11-04-2009
TAC Rally Paul Lietaer de snelste...
Deze morgen veel belangstelling voor de werkloze Patrick Snijers in het servicepark bij de Europahallen van Tielt. "Verdorie toch, het was heel dom van mij," aldus de reactie van Snijers op het feit dat zijn rijbewijs werd ingetrokken. "Ik hoop nu maar dat alles in orde komt voor de Wallonie..." Het stuur van de Subaru WRC werd overgedragen aan Wim Soenens. "Gisterenavond heb ik Wim nog wat lessen gegeven, het lukte goed nu afwachten hoe het in de wedstrijd zal verlopen..."
Na de eerste ronde was het duidelijk dat Pieter Tsjoen de te kloppen man ging worden. Tsjoen bereikte het servicepark met een kleine voorsprong op Melissa Debackere en Paul Lietaer. "Het is best moeilijk om hier met de WRC 07 te rijden. Door de mechanisch differentiëlen blokkeren de wielen te vaak in de remzones," aldus Tsjoen.
Gelijk had Pieter wel, het zou niet gemakkelijk zijn om de TAC te winnen, op de tweede doortocht in Schuiferskapelle liep het mis voor de Structo Focus WRC van Tsjoen. "Ik was te optimistisch een bocht in gegaan, maakte een sortie en zat vast op het veld," aldus Tsjoen op de rallyradio. "We hebben de resterende proeven van de tweede ronde gebruikt om nog wat te testen, een top 10 plaats was niet meer mogelijk dus ben ik maar gestopt halverwege koers..." De beslissing van Pieter om te stoppen wekte weinig begrip op bij zijn collega's piloten.
Ondertussen waren ook Tim Van Parijs (ophanging), en de sterk preseterende Alexander Romain (versnellingsbak) uit de wedstrijd verdwenen. Lietaer had halverwege de koers de leiding overgenomen van het duo Debackere-Vanneste, Colsoul kwam op de derde plaats voor Lefevere en Duquesne. Wim Soenens kreeg de Subaru steeds beter onder de knie, ondanks turbo problemen stond hij na 8 proeven 8ste algemeen.
"Het was normaal dat ik in het begin wat naar het tempo moest zoeken," vertelde Lietaer. "Ik zit niet elke dag aan het stuur van mijn Impreza WRC Het was al een tijdje geleden. In de derde ronde heb ik mijn tempo afgestemd op dat van Melissa om mijn voorsprong te controleren. Een kleine halve minuut moet volstaan voor de laatste vier proeven."
Met drie snelste tijden kwam Melissa Debackere nog terug tot op 9" van Lietaer, die zijn achtste overwinning behaalde in Tielt. De top 3 bleef dan ook ongewijzigd, het werd een dubbel voor de Crack WRC's met Lietaer op één op korte afstand gevolgd door Debackere. "Hopelijk overtuigt dit mijn sponsors om me te steunen voor een volledig Belgisch kampioenschap, " vertelde de Polle na de finish.
De derde plaats ging naar de snelle achtertrekker van Andy Lefevere die thuisrijder Dirk Vermeirsch achter zich kon houden. "We zijn veel te traag gestart deze morgen," wist de Pittemse tuner ons te vertellen. In laatste instante ging Vermeirsch ook nog Bob Colsoul vooraf. Bob Colsoul leek op weg naar de derde plaats. De Mitsubishi-rijder reed echter lek op KP 13, waardoor hij naar de vijfde plaats zakte met de Lancer EVO X groep A. "Een mini groep A !" corrigeerde Bob ons, "enkel de hybride is groter, maar we zijn toch al blij om in groep A te mogen rijden. Het was deze morgen wel wat zoeken, de condities waren totaal anders dan in Hannuit toen we voor het eerst met de EVO X in groep A reden."
Net buiten de top 5 vonden we Wim Soenens in de Subaru WRC, Soenens begon steeds sneller te gaan met deze hypermoderne WRC die niet iedereen op de weg zou kunnen houden. Hij kon bovendien nog profiteren van de vele opgaves, onder andere in de laatste ronde nog de opgave Didier Duquesne. "Ongelofelijke wagen !" aldus een over enthousiaste Soenens tijdens de service, "maar ik moet eerlijk bekennen indien het zou regenen zou ik niet durven..."
Nicolas Bonjaen werd zevende en eerste in groep N, al was de concurrentie niet zo groot in de standaardklasse, Hermans werd tweede en winnaar in de Fiesta Trophy Matthias Boon derde groep N.
In de Historic wedstrijd stonden al snel enkele favorieten aan de kant, Vandoorne, Stouf en Monnens allen haalden ze de helft van de koers niet. Het was Mathias Viaene in de GEKO MkII die halfweg de koers de snelste Historic was op een negende plaats algemeen. Echter ook Viaene kende geen geluk, hij gaf op na mechanische problemen en moest de Historic zege laten aan Didier Vanwijnsberghe die na zijn deel mechanische problemen nipt Vincent Verscheuren voor kon blijven, Bart Maes werd in de Trans Europe derde Historic. De top 10 werd afgesloten door Carlo Mylle in de Porsche GT3, de andere Porsche van Bruneel gaf op. In de Ford Fiesta Sporting Trophy domineerde Matthias Boon het gebeuren.
Het RACB rally Criterium kreeg 12 van de 16 proeven af te werken, daar was het Stefan Van Craenenbroeck die de eerste leider was. Nadat Van Craenenbroeck opgaf nam John Deconcink de leiding over.
Wim Lootens debuteerde in Tielt met zijn recent aangekochte Mitsubishi Lancer en kon meteen vooraan meestrijden, Deconinck kon hij niet bijbenen maar Lootens werd verdienstelijk tweede na de patron van JDR. Ook voor Jan Czech is 2009 goed begonnen, na de vele opgaves in 2008 kon hij in Tielt de derde plaats verzilveren
Piloten mogen hun wedstrijdverslag mailen naar rallylovers.be@telenet.be.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Paul Lietaer , John Deconcink , TAC Rally