13-09-2014
Nieuwe regels van FIA kunnen voor drastische wijzigingen zorgen in de GEKO Ypres Rally
Eerder schreven we al dat de FIA wagens tot 1990 wil toelaten in het Historic gebeuren, maar zoals je op de site van de FIA kan lezen nam de FIA nam ook enkele beslissingen voor het ERC.
Het ERC zal opgedeeld worden in ERC, voorbehouden voor R5 en Super 2000, het ERC 2 voor de Groep N(4) en het ERC 3 voor R3, R2 en R1. Het kampioenschap zal vanaf 2014 bestaan uit 10 ipv 12 wedstrijden, van deze wedstrijden zullen voor het kampioenschap de 7 beste resultaten in aanmerking komen, in ERC 3 zal dit beperkt worden tot de beste 6 resultaten.
Om meer deelnemers te krijgen in het ERC Junior werd hier de leeftijd opgetrokken tot 27 jaar. En om kosten te besparen zal ook het aantal banden per wedstrijd beperkt worden en worden de testen beperkt tot 1 dag per rally waar aan deelgenomen is.
Maar belangrijker voor de Belgische organisatie zijn de volgende zinnen: "Additionally, the maximum age limit for ERC Junior drivers has been increased to 27 to attract more competitors and correspond with the limitation imposed for national junior championships. Only drivers registered in the ERC categories will receive Priority status, adding value and an advantage to registration, and only FIA and ERC Priority drivers will take part in Free Practice and Qualifying. The total distance of special stages is set at between 200 and 230 kilometres to provide consistency throughout the Championship."
Concreet wil dit zeggen dat enkel de ERC piloten nog kunnen deelnemen aan de shakedown en de Qualifying stage. En vooral voor de GEKO Ypres Rally dat er zo'n 25% minder zou mogen gereden worden... Maar of dit allemaal zo'n vaart zal lopen valt te betwijfelen, in het verleden liet de FIA reeds eerder uitzonderingen toe voor bepaalde wedstrijden.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Ardeca Ypres Rally Belgium