29-09-2009
Verslag Hemicuda: Verhaeghe Koen The Historic Escort Boys
Zoals bij iedere rally stonden we terug met een lichte vorm van stress aan de start van de 1ste kp, kp kortemark. We hadden vooraan ook nieuwe “soft” banden opgelegd. De 2de bocht hadden we al een schuifer op de neus, wat ons al terug een beetje gas deed terugnemen. De banden waren nog koud en nieuw. Maar beetje bij beetje evolueerde dit in de positieve zin. Gezien onze rustige start plaatsen we een tijd neer van 8m07. Op naar de 2de kp.
Kp Gistel was zeer kort en niet zo leuk om doen daar de Kp alleen bestaat uit super lange stukken met haakse bochten. Voor onze wagen met de weinige paardekracht die we bezitten is dit niet zo ideaal. Wij moeten het vooral hebben van de waaiers (lees lichte bochten naar links of rechts) die we voluit kunnen nemen. Toch hadden we een tijd van 2m58. De 3de Kp, kp de mokker hadden we in een vroegere editie nog gereden en reden we dan ook af in een tijd van 4m38. En ook de laatste Kp, kp hovaeremolen verliep vlot met een tijd van 3m17. Zo kwamen we aan de finish van de 1ste boucle met een 66ste plaats algemeen en een kapotte band waarmee we gelukkig nog de service zone bereikten.
Het ritme begon er stilletjes aan in te zitten. Jammer dat we altijd een boucle nodig hebben om op dreef te komen. Kp Kortemark verbeterden we dan ook onze tijd met maar liefst 15 sec. Kp Gistel deden we er 2 sec af, Kp de mokker ook maar liefst 7 sec eraf en op kp hovaeremolen reden we ook 5 sec sneller.
Gezien het super resultaat van onze 2de boucle schoven we bijna 10 plaatsen omhoog in het algemeen klassement. Vol enthousiasme op naar de 3de boucle.
Nu we op onze maximum limieten reden zou het moeilijk zijn om nog van onze tijden af te knabbelen, maar we gingen alvast toch proberen.
En dit lukte. Kp Kortemark reden we af in 7m49. Dus terug 3 sec eraf. Maar aan de finish was het efkens paniek. We hadden een waterlek onderaan de motor. Ik zette de wagen aan de kant, opende de motorkap en zag dat het water afkomstig was van de overloop van de radiator. Probleem !!! Vlug efkens gebeld naar service team en we kregen de opdracht om deksel af te draaien van de radiator en te kijken als er nog genoeg water in was. Zo gezegd zo gedaan, maar bleek inderdaad doordat het water was beginnen koken in de radiator bijna alles was weggevloeid via de overloop en er bijna geen water meer in was. Gelukkig konden we een paar collega’s rally wagens tegen houden en zo kleine flesjes water verzamelen om de radiotor terug te vullen. Het probleem was ook dat er nooit veel tijd is voorzien tussen de kp’s en je moet binnen je tijd aan de volgende start komen. Gelukkig voor ons was het juist een lange verbindingsrit zodoende we meer tijd hadden om naar de volgende Kp te rijden. Gelukkig kwamen we net op tijd aan op Kp Gistel. Een beetje over ons toeren vanwege de hectische toestanden draaiden we 1sec trager. Ook Kp de mokker en Kp hovaeremolen plaatsen we dezelfde tijd neer. Op Kp hovaeremolen waren we hem zelfs bijna kwijt, de wagen begonnen in een reeks waaiers te zwieren over te weg, maar gelukkig konden we hem net op tijd stabiliseren zodoende we toch niet in het decor belandden. Dit was voor mij een duidelijk signaal dat we op onze limieten zaten met de manta. Op naar service om op onze positieven te komen. Ondertussen toch nog opgeklommen naar plaats 52 in het algemeen klassement.
Na de tegengevallen 3de boucle gingen we er nogmaals voor gaan om zodoende toch in de 1ste vijftig te kunnen eindigen.
Maar in de 2de bocht van Kp Kortemark gebeurde iets raar. Toen ik het stuur volledig overdraaide naar rechts kwam die vast te zitten zodat ik het stuurwiel niet meer terug naar links kon draaien. Gevolg, de wagen bleef maar draaien naar rechts en we vlogen van de baan in het veld, gelukkig was hier geen gracht aanwezig. Na wat wrikken en trekken aan het stuur kwam het terug los en konden we gelukkig de kp verder zetten. Ik heb nog alles gegeven wat we konden en zetten uiteindelijk nog een tijd neer van 7m59, 10 sec trager dan de 3de boucle maar toch nog veel goedgemaakt van onze wegverlating en al bij al toch nog content dat we verder konden rijden. Op de 2de kp waren we 2sec trager en de 3de kp, kp de mokker konden we er nog 1 sec terug afdoen.
Eindklassement: plaats 50 op 99 deelnemers en terug 1ste in onze klasse.
Voor de eerste keer dit jaar had ik niet zo’n goed gevoel na de wedstrijd.
Er zat meer in. Maar aan de andere kant, het kan er niet iedere keer op zijn.
Een woord van dank aan het volledig service team van Vada Racing onder leiding en alziend oog Kristiaan. Merci.
En als allerlaatste een dank u wel voor mijn co-piloot Nathalie die haar uiterste best heeft gedaan om de hemicuda rally in goede banen te leiden.
Onze volgende en tevens laatste rally van het seizoen wordt de tbr rally van Roeselare in het weekend van 17-18 oktober.
Het zal terug Nathalie zijn die naast mij post zal vatten.
Bedankt iedereen die ik vergeten ben voor de steun en tot binnen 3 weken.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Hemicuda Rally , Koen Verhaeghe