Rally Lovers logo
Yprauto FLY motorsport verhuur Ford Fiesta R2T - C2 R2 Max ex-usine Verzekeringen Delaere MR Solar http://www.daviddesign.be

26-06-2016

Freddy Loix sluit heilige week af met 11de zege - Compleet verslag van de wedstrijd

Freddy Loix sluit heilige week af met 11de zege - Compleet verslag van de wedstrijd

De Kenotek Ypres Rally had dit jaar opnieuw een deelnemersveld van wereldniveau. Stéphane Lefebvre, Bryan Bouffier, Alexey Lukyanuk en als voorwagen Kevin Abbring. Maar zoals de traditie het wenst is Ieper een loodzware wedstrijd. Misschien ook voor die reden gaf de Est Ott Tanak enkele dagen voor de wedstrijd forfait, we zullen het nooit weten... Op donderdag was er ook even twijfel over de deelname van Lefebvre, de DS3 R5 had een motorprobleem en moest de Qualifying stage missen.

Dikkebus opende de wedstrijd en meteen was de wedstrijd al één van de tenoren kwijt, Alexey Lukyanuk ging van de baan en moest opgeven. Lefevbre sukkelde in Dikkebus met wat mechanische problemen en zo hadden we na de 7 proeven van de eerste dag Bryan Bouffier als leider. De Fransman die op uitnodiging van i-clinic.be kwam om te winnen reed op donderdag ook al de beste tijd in de Qualifying Stage. 
Na Bouffier kwam Loix die eerlijk moest toegeven dat hij nog nooit zo hard moest rijden op de openingsdag in Ieper. Vincent Verschueren leek in goede doen, want hij reed net zoals Stephane Lefevbre 2 scratches. Maar de wedstrijd was nog lang... 

Ondertussen verloren we ook onder andere Chedric Cherain (sortie), Guillaume Dilley (mechanisch), Jochen Claerhout (mechanisch) en Ghislain De Mevius. 

Op zaterdag stond er geen maat op Stephane Lefevbre, ongetwijfeld de snelste van de wedstrijd. Hij moest starten met een achterstand van meer dan een halve minuut, maar na 6 opeenvolgende scrachtes stond hij al tweede op een dikke 5 seconden van Loix, die op zijn beurt voorbij Bryan Bouffier was gegaan.
Zowel Bouffier (kp 12) en Lefevbre (kp 14) kregen echter af te rekenen met problemen aan de versnellingsbak en verdwenen uit koers... Hiermee deed Loix een gouden zaak, of moeten we zeggen Loix kreeg de zege op een zilveren schaal aangeboden... Maar een voorsprong van net geen minuut op Kris Princen geeft de 11de zege van Loix toch wel glans!

Na Princen werd er nog een stevig duel uitgevochten voor de derde positie. Vincent Verschueren die als derde de weg op ging op zaterdagmorgen kwam na een wisselvallig einde (Vincent kon zoich niet concentreren door uitdrogingsverschijnselen) pas als 5de over de meet. De Oost-Vlaming verloor in de laatste proef zijn podium plaats aan Bernd Casier die net als Hermen Kobus in de laatste proef nog voorbij Verschueren gingen. Vooral Bernd Casier maakte naar het einde van de wedstrijd toe progressie en lijkt met de Ford Fiesta R5 EVO opnieuw een wagen te hebben om zich in de subtop te mengen, want zonder zijn straftijd van 10 seconden (te laat binnen) zat hij op minder dan 15 seconden van Kris Princen...

Pieter Tsjoen begin sterk aan de wedstrijd, maar nadat hij een boordsteen raakte op vrijdag verdween de voormalig Belgisch kampioen uit de top 10. Op regelmaat, en dankzij enkele opgaves, sloot Tsjoen af op plaats 6. Pas na Tsjoen vinden we met de Skoda R5 van Tarabus de eerst buitenlander in het klassement. De top 10 werd compleet gemaakt door Claudie Tanghe (8ste), Kevin Demaerschalk (9de) en ten slotte Antonín Tlusťák. Zeker voor Demaerschalk zat er waarschijnlijk wel meer in, op de openingsproef verloor hij bijna 4 minuten na het wisselen van een wiel...
Didier Duquesne en Patrick Snijers parkeerden het R5 net buiten de top 10, respectievelijk als 11de en 12de algemeen. Voor Melissa Debackere eindigde de wedstrijd zaterdagmorgen met een kleine sortie op Kemmel. Ook Davy Vanneste haalde het einde niet, hij gaf in de loop van de zaterdag op met mechanische problemen. 

Yves Bruneel en Fredericq Delplace beleefden nog een spannend slot. De eer om als eerste Ieperling over het podium te gaan stond op het spel. Op de laatste proef werd dit duel gewonnen door de DS3 R5 van Bruneel. Hij werd 15de nipt voor de Skoda van Delplace, die vooral naar het einde toe de wagen beter onder de knie kreeg.

In de R2 klasse stond opnieuw geen maat op de Opel Adam R2 van Marijan Griebel. De enige die in de openingsfase het tempo van Griebel kon volgen was Chris Ingram, hij werd dan ook mooi tweede op een halve minuut van Griebel. Polle Geussens wou zich in Ieper gaan meten met de Europese Juniors en deed het voortreffelijk, derde en met voorsprong best Belg(ische junior). 

Met 3 deelnemers in de GT Klasse was het na de opgave van Claerhout (vrijdag mechanisch sortie - zaterdag mechanisch) en Duez (mechanisch) vrij spel voor Tim Van Parijs. Een top 15 leek mogelijk, maar na een lekke band koos Tim voor het spektakel en eindigde als 22ste.
Ook in groep M waren er geen verrassingen, Stephan Hermann won meer dan overtuigend met zijn Fiat Punto Kit Car voor Peter Lemahieu (Ford Escort) en Cris Algoedt (BMW). Hermann werd tussen de Europese RC4 piloten ook vierde voortrekker... 

In de groep van de Lancer piloten werd Filip Pyck de winnaar. De koffiebrander uit Poperinge leek op vrijdag niet tevreden van zijn tijden, maar toen Bert Coene op zaterdag een dipje kreeg ging Pyck hem voorbij naar een tweede plaats na Erdi junior. Deze laatste kreeg echter nog problemen en moest opgeven. Pyck werd 18de een eerste groep N met ruim 35 seconden voorsprong op Coene. 

# foto-reportage shakedown + Qualifying stage
# foto-reportage Historic shakedown
# foto-reportage dag 1 (ERC + Las Vegas Historic)
# foto-reportage dag 2 (ERC + GEKO Classics + Las Vegas Historic)

Lees ook het complete verslag van de GEKO Classics Ypres Historic & Las Vegas Ypres Historic Rally.
 

 

Yprauto
FLY motorsport verhuur Ford Fiesta R2T - C2 R2 Max ex-usine
Verzekeringen Delaere
MR Solar
http://www.daviddesign.be

Trefwoord(en)

Foto albums

Verwante artikelen