergezet van 8:05,78.

Bij de aanvang van de tweede kp was het euvel van de intercom opgelost en besliste Roel om zuiverder te rijden zonder gebruik van de handrem. Dit resulteerde in een tijd van 7:46’67. Bijna 20sec sneller dan de eerste kp.

Voor de derde kp werd de bandendruk verlaagd en kon Roel rekenen op de bijgewerkte nota’s van Sven die al wat meer vertrouwd was met het aflezen. Zo kon het team een nog snellere tijd realiseren van 7:39’99. Dit was amper 2s73” achter de volledig vernieuwde Peugeot 309 van Frederik Benouwt en co rijder Scotty Callewaert. Proficiat met jullie overwinning in de klasse 5 H7! Tijdens de regroup werd er met andere piloten wat overlegd en ervaren co-piloot Nick Verley wees ons op een benzinegeur in de wagen alsook een lekkende auto. Tijdens de rit van de regroup naar de service zagen we de benzine langs een leiding de wagen binnenlopen. Er werd dan ook met spoed de service binnengereden waar Dirk Raecke en Geert Muylle meteen het lek hadden opgespoord en de benzineleiding hebben vervangen. Zo kon het team toch nog aan de start komen van de laatst kp.

De vierde en laatste kp was er boenk op. Het vertrouwen in de wagen en nota’s werd groter en op aangeven van Gino Carpentier werden de remzones met enkele meters verlegd. Jammergenoeg moesten we even inhouden voor een sortie van een citroën saxo juist voor een lang recht stuk waardoor kostbare seconden verloren gingen. Ondanks dit oponthoud realiseerde we een besttijd van 7:38’53. Door de vele wagens die reeds over het parcours reden werden de coupures wel dieper en dieper. Bij de aankomst in het servicepark kregen we felicitaties van de talrijk opgekomen supporters. Kort daarna sloeg de euforie om in paniek toen we opmerkten dat de benzinetank gescheurd was en de benzine er langs alle kanten uitliep. Met nog 7 minuten op de klok vooraleer te moeten uitklokken uit de service werd er met man en macht gewerkt om het lek provisoir te dichten gezien de wagen nog op het gesloten wagenpark moest geraken. Bij het uitrijden van de service, op tijd weliswaar, werd al snel duidelijk dat we op reserve zaten en dat er nog steeds benzine uitliep. Het roadbook gaf nog een passage over het podium aan. Daar stonden we enkele minuten te stressen gezien er nog wat interviews werden afgenomen en onze benzinemeter niets meer aangaf en het waarschuwingslampje reeds geruime tijd brandde.

De wagen werd eind goed al goed afgeleverd op het gesloten wagenpark en zo kon onze mooie tweede plaats in de klasse en onze 61ste plaats algemeen op de 115 starters en 84 finishers veilig gesteld worden.

Beiden zeer tevreden en voldaan kijken we dan ook al uit naar onze volgende manche van het VAS historic rally kampioenschap, de Rallysprint Monteberg op 7 mei 2017.

Eerst wordt er nog een vol au feest benefiet gehouden op 8 april in de kwelle te Alveringem. Alle supporters en sympathisanten zijn welkom om te genieten van de huisbereide vol-au-vent van Atelier Vanquaethem en de dansmuziek van discobaar Djoeboks. Kaarten zijn verkrijgbaar in het clublokaal in de Putstraat 32 te Alveringem, in het Café ’t Wieltje te Alveringem of via overschrijving op het nummer BE57001802137435 met vermelding van naam en aantal personen liggen ze klaar aan het onthaal. Verder willen we ook nog onze sponsors Atelier Vanquaethem, Pepaslife Creations en PubliX alsook het ganse serviceteam bedanken voor hun steun.

Drakkar Rallysport Toyota Celica
MR Solar

http://www.daviddesign.be
Verzekeringen Delaere

Trefwoord(en)

Foto albums

Verwante artikelen