× Nieuws Wedstrijdverslagen Kalender Foto Contact

☰ MENU
MR Group http://www.daviddesign.be Yprauto

18-10-2016

Wedstrijdverslag - Rally van Doornik (ASAF) - Marc Janssens

Wedstrijdverslag - Rally van Doornik (ASAF) - Marc Janssens

Op zondag 9 oktober namen we deel aan de “ Rally de Tournai “. In het achterhoofd speelde het feit, dat indien we de zege in de klasse konden behalen, we tegelijk ook mathematisch zeker waren van de titel in de klasse 11 voor 2016.

We waren slechts met 3 teams in onze klasse, maar aan thuisrijder Lehoucq, in zijn vertrouwde Opel Manta, gingen we een vette kluif hebben. Wij starten hier voor het eerst, en wat we hier voorgeschoteld kregen qua parkoers was ronduit schitterend. Dit was rally-rijden van de bovenste plank. Een snel technisch parkoers, met vele kort opeenvolgende bochtenreeksen, waar parkoerskennis essentieel zou worden. Maar ons prima resultaat van Waremme gaf ons toch wel enig vertrouwen om de strijd aan te gaan.

Op de show-proef met 2 grote ronden van KP1 openden we met een 16e tijd algemeen, en dienden we na 15 km. maar 6 seconden toe te geven op de snelle Manta. Meerdere kostbare seconden gingen wel verloren, nadat we op de onverharde strook in het stof van een voorganger kwamen te zitten, en het gas moesten lossen omdat we geen steek voor de ogen zagen. Lavaert reed al na 3 bochten lek en verloor meteen meer dan 7 minuten, maar het werd snel duidelijk dat de sympathieke BMW-piloten sowieso geen roet in het eten hadden kunnen gooien. Ook voor KP2 hadden de organisatoren een parkoers uitgetekend van 15 km., waarop we een 14e tijd konden neerzetten. Aan de finish van KP2, waar we opnieuw 6 sec. dienden in te leveren op Lehoucq, was er toch even alarm in onze Manta-cockpit. Er kwam langs alle kanten rook vanonder de wagen.

Op de servicebeurt konden onze mekaniekers al snel het probleem opsporen. Dankzij een olielek aan de versnellingsbak liep de vrijgekomen olie op de uitlaat, wat de rookontwikkeling verklaarde. Onze mensen konden binnen de toegestane tijd het lek dichten, en de versnellingsbak terug bijvullen, zodat we geen extra tijdverlies dienden te incasseren. Na opnieuw 15 km. tegen de klok op KP3, moesten we nu 9” toegeven aan Lehoucq, ondanks dat we een 12e tijd algemeen konden neerzetten. Op de 6,8 km. lange KP4 konden we een 10e tijd draaien, maar ook hier was Lehoucq ons 5 seconden te snel af. Dit maakte dat we na de eerste ronde op een 2e plaats in de klasse stonden, op een achterstand van 26”. Algemeen stonden we rond een 10e plaats. Een korte analyse op de servicebeurt leerde ons dat we zeker niet slecht bezig waren, maar dat het ook niet perfect was. Mede door een gebrek aan parkoerskennis, lieten we op elke proef, door enkele kleine aarzelingen wel een paar seconden liggen. En wilden we Lehoucq vandaag verslaan, moesten we op ons best zijn. Maar blozen moesten we bij onze eerste deelname zeker niet doen, want het verlies was beperkt tot 0,5 seconden per km.

Op KP5 gingen we door een klein concentratieverlies even de boer op, waarna we verder op de proef opnieuw in het stof van een concurrent kwamen te zitten. Een 15e tijd algemeen viel onder de omstandigheden dan ook nog mee, maar een verlies van 21” op Lehoucq was natuurlijk wel een pak voor de broek. Dit verlies moesten we blijkbaar even verteren, want hoewel we de indruk hadden een goede KP gereden te hebben, viel het toch even anders uit. We draaiden weliswaar een 12e tijd algemeen, maar waren liefst 11 seconden trager dan op onze eerste doortocht s’ morgens. Lehoucq kon zijn tijd wel verbeteren en diende ons de doodsteek toe, met opnieuw een verschil van 21” in zijn voordeel. De daar opvolgende servicebeurt gaf ons tijd om te beseffen dat het, zonder problemen voor Lehoucq, niet voor vandaag zou zijn.

KP7 werd één van onze slechtste proeven ooit. Beiden maakten we enkele kleine foutjes, wel met tijdsverlies, maar zonder grote gevolgen. Een 15e tijd algemeen was nog goed, maar we draaiden wel 18 sec. trager dan s’ morgens. Op KP8 konden we ons dan terug wat herpakken, en met een 11e tijd sloten we de 2e ronde af. Het verschil met Lehoucq was nu opgelopen tot 1’51”, maar algemeen waren we wel opgeklommen tot een 8e plaats. Hoewel we toch nog stevig van leer trokken op de 2 laatste proeven, getuige een 11e en een 10e tijd algemeen, konden we onze tijden van in de 1e ronde niet meer evenaren.

We gaven op KP9 nog 19, en op KP10 nog 7 seconden toe op de Manta-rijder, maar dit was totaal niet belangrijk meer. Het had echter wel nog helemaal anders kunnen uitdraaien op de slotproef, want Lehoucq was er, verblind door de laagstaande zon, nog even van de baan gegaan. Zonder veel erg weliswaar, maar het had naar eigen zeggen veel erger kunnen geweest hebben. Finaal een verdiende zege dus voor de Manta-rijder. Wij eindigden op een 2e plaats in de klasse, en op een zeer mooie 7e plaats algemeen. Dit resultaat maakt dat we op 1 wedstrijd van het einde van het seizoen: - algemeen op een 4e plaats staan op 247 geklasseerde piloten - in onze klasse hebben we nu 47 punten voorsprong op naaste concurrent Dennis Dat wil zeggen dat hij ons enkel met een overwinning in de Rally de Mettet van een nieuwe titel kan houden. Indien hij niet wint is de titel voor ons. Wint hij wel, dan moeten wij de 2e plaats behalen om alsnog de titel te pakken. Spanning troef dus nog voor de slotmanche in Mettet !!!! Wij bedanken ook nog onze serviceboys, Koen, Erik en Tim, en onze aanwezige supporters !!!

MR Group

http://www.daviddesign.be
Yprauto

Trefwoord(en)

Verwante artikelen