Rally Lovers logo
Yprauto herstellen smartphone tablet http://www.daviddesign.be BS_2_BE1_300x250 250x250
autobandenmarkt.be

03-09-2016

Omloop van Vlaanderen - Eindelijk de zege voor Van Woensel - Compleet verslag v/d wedstrijd

 Omloop van Vlaanderen - Eindelijk de zege voor Van Woensel - Compleet verslag v/d wedstrijd

De 57ste ConXion Omloop van Vlaanderen verloor gisteren reeds na enkele meters één van de favorieten. Kris Princen ging in een snelle bocht van de baan en verloor ruim 9 minuten...

Toen de proef even stil lag begon het eerder onverwacht te regenen, dit  terwijl de meete piloten op slicks waren vertrokken. Hierbij deed Vincent Verschueren de beste zaak... Hij kon de proef op droog wegdek afwerken en had na 1 proef zowat een halve minuut voorsprong. In de resterende proeven van vrijdagavond verloor Verschueren echter die voorsprong en hij moest de leiding overlaten aan Chris Van Woensel die als leider de nacht kon ingaan... 

Op zaterdag kwam Vincent Verschueren sterk opzetten, maar de Oostvlaming kreeg in de namiddag problemen aan de Skoda Fabia R5. Toen Verschueren te laat inklokte aan de start van kp Zoning was de strijd gestreden... De Skoda piloot kreeg 30 seconden straftijd en Van Woensel kon controleren... Al bleef het onzeker voor Chris Van Woensel, want de Lancer WRC had de ganse dag last van schakelproblemen. Gelukkig kon de Lancer stand houden en won Chris Van Woensel bijna 1 jaar na zijn zege in de Aarova Rallysprint van Oudenaarde zijn eerste nationale wedstrijd met de mooie Mitsubishi Lancer WRC, dit voor Vincent Verschueren die tweede werd op 46 seconden. 

Echter na afloop van de wedstrijd werd Vincent Verschueren uit koers genormen. Het College van Sportcommissarissen ontving de schriftelijke getuigenis van een wedstrijdofficial dat Vincent Verschueren de motorkap van de wagen heeft geopend en handelingen heeft uitgevoerd aan de wagen, binnen controlezone 14E... 

Bernard Ten Brinke bleef de ganse wedstrijd hangen op een knappe derde stek, na de uitsluiting van Verschueren schoof Ten Brinke op naar de tweede plaats. De Nederlander voelde zaterdagnamiddag wel de hete adem van Andy Lefevere die heel graag op het podium wou met de Mitsubishi Lancer R4. Echter bij de derde doortocht op Passendale ging het net voor de finish even mis. "In een diepe coupure brak de uniball af en verloor ik een achterwiel en moest opgeven..." aldus Andy Lefevere.
De Zweedse belofte Bergkvist kwam zo, na een knappe tweede dag, op een derde plaats net voor Melissa Debackere die op vrijdag vooral moest zoeken naar de afstellingen voor de Fabia R5 in de regen. 

Na een magere start begon Erik Wevers zich duidelijk steeds beter te voelen aan het stuur van de Subaru WRC. De Nederlandse tuner klom langzaam maar zeker omhoog in het klassement en werd uiteindelijk 5de algemeen net voor de historic Legacy van Paul Lietaer. De top 10 werd compleet gemaakt door de EVO X groep A van Filip Pyck, de DS3 R5 van Bob De Jong, de groep N Lancer van Bert Coene en de BMW van Franky Boulat.

Bob De Jong verloor in de laatste ronde nog 3 plaatsen nadat hij op Zilverbeg een wiel moest vervangen. De Nederlander was trouwens goed gestart op vrijdag, maar op zaterdag kon hij het tempo vooraan niet meer volgen. 
Claudie Tanghe verdween zaterdagmorgen ook uit de top 10 nadat hij eerst lek reed en dan een volledige boucle zonder servo moest afwerken.

In de historic klasse stond geen maat op Paul Lietaer. Niemand was opgewassen tegen de snor en zijn 4x4 Subaru Legacy. Uitschieter van Paul Lietaer was een derde tijd algemeen in de openingsronde. Lietaer won zo voor Monnens en PJ Maeyaert die lange tijd bleven strijden voor de tweede plaats. De BMW van Ruben Maes en de Opel van Stefaan Prinzie sloten de historic top 5 af. Al lijkt Dirk Deveux met zijn zesde plaats wel een goede zaak te doen in het kampioenschap, de zakenman lijkt dit kampioenschap te gaan winnen op regelmaat... 
Er was echter ook heel wat te doen rond de banden op vrijdagavond. Verschillende piloten zouden op de verbinding plots regenbanden hebben kunnen leggen op hun wagen... "Het leek plots alsof er in Roeselare regenbanden aan de bomen groeien." lazen we op facebook.

De RACB M Cup werd zoals verwacht gedomineerd door de Nederlander Hans Weijs en Arne Bruneel, maar helaas kon dit niet verzilverd worden… De BMW 130i van Schmid Racing kreeg motorproblemen en Weijs moest opgeven. Franky Boulat kon zo de zege nemen met bijna 30 seconden voorsprong op Kurt Braeckevelt. Beide BMW rijders werden respectievelijk ook 10de en 11ste algemeen, net voor Kris Princen die op zaterdag nog een mooie remonte maakte. Kris reed verder om enkele afstellingen te proberen met het oog op de EBR rally later deze maand. We kregen ook te horen dat Verschueren niet zal deelnemen in St Vith om zijn budget te sparen voor de Condroz... 

Bij de Juniors is Polle Geusens de winnaar geworden, al moest deze bij de R2’s wel Steven Dolfen voorlaten. Dolfen ging op zaterdagmorgen voorbij Geusens en toen deze laatste motorproblemen kreeg kon Dolfen zijn prestatie verzilveren. Jelle Vermeire is op zaterdagnamiddag Sébastien Bedoret nog gepasseerd voor de tweede plaats bij de juniors en derde in RC4.

In het RACB Criterium nam Bjorn Renier, de leider in het kampioenschap, de beste start. maar na 2 proeven moest Renier de leiding laten aan de BMW van Lommers. Renier bleef echter aanvallen en in de laatste ronde ging Renier weer over Lommers en won zo deze wedstrijd. Een sportieve Lommers gaf toe dat Renier te sterk was, maar hoopt op revanche in de East Belgian Rally. Stefaan Tsjoens werd derde, en na de sortie van Bjorn Deruytter werd Jimmy d’Hondt nog vierde voor de BMW van Jelle Segers die de top 5 afsloot. 

# foto-reportage
# uitslagen

Yprauto
herstellen smartphone tablet
http://www.daviddesign.be

Trefwoord(en)

Foto albums

Verwante artikelen